۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۵۱۶۱۲
حجت الاسلام رفیعی:

چیزهای خوب برای مومنان هم آفریده شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: اِعمال سلیقه در تقدس خوب نیست. چیزهای خوب برای مومنان هم آفریده شده است. در قرآن بعد از بخورید کلمات متفاوتی آمده است: بخورید و شکر کنید، بخورید و تجاوز نکنید، بخورید و اطاعت کنید، بخورید و بندگی کنید، بخورید و اسراف نکنید، بخورید و تقوا داشته باشید و بخورید و مردم را آزار ندهید.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در برنامه سمت خدا با اشاره به آیه «ای کسانی که ایمان آورده‌اید چیزهایی که خدا بر شما حلال کرده است بر خودتان حرام نکنید» گفت: البته در این راستا زیاده روی هم نباید کرد. .چیزی بخورید که حلال و پاکیزه باشد و اگر مطمئن شدید که آن چیز حلال است بخورید.


وی افزود: این آیه نشان می‌دهد که نباید در دین اعمال سلیقه کنیم و نباید برای خودمان سختی ایجاد کنیم. افرادی هستند که خودشان را از نعمت های خدا محروم می کنند مثلا خداوند کوه، جنگل و دریا را آفریده است، اگر بگوییم که خانوادگی به دریا یا جنگل برویم، می‌گویند نه، فقط باید به زیارت و روضه رفت. نعمت های خدا برای کفار آفریده نشده است.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: شأن نزول آیه این است که پیامبر از سختی وعذاب قیامت صحبت می‌کردند، عده‌ای بعد از شنیدن سخنان پیامبر تصمیم گرفتند که برای خودشان محدودیت هایی ایجاد کنند، زن نگیرند، شب تا صبح عبادت کنند و ... پیامبر شنید که آنها حلال را برخودشان حرام کرده اند. مثلا بعضی ها می گویند که در ماه محرم و صفر نباید به خواستگاری رفت یا عقد کرد. این فکر اشتباه است. گاهی خانم می خواهد تمام مستحبات و زیارات را انجام بدهد و این باعث می شود که از کارهایی که باید برای همسرش انجام دهد باز بماند و حق شوهرش را به جا نیاورد.


وی ادامه داد: گاهی اوقات اِعمال سلیقه در تقدس خوب نیست. چیزهای خوب برای مومنان هم آفریده شده است. روزی امام حسین(ع) لباس شیکی پوشیده بود، یکی از اصحاب گفت آقا شما این لباس را پوشیده‌اید؟ امام فرمود: خدا فرموده است که زینت های حلال را به خودتان حرام نکنید. در قرآن بعد از بخورید کلمات متفاوتی آمده است: بخورید و شکر کنید، بخورید و تجاوز نکنید، بخورید و اطاعت کنید، بخورید و بندگی کنید، بخورید و اسراف نکنید، بخورید و تقوا داشته باشید و بخورید و مردم را آزار ندهید.


حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: پس خوردن و خوابیدن در اسلام اشکالی ندارد ولی همین خوردن و خوابیدن می‌تواند مقدمه حلال یا حرام بشود. امام سجاد(ع) می فرماید: خدایا به ما عمر بده مادامی که عمرمان در مسیر بندگی توست، اگر عمر من مزرعه شیطان است، مرا بگیر.


وی اظهار داشت: بعد از صحبت‌های پیامبر در مورد قیامت، بعضی‌ها قسم خورده بودند که دیگر ازدواج نکنند و قرآن می فرماید که این قسم ها به درد نمی خورد و لغو است. خدا شما را بخاطر این قسم ها مواخده نمی‌کند. قسم باید مجاز باشد و زمینه شرعی داشته باشد. مثلا خانمی نمی تواند قسم بخورد که حقوق شوهرش را نادیده بگیرد.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی بیان داشت: در سوره اعراف آیه 157 می فرماید که خدا طیبات را حلال کرده و خبائث را حرام کرده است . این یک اصل کلی است. پدری در خانه به فرزندش می‌گوید که با چه کسی رفیق باش و با چه کسی رفیق نباش. پدر خیرخواه است. خدا حکیم است و مصلحت ما را می داند. پزشک به بیماری می گوید که سوپ بخور و به بیمار دیگری می گوید که کباب بخور. پزشک مصلحت شما را می داند، پس شما باید به دستورالعمل پزشک عمل کنید. هر چیزی را که خدا گفته حرام است خبیث است. سگ نجس است با اینکه نعمت خداست. نگهداری و خرید و فروش سگ اشکالی ندارد ولی در تعامل با انسان اشکال دارد.


وی افزود: همه چیزهایی که خدا آفریده نعمت است. مثلا گوشت گوسفند حلال است ولی گوشت انسان حرام است. خدا نمی‌خواهد بگوید که نعمت های من مطرود است بلکه می خواهد بگوید که این نعمت برای شما خوب نیست. خدا می‌گوید که دروغ و شراب برای جسم شما ضرر دارد.


حجت الاسلام رفیعی با اشاره به حرمت شراب، قمار و بت گفت: شراب کم کم حرام شد زیرا جامعه عرب به شراب عادت داشت و زیاد شراب می خوردند. وقتی شراب حرام شد بعضی‌ها گفتند که هیچ کدام از چیزهایی که خدا حرام کرد به اندازه شراب سخت نبوده است. بعضی‌ها نزد پیامبر آمدند و گفتند ما مسلمان می شویم به شرطی که شراب را بر ما حلال کنی. شراب در چهار مرحله حرام شد.


وی ادامه داد: خدا سوره نحل آیه 67 می فرماید: از انگور و خرما می توان شراب و رزق حلال گرفت. در این مرحله خدا فرمود که شراب چیز خوبی نیست . در سوره بقره آیه 259 می فرماید: از تو حکم شراب و قمار را می پرسند، بگو که گناه آن خیلی بزرگ است البته منافعی دارد. ( معاملات شراب سود دارد) این آیه جنبه خبری داشت. در سوره نساء آیه 43 می فرماید: نزدیک نماز نروید وقتی مست هستید. با نزول این آیه، عده ای دچار مشکل شدند و از پیامبر(ص) سوال کردند. آیه 90 سوره مائده نازل شد: شراب، قمار و بت پرستی حرام است به آن نزدیک نشوید تا رستگار شوید. در این آیه خدا شراب را حرام کرد. پس خدا حتی مقدار کم آنرا هم حرام کرد.


استاد حوزه علمیه با بیان این که احکام اسلام تابع مصالحی است، اظهار داشت: در قرآن داریم: خداوند از هر چه که ما را نهی کرده است یا منکر است یا فحشا یا تجاوز . بعضی از قسمت های بدن گوسفند حرام است. حتی ممکن است که آن قسمت خوشمزه باشد. خدا این همه نوشیدنی حلال گذاشته است و فقط شراب را حلال کرده است. پیامبر فرمود: شراب خوار مثل بت پرست است زیرا خدا آن را در کنار بت پرست آورده است./916پ202/ع

ارسال نظرات