۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۴۴۶۳۱
نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(3)؛

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد: طرح دو دانشنامه مطبوعات جهان اسلام و مطبوعات ایران تدوین شد

خبرگزاری رسا ـ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین طرح دو دانشنامه بزرگ مطبوعات جهان اسلام و دانشنامه مطبوعات ایران خبر داد.
محمدجعفر محمدزاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها که امروز هفتم آبان ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد از تدوین طرح دو دانشنامه بزرگ مطبوعات جهان اسلام و دانشنامه مطبوعات ایران خبر داد.
وی با بیان این که تدوین این دو دانشنامه به همت استادان ارتباطات و روزنامه نگاری تدوین یافته و نگارش آن از مدتی پیش آغاز شده است، میراث معنوی مطبوعات ایران با قدمتی 150 ساله را شایسته برخورداری از حوزه تخصصی برای صیانت از این گنجیه گران سنگ و معرفی آن به جهانیان دانست.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش ممتاز رسانه ها را در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در عصر ارتباطات بر کسی پوشیده ندانست و گفت: مطبوعات با بازتاب اخبار و رویدادهای مختلف، حافظ ارزش های دینی، ملی و انسانی هستند.
وی با بیان این که اهالی مطبوعات، رهبری این کشتی عظیم را برای رسیدن به ساحل پیشرفت به عهده دارند، گفت: جایگاه مطبوعات ایران اسلامی در عصر فرصت ها و تهدیدهای نظام سلطه جایگاه چشمگیر در آگاهی بخشی و تقویت قله های فرهنگ ایرانی و اسلامی و مواجهه با فرهنگ های بیگانه است. 
محمدزاده در ادامه فراهم کردن زمینه رشد کیفی رسانه ها را با توجه به تلاش بنگاه های دروغ پراکنی در راستای دور کردن ملت ها از وحدت ضروری دانست و افزود: مطبوعاتی که بر پایه بینش و ارزش بنیان نهاده شوند، افزون بر آگاهی بخشی حفظ ارزش های اسلامی و تقویت وحدت ملی، نقش بی بدیلی در رویارویی با رسانه های تفرقه افکن دارند. 
وی با اشاره به این که شمارگان مطبوعات متناسب جمعیت کشور نیست، بر تلاش برای فراهم کردن راه های توسعه کیفی مطبوعات در هر دو عرصه داخلی و بین المللی تأکید کرد و جهت گیری برنامه های معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد را در دو سال گذشته براساس سیاست کیفی سازی مطبوعات عنوان کرد. 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، از فراهم شدن زمینه ارتقای شاخص های کیفی و اثرگذاری حرفه ای و ارتقای فرهنگ عمومی و همچنین تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام، به عنوان برخی از اقدامات این معاونت در راستای کیفی سازی مطبوعات نام برد.
وی با بیان این که برای توسعه کیفی رسانه های داخلی، برنامه هدفمندی یارانه مطبوعات و اصلاح نظام یارانه ای تدوین شد و با شفاف سازی شاخص های رتبه بندی مطبوعات، بخشی عمده ای از این برنامه تحقق یافت، تأسیس سامانه اینترنتی اشتراک مطبوعات را در همین راستا ارزیابی کرد.
محمدزاده با اشاره به این که صدور پروانه بخش عمده ای از نشریات، امروز به روز شده است و همه استان های کشور دارای روزنامه شده اند و می توانند هر روز اخبار و رویدادهای استان خود را بازتاب دهند، تحقق اهداف ایران 1404، جنبش نرم افزاری و تولید علم را در این راستا، نزدیک دانست.
وی همچنین از تجدید ساختار جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها سخن گفت و ابراز کرد: رویکرد جشنواره به منظور کشف ظرفیت های واقعی روزنامه نگاری از ارزیابی های مقطعی و فرایندی تغییر یافت و قالب های جدیدی به جشنواره افزوده شد که برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات گام موثری در این حوزه بود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر سبک زندگی اسلامی، از برپایی نمایشگاه مطبوعات خانوادگی با هدف شناخت و استفاده از ظرفیت این نشریات برای رشد دانش و فرهنگ عمومی جامعه در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها خبر داد.
وی با بیان این که آیین نامه کار حرفه ای خبرنگاران تدوین و در آن مشاغل حوزه خبر تعریف شده است، افزود: پیش از این تعریف جامع و مانعی از خبرنگار نداشتیم و تعاریف موجود از سوی دستگاه های بیمه گر مورد قبول نبود، اما امروز با تعریف مشاغل حوزه خبر، رسانه و روزنامه نگای، این مشکل برطرف شد. /920/پ202/ص
ارسال نظرات