۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۶۳۳
حجت الاسلام رفیعی:

شبهه درباره ضریح امام حسین به خاطر انسجام شیعه است

استاد حوزه علمیه گفت: شبهه تبرک جستن به ضریح جدید امام حسین بخاطر انسجام شیعه و هماهنگی و وحدتی است که با این جور مسائل بیشتر نمود پیدا می‌کند.
رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می شود با اشاره به این که اخبار واقعه عاشورا را امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) روایت کرده‌اند گفت: کسان دیگر نیز گزارشگر این اخبار بوده‌اند مثل ضحاک بن عبدالله مشرقی که از یاران امام حسین(ع) بود منتها عصر عاشورا قبل از شهادت حضرت از ایشان جدا شد، این فرد تا آخرین لحظه در اردوگاه امام بود و همه چیز را دیده و روایت کرده است.

وی هلال بن نافع و حمید بن مسلم را از دیگر گزارشگران واقعه عاشورا عنوان کرد و اظهار داشت: حتی سپاهیان دشمن در گزارش ددمنشی خود برای ابن زیاد، این حوادث را گزارش کرده‌اند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: البته امکان دارد درصدی از اختلاف بین روایت‌ها وجود داشته باشد که در برابر سندهای آن بی ارزش است و خللی به اصل خبر وارد نمی‌کند.

وی در رابطه با پیامک‌های جهت‌دار در ایام عزاداری که به احتمال زیاد از سوی بعضی افراد مغرض پخش می‌شد اظهار داشت: پیامک خوب باشد یا بد، قید اینکه برای دیگران بفرستید را به آن اضافه نکنید چرا که کار درستی نیست.

حجت الاسلام رفیعی افزود: پیامک‌ها را کورکورانه دریافت و ارسال نکنید، منشأ آن را بپرسید و پی‌گیر باشید، بعضی ها برداشت شخصی خود را به دیگران القا می‌کنند. اینکه به جای عزاداری به فقرا انفاق کنید یا به جای سینه زنی بر سر دشمن بزنید اینها قابل قبول نیست. کسی که اینها را می‌سازد دلش برای امام حسین(ع) و فقرا نسوخته است، به جای آن‌که مستقیما شما را از عزاداری منع کنند با ابزار دین پیش می‌آیند پس شما هم با دین به مقابله آنها بروید.

وی با اشاره به این که درست نیست برای اصلاح یک جا، جای دیگر را خراب کنیم، افزود: هدف اصلی این پیامک ها از بین بردن عزاداری است، اصل حرفشان انفاق کردن نیست، عزاداری نکردن است، در حالی‌که انفاق از همین عزاداری ها جریان پیدا می‌کند،

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: انسان وقتی عزادار پدرش است بر سر دشمن نمی‌زند، نوجوانی که با نارنجک زیر تانک رفت از پای همین عزاداری‌ها برخاسته بود. امام صادق(ع) می‌فرمود عزاداری و نقل مصیبت و اقامه عزا را به صورت سنتی ادامه دهید.

وی با اشاره به این شبهه که اظهار نظر نسبت به کسانی که از دنیا رفته‌اند برای انسان وزر و وبال می شود، افزود: ترس اینها از این است که اگر یزید لعنت شود، افراد متوجه یزید زمان خود می شوند و از همین مرگ بر یزید، مرگ بر اسرائیل در می آید، اینها به دنبال پشتوانه و جای امن برای خودشان هستند و می‌خواهند مردم در مقابل کشتار انسانهایی مثل مردم غزه و فلسطین ساکت باشند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بنابراین اشکال ندارد ظالمان تاریخ را لعن کنیم مگر کسی مثل حر که توبه کرده است.

وی گفت: سوال شده که چرا به ضریح جدید امام حسین(ع) تبرک جسته می‌شود در حالی‌که هنوز روی قبر ایشان قرار نگرفته است؟ در پاسخ باید گفت ما چیزهایی داریم که جنبه برکت و تبرک دارد، گاهی شخصیت‌ها مثل ائمه(ع) هستند و گاهی جسم مثل سنگ کعبه و مسجدالحرام و گاهی هم قرآن. مثلا باران در قرآن مبارک نامیده شده است، بنابراین چیزهایی که برای خدا مقدس است برای قرب به خدا واسطه قرار داده می‌شوند.

حجت الاسلام رفیعی بیان داشت:‌ ضریح جدید، منسوب به امام حسین(ع) است و در تبرک آنها شکی نیست، بین امامان زنده و مرده هم فرقی نیست چرا که ما معتقدیم ائمه ما زنده واقعی هستند. در برابر این افراد گفته می‌شود که حضرت آدم برای بخشیده شدن به پیامبر اسلام قبل از تولد ایشان توسل جست، چون قرار بود در آینده متولد شوند. این ضریح هم منسوب به امام حسین است و عده ای هزینه کرده اند، چطور به پرده بافته نشده کعبه تبرک جسته میشود و نخ های آن برای تبرک برده می‌شود ولی به ضریح نصب شده نمی‌توان تبرک جست؟ مشکل اینها بخاطر انسجام شیعه و هماهنگی و وحدتی است که با این جور مسائل بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به انواع گریه افزود: گریه چند نوع دارد مثل گریه بر محرومیت که ننتوانستیم با آن حضرت باشیم یا گریه برای عمق فاجعه. گریه ای داریم به نام گریه معرفتی که انسان به شرط درک آن واقعه و تصور این جنایات اشک می‌ریزد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مجالس عزاداری امام حسین(ع) چند منظوره است، عمدتا برای آگاهی و شعور دادن است، مردم ایران از عزاداری و سینه زنی تظاهرات و شعار علیه شاه را شروع کردند. شیعه بدون عاشورا از دست رفتنی است. این همه تهاجم فرهنگی با شروع محرم بی اثر می‌شود و می‌بینید که جوانان در صف اول عزاداری‌ها هستند. برای همین دشمنان به عزاداری سیدالشهدا(ع) حمله می‌کنند. نگذارید این عزاداری ها کم رنگ شود./916/پ202/ن

ارسال نظرات