۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۵۹۵۹۷

مراتب هفتگانه عبادت از دیدگاه آیت الله مظاهری

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری به تبیین مراتب هفتگانه عبادت پرداخت و گفت: سه قسم اول عبادت مربوط به عوام است و سه قسم بعدی مربوط به خواص است و قسم آخر مربوط به خاص الخاص است.
مراتب هفتگانه عبادت از دیدگاه آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان شب گذشته در درس اخلاق خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار شد با بیان این که عبادات دارای علل غایی، فاعلی، مادی و صوری هستند گفت: علت غایی عبادت که همان هدف عبادت است از نظر تصور مقدم بر همه علت ها است ولی از نظر نتیجه مؤخر از همه آن هاست.

 وی با اشاره به این که علمای علم اخلاق علت غایی عبادت را به هفت قسم تقسیم کرده اند گفت: سه قسم اول مربوط به عوام است و سه قسم بعد مربوط به خواص است و قسم آخر مربوط به خاص الخاص است.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: منزل و مرتبه اول این است که شخص با هدف رفع گرفتاری ها عبادت انجام دهد و از آن جایی که خداوند در قرآن کریم امر فرموده است که از نماز و صبر کمک بگیرید لذا اگر کسی خوب نماز بخواند می تواند از آن کمک بگیرد برای اصلاح دنیایش و این مرتبه پایین ترین مرتبه این مراتب هفت گانه است.

 وی با اشاره به این که منزل دوم عبادت به شوق بهشت و منزل سوم عبادت از ترس جهنم است خاطرنشان کرد: اگر خدا جهنم نداشت نود درصد مردم نماز نمی خواندند، ترس از جهنم مردم را وا می دارد که نماز بخوانند.

استاد اخلاق حوزه با بیان این که منزل چهارم عبادت به خاطر حیا از خداست گفت: حضرت امام رضوان الله علیه بارها به ما سفارش می کردند که همه جا محضر خداست ادب حضور مراعات شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بعضی از جوان ها علاقه خاصی به امام زمان دارند آن جوان ها باید یک مطلب را اینقدر به خود تلقین کنند تا برای آن ها ملکه شود و آن مطلب این است که همه جا محضر امام زمان است چه در خلوت و چه در جلوت ما در محضر امام زمان(عج) هستیم پس ادب حضور باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: مرتبه اول از خواص شدن این است که باور قلبی داشته باشیم به اینکه در محضر خدا و پیامبراکرم و ائمه طاهرین هستیم و باید مؤدب باشیم و صرف دانستن آن کاربرد ندارد، همانطور که در حرم امام حسین(ع) این حضور را باور داریم و ادب را در حد خودمان مراعات می کنیم باید در بیرون از حرم نیز این چنین باشیم.

حضرت آیت الله مظاهری به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد که به گناه عادت کرده ام چه کنم؟ حضرت فرمودند: جایی برو که خدا تو را نبیند و گناه کن، از نعمت های خدا استفاده نکن و گناه کن، هنگام قبض روح، جانت را نده و گناه کن، آن شخص عرض کرد: توانایی بر این ها را ندارم، حضرت فرمودند: تو که اینقدر ناتوان هستی اگر گناه کنی خلاف ادب است.

وی با بیان این که منزل پنجم، عبادت با هدف شکر است خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) اینقدر عبادت کردند که پاهایشان ورم کرد آیه نازل شد که " طه ما انزلنا هذا القران لتشقی " یعنی ما این قرآن را نازل نکردیم که خودت را به زحمت بیندازی ،همچنین همسران پیامبر به ایشان اعتراض کردند که پیامبر باسخ دادند آیا بنده شاکر نباشم؟

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه منزل ششم یعنی عبادت با هدف عشق به خدا متعلق به اهل دل است گفت: معلوم است که انسان وقتی چیزی را دوست دارد همیشه به یادش است و وقتی مومن در این منزل ششم باشد قلب او می شود عرش الرحمن و دیگر هیج چیز در دلش نیست به جز عشق خدا.

وی ادامه داد: حقیقت این است که ما خدا را حتی به اندازه بچه مان هم دوست نداریم چون بچه هر کاری بکند ولو اینکه به شما بدی می کند شما میخندی و نازش می کنی و لذت میبری ولی از کارهای حکیمانه خدا لذت نمی بریم؛ حقیقت این است خدا را دوست نداریم اگر هم به خدا بگوییم دوستت دارم دروغ می گوییم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه منزل خاص الخاص هفتم این است که خود خدا محرک عبادت باشد گفت: حضرت ابراهیم در آزمایشات دشوار فرمودند "اسلمت لرب العالمین" همچنین حضرت آسیه که به رغم قانون محیط و قانون تغذیه خودش خواست الهی باشد و هنگام شکنجه شدن گفت:خدایا !می خواهم پیش تو باشم در بهشت./939/پ202/ب

ارسال نظرات