۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۴۵۵۴۳
متکی:

استعمارگران با طراحی نظام نوین منابع کشورها را غارت کرده اند

خبرگزاری رسا ـ وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با بیان این که استعمارگران با طراحی نظام نوین منابع کشورها را غارت کردند، گفت: کشورهای استقلال یافته این بار با استعمار نوین مواجه شدند.
منوجهر متکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، منوچهر متکی روز گذشته در جمع دانشجویان تبریز، افزود: آمریکا دیگر آن کشور آرمانی و الگو برای جوانان نیست و امروزه نظام پولی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مردمسالاری و حقوق بشر آن در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار دارد.

 

وی با اشاره به نظرسنجی به عمل آمده سی سال پیش در مورد آمریکا گفت: درآن زمان 80 درصد مردم که بیشتر قشر جوان را دربرداشت آمریکا را به عنوان مدل و الگویی برای زندگی معرفی می کردند ولی امروز نظرسنجی ها نشان از تنفر 80 درصدی مردم از سران این کشور دارد.

 

متکی با اشاره به تاریخچه ای از استعمار در طول تاریخ افزود: با توجه به مبارزات ضد استعماری در دهه های50 تا 70 برخی کشورها توانستند استقلال را برای کشورهایشان به ارمغان بیاورند، اما استعمارگران همچنان به دنبال ساز و کاری بودند تا آب رفته را به جوی بازگردانند.

 

این فعال سیاسی عنوان کرد: کشورهای استقلال یافته این بار با استعمار نوین مواجه شدند چون کشورهای استعمارگر مؤسساتی را برای تربیت رهبرانی که منافعشان را در کشورهای تازه استقلال یافته حفظ کند، ایجاد کرده بودند و کارشان رهبرسازی برای این کشورها بود.

 

متکی گفت: کشورهای استعمارگر به این امر بسنده نکردند و به دنبال طراحی نظام نوینی بودند تا به وسیله آن در کشورهای هدف آن طور که می خواهند حکمرانی کنند و همه نظام های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها را براساس نظم نوین بین المللی تعریف کنند.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به این نظم نوین جواب ˈنهˈ داد، زیرا این نظم تحمیلی، یک سویه و بر اساس تعاریف استعمارگران بود و به طور صرف منافع آنها را دنبال می کرد و همچنان بر این موضوع پایبندی دارد./935/پ203/ج

ارسال نظرات