۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۵۴۱۵۵
پس از گذشت سال‌ها؛

طرح ساماندهی مقبره آیت الله انگجی اجرا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ شهردار منطقه چهار تبریز گفت: طرح ساماندهی مقبره آیت الله سیدابوالحسن انگجی در منطقه درب گجیل تبریز اجرایی خواهد شد.
مرقد آيت الله انگجي آيت الله شيخ ابوالحسن انگجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، انصاری، شهردار منطقه چهار تبریز، امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: مقبره آیت الله سید ابوالحسن انگجی از علمای به نام مشروطه و آذربایجان به لحاظ قدمت تاریخی و تعلق به خانواده عالم پرور و دانشمند انگجی، اهمیتی دو چندان یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی مقبره آیت الله سیدابوالحسن انگجی در منطقه درب گجیل تبریز اجرایی خواهد شد که با پایان یافتن این طرح هم مقبره و هم فضای باز اطراف آن ساماندهی و با مشخص شدن محدوده و حریم، برای زیارت عموم مردم آماده می‌شود.

 

شهردار منطقه چهار تبریز با اشاره به این‌که اجرای طرح ساماندهی درب گجیل پس از سال‌ها تلاش اجرایی و به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد: این بنا به زودی بازسازی و به عنوان زیارتگاهی در منطقه گجیل تبریز پذیرای مردم متدین خواهد بود.

 

قابل ذکر است، مرحوم آیت الله سیدابوالحسن انگجی از علما و فقهای معاصر و بنام تبریز در مدت حیات پربرکتش ده ها شاگرد و عالم فرزانه را تقدیم جهان تشیع کرده و دارای نفوذ کلام و محبوبیت خاص در میان آحاد مردم بوده است.

 

آیت الله مرحوم حاج میرزا ابوالحسن انگجی در 1282هجری قمری در تبریز متولّد و در ذی القعده 1357 هجری شمسی در تبریز وفات یافت. وی از سادات حسینی بوده و جدّ او آقا میر ابوالحسن برادر حاجی سیّدحسین، بانی کاروان سراهای معروف به حاجی سیّدحسین در راسته بازار تبریز، جدّ خانوادهً عدل الملک بود.

 

آیت الله انگجی در تبریز از مرحوم میرزا محمود اصولی و مرحوم آقا سیّد عبدالفتاح سرابی تلمّذ کرد و در سال 1304 قمری به نجف اشرف مشرف شد و در حلقهً شاگردان مرحوم حاج میرزا حبیب الله رشتی و فاضل ایروانی و آقا شیخ حسن ممقانی و شیخ محمّد حسین کاظمینی وارد شد.

 

وی با توجه به این که از فعالان دوره مشروطه نیز محسوب می شد، پس از اجتهاد در فقه و اصول به تبریز مراجعت نمود.

 

مسجد بزرگ آیت الله انگجی واقع در خیابان جمهوری اسلامی تبریز سال ها محل وعظ و ارشاد آن عالم ربانی بوده است؛ چنانکه این مسجد پس از رحلت ایشان به نام آن بزرگوار نامگذاری شده است./935/پ203/س

ارسال نظرات