۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۵۶۷۷۷

آشنایی با پروژه فقرزدایی در سیره معصومان

خبرگزاری رسا ـ پروژه «فقرزدایی در سیره معصومان(ع)» در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در مرحله تحقیق قرار دارد.
پژوهش

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پروژه «فقرزدایی در سیره معصومان(ع)» به قلم حجت‌الاسلام محمدحسین علی اکبری از پژوهشگران گروه سیره پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در حال انجام است و در مرحله تحقیق قرار دارد.

 بر اساس این گزارش، فقر و تهی‌دستی همواره از مشکلات جوامع بشری بوده و پیامد‌های تلخ و ناگواری به همراه داشته است و همواره عده‌ای در پی رفع آن و کاستن از پیامدهای آن بوده‌اند. این مهم در اسلام نیز مورد توجه بوده و از دغدغه‌های اصلی معصومان(ع) نیز به شمار می‌رود.

آنان برای این منظور، افزون بر فرهنگ‌سازی و ارائه رهنمود و راهکار، با رفتار و کردار خود نیز در رفع آن کوشیده و با اقداماتی چون وقف اموال بر نیازمندان و درماندگان، ایجاد اشتغال، اعطای وام، ادای دین بدهکاران، پرداخت خسارت و غرامتِ خسارت‌دیده و مبتلای غرامت و... با آن مقابله کردند؛ برخی معصومان در زمان حاکمیت و قدرت، با توزیع عادلانه بیت‌المال و منابع درآمد و دوری و جلوگیری از تبعیض و حاکمیت ضوابط بر روابط، حفاظت از بیت‌المال و مقابله با یغماگری و حیف و میل اموال، ایجاد اشتغال، حمایت از تولید و تولیدگر و صنعت و تجارت و... بستر و زمینه افزایش درآمد و استغنای مردم را فراهم ساختند.

این پژوهش بر آن است، با بررسی سیره فقرزداییِ فردی و حکومتی معصومان(ع) در محدوده زمانی بعثت نبوی تا غیبت صغری و محدوده مکانیِ سرزمین‌های اسلامی چون عراق و ایران، شام و مصر و دیگر مناطق برخوردار از نفوذ آنان، به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

1. فقرزدایی نزد معصومان(ع) از چه جایگاهی برخوردار بوده و چه راهکارهایی برای آن ارائه کرده‌اند؟

2. سیره فردی معصومان(ع) در فقرزدایی چگونه بوده است؟

3. سیره حکومتی معصومان(ع) در حلّ و علاج معضل فقر چه بوده است؟

4. فقر و غنا در نگاه معصومان(ع) از چه جایگاهی برخوردار است؟

هدف و ضرورت این تحقیق عبارت است از:

الف: هدف تحقیق:

1- آشنایی با سیره معصومان در ستیز با فقر؛

2- ارائه الگویی مطمئن و مناسب برای جامعه و حکومت در مقابله با فقر.

ب: ضرورت تحقیق:

1- ابتلای جوامع بشری به فقر و پیامدهای منفی آن؛

2- ضرورت علاج و مقابله با فقر؛

3- ناکارآمدی مکاتب مختلف در مقابله با فقر و لزوم ارائه الگوی کارآمد. /9191/د102/ن

ارسال نظرات