۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۶۱۲۲۵
حجت الاسلام رفیعی:

در کنار تحریم‌ها باید به استقلال، آزادی و پیشرفت‌های کشور هم توجه کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی گفت: در شکر رفتاری نباید نعمت را به نقمت تبدیل کنیم مثلا خدا به ما فکر داده است. بعضی ها برای یک دزدی فکرها و نقشه های زیادی می‌ریزند در حالی‌که اگر آنرا برای کاسبی استفاده می‌کردند سود زیادی می بردند. الان اینترنت نعمت است و راحت می‌توان به همه مطالب دست یافت. افرادی این نعمت را به نقمت تبدیل کرده‌اند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در برنامه سمت خدا با اشاره به آیه نهم سوره احزاب گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: ای مومنان، همیشه نعمت‌های خدا را بر خودتان یادآوری کنید. یادآوری نعمت‌ها آثار زیادی دارد:که یکی از آنها محبوبیت خالق و به دنبال آن خروج حب شیطان از دل است. بنابراین یادآوری نعمت، ایجاد محبت می کند.


وی افزود: اثر دیگر یادآوری، کاهش شکایت و گِله است. به عبارت دیگر باعث بوجود آمدن صفت رضا در انسان می‌شود. اثر دیگر یادآوری این است که در انسان حس تقدیر بوجود می آورد. انسان بعد از یادآوری نعمت، شکر آنرا بجا می آورد.


استاد حوزه علمیه اثر دیگر یادآوری را قناعت دانست و بیان داشت: یادآوری، حس طمع را در انسان کمرنگ می کند. فردی نزد امام صادق(ع) رفت و گفت من فقر هستم. امام فرمود: آیا حاضری همه دنیا را به تو بدهند و محبت ما را از تو بگیرند؟ فرد گفت: خیر. امام فرمود: تو غنی هستی. ما الان در تحریم هستیم و مشکلات زیادی داریم البته باید سوء مدیریت در کشور اصلاح بشود. ما در کنار این سختی ها، نعمت های آزادی ،استقلال، خلاقیت‌ها و روی پای خود ایستادن را داریم.


وی عبادت را اثر دیگر یادآوری دانست و بیان داشت: وقتی ما به یاد می آوریم که خدا به ما چه نعمت‌هایی داده است خدا را عبادت می کنیم و نماز می‌خوانیم البته این خواندن هم برای خودمان است تا در مقابل شیطان محکم باشیم و از فحشاء دوری کنیم. این یک قدرت دفاعی است.


حجت الاسلام رفیعی افزود: شکر نعمت به چهار شکل ذهنی یا فکری، گفتاری،نوشتاری و رفتاری محقق می‌شود. یادآوری ذهنی نعمت یعنی اینکه ما در ذهن خودمان خدا را صاحب نعمت بدانیم نه خودمان را. اگر خدا بخواهد با عدل خودش با ما رفتار کند ما نمی توانیم شکر یک نعمت را هم بجا بیاوریم. در دعاهای مشترک در اول مفاتیح داریم خدایا اگر تو مرا عفو کنی چیزی از تو کم نمی شود ولی اگر مرا عذاب کنی برای من سخت است .خدایا عفو تو بالاتر از گناه من است.


وی گفت: در شکر رفتاری ما نباید نعمت را به نقمت تبدیل کنیم. در قرآن داریم که بعضی نعمت های خدا را تبدیل به نقمت می کنند. مثلا انسان میل جنسی دارد و باید آنرا در راه صحیح خودش که ازدواج است ارضاء کند ولی قوم لوط این کار را نکردند و همجنس‌گرا شدند و نعمت را به نقمت تبدیل کردند. مثلا خدا به شما فکر داده است. بعضی ها برای یک دزدی فکرها و نقشه های زیادی می‌ریزند در حالی‌که اگر آنرا برای کاسبی استفاده می‌کردند سود زیادی می بردند. الان اینترنت نعمت است و راحت می‌توان به همه مطالب دست یافت. افرادی این نعمت را به نقمت تبدیل کرده‌اند./916/د102/ع

 

ارسال نظرات