۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۵۱۴۷۵
از سوی آیت الله قریشی؛

استقلال روح از دیدگاه قرآنی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ مسأله«استقلال روح از دیدگاه آیات قرآن» با حضور نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه مورد بررسی قرار گرفت.
آيت الله قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله سیدعلی‌اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جلسه تفسیر قرآن طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه به تشریح بحث«استقلال روح از دیدگاه آیات قرآن» پرداخت.

 

وی با بیان این‌که از دیدگاه اسلام هر یک از انسان‌ها در وجود خود یک روح مستقل دارند که هنگام مرگ از بدن خارج می‌شود و در دنیا می‌ماند، گفت: همزمان با قیامت و روزی که خداوند بدن‌ها را بار دیگر برویاند، ارواح به جسم بدن باز می گردند و انسان همان انسان دنیوی می شود.

 

آیت الله قریشی با اشاره به آیه 42 سوره زمر«اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَىٰ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» گفت: خداوند در این آیه شریفه می فرماید؛ خداوند روح های مردم را در وقت مرگ تحویل می گیرید و آن کس که نمرده است روح او را در وقت خواب تحویل می گیرد و آن را به بدن بر می گرداند.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: این آیه شریفه بر استقلال روح تصریح کرده است، اما در وقت مرگ خداوند هم روح انسانی و هم روح حیوانی را از بدن انسان خارج می کند، ولی در وقت خواب فقط روح انسانی از بدن انسان خارج می شود و روح حیوانی در بدن انسان باقی می ماند.

 

وی همچنین با اشاره به آیه 10 و 11 سوره سجده « وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِی الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ کَافِرُونَ، قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ » اظهار داشت: مضمون آیات این است که مردگان گفتند؛ وقتی که مردیم و در زمین ناپدید شدیم آیا در خلقت جدید خواهیم بود و در جواب قرآن می فرماید؛ به آنها بگو شما این بدن نیستید که از بین می روید بلکه حقیقت شما روح است که آن را ملک الموت آن را تحویل می گیرید و در دنیا می ماند و شما به سوی پروردگار خود محشور می شوید.

 

آیت الله قریشی در تفسیر این آیات خاطرنشان کرد: می بینیم حقیقت انسان روحی است که آن را هم ملک الموت می گیرد و در دنیا می ماند، در روایتی از امام باقر(ع) آمده که آن حضرت فرموده؛ بندگان وقتی که خوابیدند روح آنها به سوی آسمان می رود و از بدن خارج می شود و آنچه را روح در آسمان می بیند، حق و آنچه در هوا می‌بیند کابوس است.

 

وی همچنین با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع) گفت: آن حضرت فرمودند حکایت روح و بدن مانند یک سکه در صندوق است، چون سکه از صندوق خارج شد، صندوق انداخته می شود و سکه از خارج شدن ناراحت نمی شود، همچنین ایشان فرمودند؛ روح ها با بدن ها محفوظ نمی شود و دیگر داخل نمی شوند، بلکه روح مانند تاجی است در سر و به بدن احاطه دارد./935/پ202/س

ارسال نظرات