۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۶۰۸۰۹
استاد حوزه علمیه قم:

ورع و تزکیه راه دریافت حکمت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به احادیث اهل بیت(ع)، تزئین‎ظاهر، تزکیه و جلا را سه مرتبه آراسته شدن انسان به حکمت عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اولین قدم برای زینت را حکمت عنوان کرد و گفت: زیبایی انسان فقیر به پاکدامنی و زینت او به شکرگزاری مال است.


حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به این که اولین قدم حکمت تزیین ظاهر است، خاطرنشان کرد: زیبایی انسان به ورع بوده و ورع آن است که انسان در برخورد با شبهه توقف کند، اگر شبهه حرام است یعنی احتمال می دهد انجام فعلی حرام باشد، آن را ترک کند و اگر احتمال واجب بودن می‌دهد، انجام دهد.

 

وی تزکیه را دومین مرتبه از حکمت عنوان کرد و افزود: تزکیه همان تخلیه است که مهم ترین آثار آن، تصفیه دل است؛ چنانچه نفس پاکیزه شود، دل از آلودگیِ تعلق به غیر صاف می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه سومین مرتبه از حکیم شدن را در جلوه کردن و جلا دادن عنوان کرد و گفت: جلای آدم در ارتباط مستمر با خداوند صورت می پذیرد.

 

وی خلقت آدم را کامل ترین خلقت ها دانست و تصریح کرد: حیوان، فرشته و انسان سه خلقت زبده و خاص خداوند متعال اند، که از این میان، انسان به سبب این که هم خُلق دارد و هم خَلق، اشرف مخلوقات بوده و جایگاه بسیار والایی دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری بیان داشت: اگر انسان عقل را بر شهوت که جنبه ی حیوانی دارد غلبه دهد از فرشته هم برتر می شود، چرا که با وجود غریزه، عقل را مقدم داشته است در حالی که فرشته فقط جنبه عقلانی دارد./9457/پ203/س
 

ارسال نظرات