۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۲۸۶۱
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

سرپیچی مسلمانان از خط اهل بیت منجر به سیر قهقرایی امت اسلام شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد، فقدان رسول الله(ص) را ضایعه ای جبران ناپذیر بر پیکر امت اسلام دانست و گفت: رحلت پیامبر ضایعه ای دردناک بود و در پی سرپیچی مسلمانان از توصیه های ایشان نسبت به تمسک به قرآن واهل بیت(ع)، عقبگرد و سیر قهقرایی امت رقم حورد.
رحلت پيامبر اکرم(ص)

 حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فقدان رسول الله(ص) را ضایعه ای جبران ناپذیر بر پیکر امت اسلام دانست و گفت: فقدان ایشان، ضایعه ای دردناک بود که آینده تاریخ را دستخوش تغییراتی کرد و عقبگرد و سیر قهقرایی امت را رقم زد.

 

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) پیش از رحلت، آینده امت را می دیدند و هر چه برای سعادتشان لازم بود بیان کردند؛ در حدیث معروف ثقلین، راه سعادت شیعیان را پس از خود، تمسک به قرآن و عترت در کنار هم معرفی می کنند. در خصوص جانشین پس از خود نیز همچنان که در دوران حیات، به هنگام سفرها، فردی را به عنوان فرمانده و جانشین تعیین می کردند، برای پس از رحلت خود نیز حضرت علی(ع) را بارها و بارها از جمله در یوم الانذار و غدیرخم به عنوان ولی و جانشین معرفی کردند.

 

سقیفه سه انحراف بزرگ در بیعت، امامت و اطاعت از جانشین پیامبر ایجاد کرد

حجت الاسلام نوایی اظهار داشت: این انتخاب، برای خواص جامعه یک امتحان بزرگ بود اما همه از آن مردود شدند که سبب سیر قهقرایی سیاسی امت اسلام به دوران جاهلیت شد، چنان که امیرمؤمنان علی(ع) فرمود «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاثة» این فرمایش حضرت نشان می دهد مردم از میان دو امر حکومت و دین، حکومت را برگزیده، ماجرای سقیفه را به راه انداختند.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: سقیفه، سبب بازگشت به جاهلیت، حاکمیت شجره خبیثه بنی امیه و ایجاد سه انحراف بزرگ در بیعت، امامت و اطاعت از ولی و جانشین پیامبر(ص) شده و در نهایت فاجعه کربلا را رقم زد.

 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) اهل بیت خود را خصوصا در آیه تطهیر و حدیث کساء به طور واضح معرفی کرده است. همچنین در وقایع روزمره نیز این کار را انجام می دادند، از جمله روزی که عازم خانه یکی از اصحاب بودند، در خیابان امام حسین(ع) را در حال بزای با کودکان دیدند، ایشان را در آغوش گرفته و فرمودند مردم این حسین است، او را بشناسید، حسین از من است و من از حسین. اما با وجود تبیین های صریح پیامبر(ص) نسبت به جایگاه اهل بیت(ع)، مسلمانان از ایشان سرپیچی کردند.

 

 آسیب های امروز جوامع اسلامی

حجت الاسلام نوایی، ایجاد یک حزب سیاسی فاسد در تاریخ، مطامع و جاه طلبی ها، جاهلیت، کینه ها، باندبازی ها و ریاست طلبی خواص را از مؤلفه های سرپیچی مسلمانان از جایگاه اهل بیت(ع) برشمرد و گفت: امروز نیز در جوامع اسلامی، آسیب های زیادی وجود دارد؛ از جمله انحراف از اصل دین و تنها به ظواهر دینی اکتفا کردن، عدم شناخت حقیقت دین، فقدان ارتباط ولایی با خداوند و اولیای او، تفرقه، مرعوب و مجذوب غرب شدن و ابزار دست استعمار قرار گرفتن.

 

بیداری اسلامی، بازگشت به حقیقت دین، فهم و عمل بدان است

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این که بیداری اسلامی، بازگشت به حقیقت دین، فهم و عمل کردن بدان است، افزود: امروز مقدمات بیداری اسلامی مشاهده می شود اما هنوز تکمیل نشده است، همه اهانت ها به ساحت اسلام و نبی مکرم(ص) نیز به دلیل ترس دشمن از این بیداری است که مطامع آن ها را در خطر قرار می دهد چرا که ان ها می خواهند امت ها را در جهل و حماقت نگاه دارند.

 

صلح امام حسن در جهت عمل به تکلیف الهی بود

وی همچنین با اشاره به سالروز شهادت امام حسن(ع)، در خصوص برخی شبهه افکنی ها نسبت به صلح ایشان، ابراز داشت: اگر اهل بیت را خوب شناخته باشیم و بدانیم که همه نور واحد هستند و تنها به تکلیفی که از جانب خدا دارند، عمل می کنند، دیگر نسبت به چگونگی عملکرد آنان در زمینه های مختلف جای سؤالی برایمان نمی ماند.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: با توجه به این فرمایش پیامبر(ص) در خصوص حسنین(ع) که فرمود «حسن و حسین هر دو امام هستند؛ قیام کنند و بنشینند»، قطعا اگر امام حسین(ع) به جای امام حسن(ع) بودند، ایشان هم صلح می کردند و اگر امام حسن(ع) در زمان امام حسین(ع) بودند مسلما با طاغوت زمان می جنگیدند.

 

حجت الاسلام نوایی، مظلومیت و شرایط زمان امام حسن(ع) را بسیار عجیب و پیچیده خواند و گفت: از یک سو ظاهرسازی های معاویه و از سوی دیگر، حضور جاهلان، خوراج و طماعان در میان اطرافیان و یاران ایشان( به گونه ای که چهار تن از فرماندهانشان به معاویه پیوسته و به روی امام شمشیر کشیدند)، در چنین وضعیتی با این که امام عزم قیام کرده بودند اما در ساباط مدائن تنها مانده و حتی به دست یاران خود مجروح شدند.

 

وی در پایان ضمن هشدار نسبت به برخی داستان سرایی های بی اساس بر روی منابر، خاطرنشان کرد: دست اندرکاران هیئات توجه داشته باشند که در انتخاب واعظ، از اهل سواد و بصیرت و معرفت بهره گیرند./930/ت302/ع

 

ارسال نظرات