۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۵۴۰۳۰
از سوی پایگاه اطلاع رسانی حج؛

بایدها و نبایدهای عمره برای زائران تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که لازم است زائران ایرانی بیت الله الحرام در طی این سفر معنوی رعایت نمایند، توسط مسئولان فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تبیین شد.
مكه مكرمه

به گزارش خبرگزاری رسا، متصدیان امور فرهنگی و اجرایی عمره به‌منظور بهره‌برداری بهتر زائران از سفر معنوی عمره و همچنین برای حفظ شئونات نظام جمهوری اسلامی در عربستان، نکاتی را یادآوری کرده‌اند که رعایت آن‌ها سبب اقتدار شئون اسلامی خواهد شد.

لذا ضرورت دارد، به‌منظور حفظ وحدت و آرامش در موسم عمره مفرده، زائران از انجام برخی رفتارهای شبهه‌برانگیز که پایه‌ی دینی درستی هم ندارند، خودداری کنند.

رعایت نکات ضروری در فرودگاه جده و مدینه
حمل مواد مخدر هرچند کم، در عربستان جرم به‌شمار می‌آید و همراه داشتن آن علاوه بر خدشه‌دار کردن حیثیت زائران ایرانی، برای اعضای کاروان و مسؤولان ایرانی نیز در فرودگاه مشکل‌آفرین است و در عربستان مجازات سنگینی خواهد داشت.

زائران و وسایل همراه آن‌ها نیز توسط مأموران سعودی در فرودگاه دقیقاً کنترل و گاهی به‌وسیله‌ سگ‌های تربیت‌شده بازرسی می‌شود.

موارد ممنوع در بقیع
تجمع در مقابل درهای بقیع هنگام نمازهای جماعت، خواندن روضه‌های حساسیت‌برانگیز و احیاناً با صدای بلند، نماز خواندن در مقابل درهای بقیع و همچنین داخل بقیع، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، خواندن دعای توسل و زیارت عاشورا به‌صورت دسته‌جمعی و با صدای بلند در بقیع و دیگر اماکن زیارتی، روشن کردن شمع و پهن کردن سفره‌های نذری، بستن دخیل به شبکه‌های بقیع با پارچه، نخ، قفل و امثال آن، برداشتن خاک و سنگ و گندم از بقیع، انداختن عریضه، پول، لباس، پارچه،‌ شمع و ... روی قبور، فیلم‌برداری و گرفتن عکس داخل بقیع، مالیدن پارچه‌های کفنی و غیره به شبکه‌های اطراف بقیع برای تبرک، سدّ معبر جلوی بقیع و ایجاد مزاحمت برای دیگران و سیگار کشیدن در بقیع و دیگر اماکن عمومی ممنوع است.

بعثه‌ مقام معظم رهبری یادآوری کرده است: باز بودن بقیع و رفت‌وآمد همه‌ مسلمانان برای زیارت قبور اولیای دین و کم شدن غربت ائمه هدی (ع) از مصالح مهمی است که به‌خاطر آن، پرهیز از برخی مسائل، دشوار نخواهد بود.

نکات ضروری برای رعایت شئون مسجدالنبی (ص) و اطراف آن
بوسیدن ضریح و درهای حرم مطهر، گذاشتن مُهر، چوب و کاغذ در هنگام نماز خواندن، عبور از جلوی نمازگزاران، بخصوص هنگام نماز جماعت، گرفتن قرآن و کفش در یک دست، عبور از روی قرآن، بردن قرآن از مسجد برای تلاوت به محل سکونت، برهم زدن صفوف نماز جماعت و اصرار بر عبور از میان جمعیت، خواندن نماز نافله و قرائت قرآن هنگام خطبه‌های نماز جمعه، صحبت کردن هنگام اذان و ایراد خطبه‌های نماز جمعه، ترک مسجد در آستانه‌ی اقامه‌ی نماز جماعت، خواندن زیارت و فرستادن صلوات با صدای بلند، یکدیگر را با صدای بلند صدا کردن، خواندن نماز فُرادا همزمان با نماز جماعت، پشت به ضریح پیامبر اکرم (ص) نشستن، استفاده کردن از آهنگ‌ها و نغمه‌های نامناسب برای تلفن همراه، بلند گفتن ذکر رکوع و سجود، زودتر از امام جماعت به رکوع و سجود رفتن، شرکت نکردن در نماز میت و ترک مسجد در آن لحظه و روشن گذاشتن تلفن همراه هنگام نماز، از مواردی هستند که زائران باید آن‌ها را رعایت کنند.

موارد ممنوع در مسجدالحرام
نازک بودن لباس احرام و نمایان بودن بدن در هنگام طواف، برخلاف مسیر طواف‌کنندگان رفتن برای رسیدن به مقابل حجرالاسود، نماز خواندن در مسیر طواف‌کنندگان و ایجاد مزاحمت برای دیگران، بوسیدن مقام ابراهیم (ع)، کندن نخ از پرده‌ کعبه، عبور از میان صفوف نمازگزاران‌، بویژه در آستانه‌ اقامه‌ نماز جماعت به‌خاطر فشرده بودن صفوف، آزار رساندن به دیگران به‌منظور استلام (لمس و سلام گفتن) حجرالاسود و پشت به کعبه نشستن از مواردی هستند که باید در مکه‌ مکرمه رعایت شوند.

نکات ضروری فرهنگی، اجتماعی و عمومی در مسجدالنبی (ص)
حضور با لباس نامناسب در اماکن عمومی، تجمع در جلوی ساختمان‌های محل اسکان در اوقات نماز، ریختن زباله در معابر عمومی، وضو گرفتن از منبع‌های آب آشامیدنی، به خصوص داخل مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، ایجاد مزاحمت در اوقات استراحت دیگران، حضور نیافتن به‌موقع برای سوار شدن به اتوبوس،‌ خوردن غذا و در نتیجه معطل کردن دیگران، رعایت نکردن بهداشت و ایجاد ناراحتی برای خود و دیگران از نکات قابل احتیاط است که زائران باید به آن‌ها توجه کنند.

موارد مربوط به بازار و خرید
براساس توصیه‌های بعثه‌ مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بهتر است، زائران از چانه زدن‌های بی‌مورد برای گرفتن تخفیف در هنگام خرید، حمل بارهای حجیم و سنگین توسط افراد، مراجعه به محل اسکان در اوقات نماز از حرمین شریفین، تجمع نکردن جلوی مغازه‌ها هنگام نماز، بازگرداندن و پس دادن کالای خریده‌شده به‌دلیل دقت نکردن در هنگام خرید، دوری کنند.

هرچند از دیدگاه مسئولان و مراجع معظم دین، انجام برخی از این کارها خود به خود اشکالی ندارد؛ ولی به‌دلیل برانگیختن حساسیت پیروان دیگر مذاهب و پیامدهای نامطلوب آن و برای رعایت مصلحت، بهتر است از آن‌ها دوری شود./917/د101/ن

ارسال نظرات