۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۵۱۲۲۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حسد در عالِم راستین راه ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در علم دین اگر آن را به عنوان حرفه دنبال کنیم نیز حسد راه می‌یابد، اما اگر آن را برای شناخت خدا و معرفت الهی پی‌گیری کنیم حسد در عالم راه نمی‌یابد، همان‌گونه که مرحوم نراقی گفته است که حسد در وجود عالم بالله به وجود نمی‌آید.
آيت الله محسن خرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در درس اخلاق خود که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: روایات‌هایی درباره حسد وجود دارد که از آن برمی‌آید حسد برای همه وجود دارد.

وی افزود: باید گفت این حسد در جایی مذموم است که فرد بر اثر آن اقدامی انجام دهد؛ اما تا زمانی که کاری صورت نگیرد حسد مذموم نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: انسان وقتی به قله معرفت رسید و درجات فکری و معنوی او بالا رفت به این مسائل دنیا توجه نمی‌کند و اولیا خدا این گونه بودند.

وی با اشاره به این‌که اولیا خدا کل دنیا را اندک می‌شمارند چه برسد که به یکی از این ابزارهای دنیایی حسد بورزند، بیان داشت: ممکن است در ذهن اولیا خیالی بگذرد اما به دنبال آن نمی‌روند.

آیت‌الله خرازی با بیان این‌که موضوعی دیگری که در حسد بحث می‌شود، حسد در میان علما و فقها است، ادامه داد: روایتی در خصال شیخ صدوق از امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که خداوند عرب را بر اثر عصبیت، کشاورزان را بر اثر کبر، حاکمان به دلیل ظلم، ‌علما را بر اثر حسد، تجار را به دلیل خیانت و اهل روستا را بر اثر جهل عذاب می‌کند.

وی اظهار داشت: منشأ حسد آن است که فرد فکر می‌کند آن چه که در دست دیگری است از راه تخریب و گرفتن از او به دست می‌آید، حال آن‌که فرد عالم و دانا می‌داند که امر عالم به دست خداوند است و او دهنده و ستاننده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: در علم دین اگر آن را به عنوان حرفه دنبال کنیم نیز حسد راه می‌یابد، اما اگر آن را برای شناخت خدا و معرفت الهی پی‌گیری کنیم حسد در عالم راه نمی‌یابد، همان‌گونه که مرحوم نراقی گفته است که حسد در وجود عالم بالله به وجود نمی‌آید.

وی افزود: مال دنیا محدود است و فرد می‌تواند آن را در جایی پنهان کند تا دیگران به آن دست نیابند اما علم را نمی‌توان مخفی کرد و راه یادگیری آن را بست./914/پ202/ن

ارسال نظرات