۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۵۱۲۸۶
حجت الاسلام رفعتی:

اعتدال در حوزه باید توأم با بصیرت باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، با تاکید بر این که اعتدال در حوزه باید توأم با بصیرت باشد، گفت: حوزه باید به صورت نظام مند از انقلاب اسلامی پشتیبانی علمی کند.
اولين اجلاس تشکل اساتيد سطوح عالي و خارج در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رفعتی رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز هفتم دیماه در نخستین اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به شاخصه های حوزه حامی نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: مراد از حمایت حوزه از نظام صرفا این نیست که در راهپیمایی ها و اجلاسیه ها شرکت کنیم.
وی با بیان این که حوزه در تمامی شؤون و ارکان اداره کشور اسلامی پشتیبان نظام است، تصریح کرد: حوزه باید از جهت علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حوزه را حمایت کند، همان گونه که نظریه پردازی در همه جریان های اداره کشور اسلامی به عهده علمای دین است، حمایت از نظام نیز به معنای جلوگیری از انحراف و کج روی و حمایت همه جانبه به عنوان مادر نظام است.
حجت الاسلام رفعتی افزود: با این تعریف کسی در حوزه نمی ماند که حمایت از نظام را واجب عینی نداند، همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مادر نمی تواند از فرزند خود غافل بماند، چراکه حاشیه نشین شدن حوزه به فراموش شدن و حذف شدن می انجامد.
وی یادآورشد: امروز اگر روحانیت نسبت به نظام بی اعتنا شود هم خودش تضعیف و هم نظام تضعیف خواهد شد.
این استاد حوزه علمیه قم استقلال حوزه به معنای عدم وابستگی به دولت را نخستین شاخصه حوزه پشتیبان نظام دانست و گفت: برخی استقلال حوزه را به معنای کمک نگرفتن از دولت و حکومت اسلامی می دانند که این اشتباه است، نظام اسلامی موظف به کمک مالی به حوزه است و معنای این وابستگی نیست.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: استقلال حوزه به همان معنایی که امام، رهبری و مراجع تقلید تاکید دارند به خاطر این است که به هدف والا برسیم تا حوزه بتواند هدایت نظام اسلامی را به عهده داشته باشد.
وی علمیت عالی حوزه را شاخصه دیگر حوزه حامی نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: حوزه باید به صورت نظام مند از انقلاب اسلامی پشتیبانی علمی کند و تحقق این مهم در گرو بالا بردن تراز علمی حوزه و استفاده کردن از ظرفیت های موجود است.
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم افزود: امروز انجمن های علمی و مراکز تخصصی، دروس خارج و مراجع عظام تقلید ظرفیت های بلندی برای علمیت حوزه هستند که باید از آنها استفاده شود.
وی جامعیت و کاربردی شدن را شاخصه دیگر استقلال حوزه دانست و گفت: فقه ما تنها فقه عبادی نیست، امروز نظام اسلامی در عرصه های مختلف به کمک حوزه نیاز دارد و حوزه باید در تمام ابواب فقه ورود داشته باشد، جامعیت حوزه به این است که در تمام رشته های اسلامی نظریه پرداز و صاحبنظر پرورش دهد.
حجت الاسلام رفعتی گفت: اگر روزی فقه عبادی بیشتر مورد بحث و کنکاش حوزویان و فضلا بود، آن روز، روزی نبود که نظام برخاسته از متن روحانیت باشد؛ امروز نظام مولود حوزه است و در تمامی زمینه ها حوزه باید کار کند و برای پشتیبانی از نظام جامعیت داشته باشد.
وی همچین تاکید کرد: نهاد حوزه باید جلوی افراط و تفریط را بگیرد و توجه داشته باشیم که باید در حوزه اعتدال همراه با بصیرت حاکم باشد.
حجت الاسلام رفعتی کادر سازی و تربیت نیروی انسانی شایسته برای نظام را رسالت حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر یکپارچگی حوزویان در تایید و حمایت از نظام اسلامی، ابراز داشت: مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز تاکید کردند که حوزه باید سمبل وحدت باشد.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: وحدت در حوزه با تبعیت از مقام رهبری و مراجع عظام تقلید و با محوریت جامعه مدرسین تحقق می یابد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات