۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۲۸۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

مداح نباید خود را هزینه مسائل انتخاباتی کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به نزدیکی انتخابات، گفت: مداح باید حامی اصل نظام و ولایت فقیه باشد اما نباید خود را هزینه مسائل انتخاباتی و ورود افراطی به چنین صحنه‌هایی کند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي در همايش علمي پژوهشي هنر و تبليغ در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) سه شنبه شب در همایش طلیعه ولایت که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به سوره شعراء، اعتقاد و باور قوی، عمل صالح، ذکر خدا و دفاع از مظلوم را از ویژگی‌های شاعران دینی برشمرد.
وی ادامه داد: پس از نازل شدن سوره شعرا و آیات مربوط به شاعران، کعب‌بن مالک یکی از شاعران آن زمان نزد پیامبر اعظم(ص) آمد و گفت: تکلیف من برای شعر گفتن چیست؟ پیامبر در جواب فرمودند؛ مؤمن با سه چیز باید جهاد کند با جان، شمشیر و زبان خود؛ کار شاعران جهاد است و این جهاد جهاد کبیر است.
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به آیه «جاهدهم به جهادا کبیرا» ابراز کرد: جهاد اصغر میدان جنگ، جهاد اکبر جهاد با نفس و این آیه جهاد کبیر که تبلیغ در راه دین است را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به روایات گفت: برای هر چیزی آفتی است و انسان باید در هر مسیری که گام برمی‌دارد آفت‌های آن را بشناسد.
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که مداح باید حرکات و مداحی‌هایش از روی علم و آگاهی باشد، ابراز کرد: حضرت علی(ع) به کمیل فرمود؛ تمام حرکات انسان باید همراه با آگاهی باشد، این کافی نیست که علی اکبر(ع) چگونه به شهادت رسید بلکه باید نسبت به آن حضرت آگاهی و معرفت داشت.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به تأثیرگذاری مداحان بر اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان، گفت: مداحان راجع به ائمه(ع) باید فراتر از مصائب ایشان بدانند و با مطالعه سخن بگویند و تنها به دنبال بخش مصیبت کتاب‌ها نباشند.
این خطیب حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مداحان به گونه‌ای رفتار نکنند که موجب خفیف شمردن ارزش‌ها شوند، ‌در نقل مطالب مستند، منطقی و مستدل روضه بخوانند و به صرف شنیدن مطلبی از فلان منبری آن را نقل نکنند.
حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر این‌که دین و سیاست از هم جدا نیستند،‌ گفت: حضرت زینب(س) اگر سیاسی نبود در گوشه‌ای می‌نشست و همراه امام حسین(ع) به کربلا نمی‌رفت.
وی با بیان این‌که مداح باید وارد عرصه سیاسی شود اما سیاست زده نشود،‌ اظهار کرد: یک مداح باید مردم را به حضور در راهپیمایی‌ها دعوت کند و نسبت به مسائل جهان اسلام بی تفاوت نباشد اما دچار تفریط هم نشود.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به نزدیکی انتخابات، گفت: مداح باید حامی اصل نظام و ولایت فقیه باشد اما نباید خود را هزینه مسائل انتخاباتی و ورود افراطی به چنین صحنه‌هایی کند./927/پ202/ج
ارسال نظرات