۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۵۰۰۵۱
آیت الله مظاهری:

منشأ اختلافات خودخواهی و خودبینی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: هیچ‌گاه تصور نمی‌شد در فضای جمهوری اسلامی ایران که نعمتی بزرگ از جانب خداوند متعال است، وضع افراد و مسؤولان به جایی برسد که دروغ، غیبت، تهمت، شایعه و اهانت در بین آنان و در رسانه‌ها به امری رایج و مرسوم تبدیل شده و بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها به تهمت‌نامه، دروغ‌نامه و فحش‌نامه مبدل شوند.
آيت الله حسين مظاهري
 به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، در دیداری که با هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها و رؤسای شوراهای استان‌های سراسر کشور  داشت، با بیان این‌که،تشکیل نهاد شورا و بهره‌مندی از مشورت و نظر مردم و نخبگان، ریشه قرآنی و روایی دارد، گفت: در قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع)  بر اداره امور مردم به کمک شورا و مشورت، پافشاری شده و نظرخواهی و رایزنی با خبرگان و صاحب نظران برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بسیار مهم برشمرده شده است.
وی در این زمینه خاطرنشان کرد: یکی از رموز موفقیت حکومت پیامبراکرم(ص)، حاکمیت شورا و مشورت در حکومت و نیز پرهیز عوامل و مجریان حکومت و فرماندهان نظامی، از خودسری و خودبینی بود.
حضرت آیت‌الله مظاهری تشکیل شوراها در جمهوری اسلامی را از نقاط قوت قانون اساسی و سبب خشنودی دلسوزان و علاقمندان انقلاب اسلامی و نیز مایه پیشرفت و آبادانی کشور دانسته و با قدردانی از اقدامات، برنامه‌‌ها و عملکرد شوراها، تصریح کرد: همه مسؤولان باید از شوراها که برخاسته از متن مردم هستند،حمایت همه جانبه داشته باشند و از این نهاد مردمی به عنوان یک بازوی توانمند برای اداره امور کشور بهره ببرند، اما متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود به جای حمایت و پشتیبانی از برنامه‌ها و اقدامات خوب شوراها، در برابر تصمیم‌های اساسی و کارساز آنان، کارشکنی می‌شود.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر به جای کارشکنی و ایجاد اختلاف، تأیید و اصلاح و نقد و کارگشایی دلسوزانه و خالصانه حاکم شده بود، امروز از ظرفیت بالای شوراها به گونه‌ای دیگر استفاده می‌شد و اکنون شاهد پیشرفت‌های بیشتر در شهرها و مناطق مختلف کشور بودیم.
حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که اختلاف و چنددستگی، مورد نکوهش شدید و مذمت فراوان تعالیم دینی واقع شده است، افزود: قرآن کریم، شیوع و رسوخ اختلاف در جامعه اسلامی را نظیر ریزش آتش از آسمان‌ها و زمین بر سر مسلمانان می‌داند و آن را بسیار مخرب می‌شمرد.
وی با تأکید بر این‌که در چنین شرایطی که متأسفانه همه به جان همدیگر افتاده‌اند، افراد دلسوز، باید در حد توان، برای رفع اختلافات و ایجاد وحدت و یکپارچگی تلاش کنند ولی اگر موفق نشدند، نباید در این زمینه بی‌تفاوت بمانند، گفت: بلکه باید با تشخیص و شناخت صحیح وظیفه و مسؤولیت، آن وظیفه را به درستی ایفا کنند و از هرگونه یأس و ناامیدی و القاء آن به مردم، خودداری کرده و به رحمت الهی برای دستیابی به آینده‌ای روشن، امیدوار باشند.
حضرت آیت‌الله مظاهری، منشأ اختلافات را خودخواهی و خودبینی برشمرده و تصریح کردند: هر اختلافی، از خودخواهی و منیت دوطرف یا دست کم یکی از طرفین سرچشمه می‌گیرد و تا وقتی اشخاص یا گروه‌ها اصرار بر به کرسی نشاندن حرف خود داشته باشند، این اوضاع بهبود نخواهد یافت.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اظهار تأسف و نگرانی فراوان از رواج گناهان اجتماعی در جامعه نظیر غیبت، تهمت، دروغ، شایعه و اهانت به دیگران، اظهار داشت: هیچ‌گاه تصور نمی‌شد در فضای جمهوری اسلامی ایران که نعمتی بزرگ از جانب خداوند متعال است، وضع افراد و مسؤولان به جایی برسد که دروغ، غیبت، تهمت، شایعه و اهانت، در بین آنان و در رسانه‌ها به امری رایج و مرسوم تبدیل شده و بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها به تهمت‌نامه، دروغ‌نامه و فحش‌نامه مبدل شوند.
وی در ادامه مطالب افزود: ولی در عین حال، در همین وضعیت هم نباید کسی مأیوس و ناامید باشد و همه به خصوص نهادهای مردمی مانند شوراها، با تشخیص مسؤولیت‌ها و وظایف خود با صبر و بردباری به این وظایف عمل کنند تا در پیشگاه مردم و خدا، بتوانند پرونده‌ای قابل قبول ارائه داده و پاسخ قانع‌کننده‌ای برای برنامه‌ها و اعمال خود داشته باشند.
حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه اخلاص در همه امور، ابراز داشت: قرآن کریم هنگام سفارش مؤمنان به رعایت اخلاص، آنان را به مزین نمودن اعمال خود به «رنگ خدا» ترغیب کرده و از این‌رو هر که قصد موفقیت و پیروزی دارد، باید به کارهای خود رنگ خدایی بدهد و در کردار و گفتار خود تنها و تنها، خداوند متعال و رضایت او را در نظر بگیرد و پس از آن، از ملامت ملامت‌کنندگان هراس نداشته باشد که به فضل الهی پیروز میدان خواهد بود.
گفتنی است، پیش از سخنان حضرت آیت‌الله مظاهری، مهندس چمران، رییس شورای عالی استان‌ها و رییس شورای شهر تهران، در سخنانی با معرفی حاضران، برنامه‌های کلی و مسؤولیت‌های شوراهای استان‌ را برشمرد./907/د101/ج
ارسال نظرات