۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۴۵۱۵۴
در کارگاه نقد عالمانه منبر مطرح شد؛

آشتی با ادبیات ضرورتی انکارناپذیر در سخنرانی دینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: آراستگی چهره، بیان متناسب با فهم مخاطب، پرهیز از تکه کلام‌های معمول که در برخی سخنرانان دیده می‌شود، توجه به تمام مخاطبان در حین سخنرانی، یعنی نگاه به همه نقاط و افراد مجلس و نیز بهره‌مندی از اطلاعات عمومی از نکاتی است که باید رعایت شود.
اعزام مبلغين به مناطق محروم کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه یکصد و سی‌ام از سلسله کارگاه‌های نقد عالمانه منبر اداره کل فرهنگی‌تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با موضوع «غدیر و ولایتمداری»، یازدهم مهر با حضور حجت‌الاسلام مهدی واعظ موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در محل این دفتر برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، این کارگاه به سخنرانی حجت‌الاسلام سیدهادی میزبان، از مبلغان این دفتر اختصاص داشت که وی به ابعاد مختلف واقعه غدیر پرداخت و در ادامه، سخنرانی او از سوی استاد ناقد مورد بررسی قرار گرفت.
 
حجت‌الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اشکالات سخنرانی ارائه شده است، گفت: در انتخاب آیه و حدیث شروع بحث که در خصوص غدیر بود و آن را به بحث امانت ربط دادند، انتخاب خوبی بود؛ اما در میان بحث، آیه مورد نظر رها شد.
 
وی افزود: روحانی باید به همه جهات منبر خود توجه داشته و در مسائلی مثل تنظیم بلندگو نیز دخالت کند، سخنران باید صدای خود را بشنود و بتواند آن را تنظیم کند تا باعث آزار مخاطب نشود، تنظیم صدا بسیار مهم است و هنگام اوج صدا باید از بلندگو فاصله گرفت زیرا باعث آزار مخاطب شده و تأثیر سخن کم خواهد شد؛ اما برخی تصور می‌کنند که در قداست روحانیت نیست که به سیستم صوت کار داشته باشد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه پس از بیان نکاتی در خصوص مسائل جسمانی سخنران گفت: آرامش و اعتماد به نفس سخنران بسیار مهم است که متأسفانه برخی از روحانیان با وجود علم بسیار زیاد خود، اعتماد به نفس کافی را ندارند.
 
وی به نکات مهم دیگری اشاره کرد و گفت: آراستگی چهره، بیان متناسب با فهم مخاطب، پرهیز از تکه کلام‌های معمول که در برخی سخنرانان دیده می‌شود، توجه به تمام مخاطبان در حین سخنرانی، یعنی نگاه به همه نقاط و افراد مجلس که سیره پیامبر گرامی اسلام نیز بوده و نیز بهره‌مندی از اطلاعات عمومی از نکاتی است که باید رعایت شود و در منبر امروز به چشم می‌خورد.
 
وی درباره داشتن اطلاعات عمومی به شعر اشاره کرد و گفت: شعرای فارسی، سرمایه‌ها و میراث فرهنگی این سرزمین هستند، آنان در یک بیت غوغا کرده‌اند و به همین دلیل است که هفتصد سال ماندگاری داشته‌اند.
 
این کارشناس مذهبی یادآور شد: داشتن اطلاعات، نیاز به مطالعه فراوان دارد که مبنای آن باید قرآن و حدیث باشد و در حاشیه نیز به کتب دیگر سر زده شود؛ آیت‌الله مکارم شیرازی به بنده می‌فرمود«کنار تختم یک کتاب حافظ و یک کتاب شهریار دارم و هنگام خستگی سری به اینها می‌زنم»، یکی از فضلای حوزه علمیه قم نیز می‌گفت حضرت آیت‌الله بروجردی پشت پشتی خود حافظ داشته است و گاهی به آن سر می‌زد.
 
وی با تأکید بر این‌که سخنران باید از همه چیز اطلاع داشته باشد، گفت: مثلا در بحث تاریخ، مطالعه سخنرانان جوان اندک است که حداقل باید دو جلد تاریخ یعقوبی را خوانده باشند، تاریخ چهار جلد کتاب اصلی دارد که دو جلد آن نوشته تشیع و دو جلد مربوط به اهل سنت است، البته باید دانست که تاریخ با منتخب‌التواریخ متفاوت است.
 
وی همچنین با تأکید بر این‌که اطلاعات عمومی باید دامنه داشته باشد، گفت: همچنین موضوع سخنرانی باید نو و جذاب باشد که یکی از ملاک‌هایی است که برای کیفیت منبر شمرده می‌شود، مثلا در سخنرانی امروز، امانت مطرح شده به ولایت ربط داده می‌شد و سخنان تکراری به صورت نو بیان می‌شد، همچنان که می‌توان برخی مقتل‌ها را از دریچه‌هایی نو بیان کرد که برای شنونده جدید باشد.
 
حجت‌الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: استفاده از کلمات زیبا، تعابیر نو و ظرافت‌های ادبی مثل واژه‌ها و عبارات نو یعنی همان چیزهایی که در کتبی مثل مختصر و مطول خوانده شده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد که متأسفانه کمتر عمل می‌شود و لازمه آن نیز خواندن حافظ و سعدی و آشتی با ادبیات است./932/پ202/س

 

ارسال نظرات