۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۴۹۷۳۷
آیت‌الله خرازی:

دشمنان به سربلندی ایران اسلامی حسد می‌ورزند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: دیگران به دلیل رشد و موقعیتی که ایرانی‌ها پیدا کردند و احتیاجاتشان به کفار کم شده است، نسبت به ما حسد می‌ورزند؛ ایران روز به روز سربلند و سرافرازتر می‌شوند و اینان نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند.
آيت الله محسن خرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در درس اخلاق خود در مدرسه فیضیه قم گفت: یکی از چیزهایی که انسان باید پی‌گیر آن شود، موضوع مریضی‌های روحی است که اثر آن بدتر از بیماری‌های جسمانی است.

وی افزود: در بیماری‌های جسمی فقط عضو بیمار صدمه می‌شود، اگر هم بیماری به تمام بدن سرایت کند، در این مدت مختصر دنیا اثر می‌گذارد اما در آخرت و برزخ تأثیری ندارد.

 

گاه عمل نکردن به توصیه‌های اخلاقی انسان را از نعمت‌های ابدی محروم می‌کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: بیماری‌ها روحی هم در عالم دنیا تأثیر دارد و هم در قیامت، عقل هر انسانی حکم می‌کند نسبت به موضوعی که ضررش بیشتر است، بیشتر مراقبت کند.

وی با بیان این‌که دفع ضرر محتمل به حکم عقل واجب است، خاطرنشان کرد: عقل انسان اینجا توصیه دارد که مراقب باشید، این توصیه علم اخلاق درباره مراقبه هنگام خواب به همین دلیل است، انسان باید مراقبه کند که چگونه از عهده وظایف الهی برآمده است.

آیت‌الله خرازی با اشاره به این‌که برخی از دستورات توصیه اخلاقی است، اظهار داشت: گاه عمل نکردن به توصیه‌ها انسان را ازنعمت‌های ابدی محروم می‌کند، در آیات و روایات تأکیدات و دقایقی ذکر کرده‌اند که ما را بیدار و متوجه کنند.

وی ادامه داد: گاه می‌شود که صفاتی در نفس انسان نفوذ کرده و به سادگی نمی‌توان آن‌ها را قلع و قمع کرد؛ انسان باید با ذکر الهی خودش را زینت دهد و امورش را با ذکر الهی پیش ببرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: حسد یکی از بیماری‌های روحی انسان است، انسان اجتماعی است و نمی‌تواند تنها زندگی کند، باید در کنار هم زندگی کنیم، این در کنار هم زندگی کردن سبب بروز بیماری‌هایی می‌شود که یکی از این بیماری‌ها حسد است.

 

انقلاب اسلامی مورد حسد دشمنان است

وی افزود: گاه انسان درباره رفیقش که مسلمان و مؤمن است، گرفتار حسد می‌شود، یکی از معانی حسد این است که دیگری نعمتی دارد و انسان دوست ندارد آن نعمت باقی باشد و می‌خواهد آن نعمت از او گرفته شود.

وی ادامه داد: نوع دیگر حسد این است که شخص نعمتی دارد اما نمی‌خواهد که دیگری پیدا کند، مانند این‌که تنها می‌خواهد خودش عالم باشد ‌و دیگری نباشد، قهرمان است و نمی‌خواهد دیگری قهرمان باشد و مثال‌های از این دست زیاد است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که یکی از گرفتاری‌های جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی این است که ما مورد حسد دیگران هستیم، ابراز داشت: دیگران به دلیل رشد و موقعیتی که ایرانی‌ها پیدا کردند و احتیاجاتشان به کفار کم شده است، نسبت به ما حسد می‌ورزند؛ ایران روز به روز سربلند و سرافرازتر می‌شوند و اینان نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند.

وی ادامه داد: دشمنان می‌گویند ما باید همه چیز داشته باشیم و شما باید دستتان به طرف ما دراز باشد«ود کثیر من اهل الکتاب لو یردوکم من بعد ایمانکم کفار حسدا من عند انفسهم، بسیاری از اهل کتاب دوست دارند که اهل ایمان بازگردند به عقب و کافر شوند، زیرا نمی‌توانند پیشرفت آنان را ببینند».

 

دشمنان اسلام چشم دیدن سرافرازی جامعه را ندارند

آیت‌الله خرازی با بیان این‌که اسلام همه‌اش امتیاز است، افزود: کفار نیز پیشرفت داشته‌اند، آنان مایه این پیشرفت را از از اسلام گرفتند و سال‌ها و قرن‌ها در ذهن ما داخل کردند که شما نمی‌توانید؛ آنان چشم دیدن سرافرازی جامعه اسلامی را ندارند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از موارد حسد این است که کسی نعمتی داشته باشد و شخص خود آن را ندارد و آرزو می‌کند که دیگری هم نداشته باشد، در آیات و اخبار نهی شده که انسان حسد را پیدا نکند و اشاره به ضررهای حسد شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایتی آمده که آفت دین حسد، عجب و فخر است، وقتی حسد به جان آدم می‌افتد آن خصلت‌های خوب انسان را هم خراب می‌کند.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از فضیل‌بن‌عیاض از امام صادق(ع) نقل شده است که «إن المؤمن یغبط و لایحسد و المنافق یحسد و لایغبط» یعنی مؤمن غبطه دارد ولی حسد ندارد، غبطه یعنی اینکه او دوست دارد به فضیلت و دارایی دیگری نائل شود اما نمی‌خواهد فضیلت و دارایی دیگری گرفته شود، مؤمن غبطه می‌خورد ولی حسد ندارد، به عکس منافق حسد دارد و غبطه نمی‌خورد.

آیت‌الله خرازی به قرائت روایتی از رسول خدا(ص) پرداخت و گفت: رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «‌لاتحاسدوا، لاتقاطعوا، لاتدابروا، و لاتباغضو و کونو عبادالله اخوانا یعنی حسد نوزدید، از هم نبرید، پشت به هم نکنید، و نسبت به یکدیگر خشمگین نشوید و همه‌ برادرانه با هم بندگان خدا باشد»، این روایت بسیار جامع است.

 

 در جامعه اسلامی مراقب حسد باشیم

وی افزود: مرحوم نراقی در معراج السعاده می‌گوید که آدمی که حسد می‌ورزد اول خود را از بین می‌برد قبل از این‌که حسدشده ضرر کند، ابلیس با حسدی که ورزید و نتوانست تحمل کند لعنت را تا روز قیامت برای خودش به ارمغان آورد، اما در مقابل حضرت آدم(ع) برگزیده خدا شد و رفعت یافت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: مرحوم نراقی در معراج السعاده می‌گوید اگر دیگران به تو حسد بورزند اشکالی ندارد بلکه به نفع شما است اما حسد ورزیدن نفعی به حال حسدکننده ندارد.

وی به یکی از موارد استثنایی که حسد اشکال ندارد، اشاره کرد و افزود: اگر انسان ببیند کفار به موضوعی دست پیدا کردند که سبب پیشرفتشان می‌شود و از آن سوء استفاده می‌کنند، آن گاه حسد اشکال ندارد، یعنی کاری کنیم که موفق نشوند، به عنوان مثال در موضوعات هسته‌ای کاری کنیم که آنان نتوانند و ما بتوانیم، این حسد است اما حسد در برابر کفار مطلوب است.

آیت‌الله خرازی افزود: باید در جامعه خودمان که جامعه اسلامی است، مراقبت لازم را داشته باشیم، البته اگر آنان این موضوع را برای فساد قرار ندهند نباید حسد بورزیم، حسد در جایی است که سوءاستفاده می‌کنند و این امتیاز را دارند، این حسد مذموم نیست و حسد ممدوح است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی از اوقات در متن روایات کلمه حسد از باب مجاز استعمال در غبطه شده و گاه غبطه استعمال در حسد شده است، در روایتی آمده است که حسد برای دو گروه وجود ندارد، کسی که خدا مالی به او داده است و آن مال را در راه خدا و حقیقت استفاده می‌کند،‌ و شخصی که علمی دارد و خودش عمل می‌کند و هم به مردم این‌که غبطه است،‌ این از جاهایی است که انسان باید غبطه بخورد./914/پ201/ن

ارسال نظرات