۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۴۴۲۲۸
با نظارت آیت‌الله مکارم شیرازی؛

دوره شرح نهج‌البلاغه پیام امام امیرالمومنین کامل شد

خبرگزاری رسا ـ تدوین نهایی مجموعه 15 جلدی شرح نهج البلاغه با عنوان «پیام امام امیرالمومنین(ع)» با نظارت حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پایان یافت.
پيام امام اميرالمومنين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ مجموعه کتاب شرح نهج‌البلاغه امیرمؤمنان(ع) پس از 20 سال تلاش جمعی از علما و نخبگان حوزه، به زبان فارسی و با شیوه‌ای جدید پایان یافت و در دسترس عاشقان معارف علوی قرار گرفت.
جلد چهاردهم این مجموعه ارزشمند انتشار یافته و جلد پانزدهم که آخرین جلد آن است با وجود مشکلات تهیه کاغذ در دست چاپ است و در آینده‌ای نزدیک از مجموعه 15 جلدی شرح نهج البلاغه رونمایی می‌شود.
همچنین، بخش مهمی از ترجمه عربی این اثر گرانسنگ نیز انتشار یافته است و به صورت دوره کامل و به زبان‌های دیگر نیز ارایه خواهد شد.
این کتاب شرحی‌‌ است مهم، جامع و تازه بر نهج البلاغه که از سوی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و با همکاری‌‌ جمعی‌‌ از فضلای‌‌ حوزه علمیه نگاشته شده و در سال 82 نیز به عنوان بهترین کتاب سال برگزیده شده است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مقدمه این کتاب آورده است: «تنها کسانی‌‌ می‌توانند درباره این کتاب بزرگ و بی‌‌‌نظیر سخن بگویند که حداقل یکبار با دقّت کامل تمام آن را از آغاز تا پایان مطالعه کرده باشند آن گاه روشن خواهد شد هر چه درباره این مجموعه گرانبها گفته شود، کم است».
وی می‌افزاید: «اینجانب مانند بسیاری‌‌ دیگر از علاقه مندان به نهج البلاغه بخش هایی‌‌ از آن را بر حسب نیازهای‌‌ مختلف مطالعه کرده بودم، تا این که در پانزدهم خرداد سال 42 که به اتّفاق جمعی‌‌ از متفکّران بزرگ اسلامی‌‌ به زندان افتادم، عوامل شاه روزهای‌‌ اوّل را بر ما بسیار سخت و مشکل گرفتند و همه چیز را برای‌‌ ما ممنوع کردند، اما تدریجاً بر اثر فشار افکار عمومی‌‌ محدودیت‌ها کاسته شد و ما توانستیم از دوستانمان خواهش کنیم کتاب‌هایی‌‌ را برای‌‌ مطالعه در زندان برای‌‌ ما بیاورند، من نهج‌البلاغه را مطالبه کردم که در آن فرصت خوب با فراغت بال بتوانم به طور مرتب و منظم آن را مرور کنم؛ آن ایّام متوجّه شدم که نهج البلاغه چیزی‌‌ فراتر از آن است که ما فکر می‌‌کنیم و درباره آن می‌‌اندیشیم».
این مرجع تقلید تصریح می‌کند: «خود را با دریایی‌‌ از علم و دانش روبه رو دیدم که با مهمترین مسائل زندگی‌‌ انسان در تمام ابعاد معنوی‌‌ و مادّی‌‌ سر و کار دارد، دریایی‌‌ مواج و خروشان، که گوهرهایش را همراه امواجش به ساحل فرو می‌‌پاشد و ساحل نشینان خود را غرق در انواع مواهب معنوی‌‌ و مادّی‌‌ می‌‌کند، اما غوّاصان تلاشگر سهم بیشتری‌‌ دارند. آن روز فهمیدم چقدر محرومند کسانی‌‌ که با داشتن چنین گنجینه‌ای‌‌ گرانبها از آن بی‌‌‌خبرند، و دست به سوی‌‌ دیگران دراز کرده و آنچه خود دارند از بیگانه تمنّا می‌‌کنند».
وی درباره ویژگی‌های این کتاب گوهربار می‌نویسد: «از امتیازات عجیب نهج‌البلاغه این است که همانند منبع اصلی‌اش قرآن مجید، علی‌‌ رغم کهنه و فرسوده شدن مکتب‌های‌‌ فکری‌‌ و سیاسی‌‌ و اخلاقی‌‌ با گذشت زمان، بیانات و تحلیل‌ها و منطقش چنان تازه و شاداب است که گویی‌‌ همین امروز، و برای‌‌ امروز و فردا، از زبان مولا امیرمؤمنان علی‌‌(ع) تراوش کرده است.
وی اضافه می‌کند: «سزاوار است عاشقان حقیقت، پویندگان راه معرفت الله و جویندگان راه و رسم بهتر زیستن، همه روز در کنار آرامگاه عالم بزرگوار سیّد رضی‌‌ (گردآورنده نهج البلاغه) حاضر شوند و در برابر او سر تعظیم فرود آورند و بر روانش درود بفرستند که اثری‌‌ چنین گرانبها و بی‌‌‌بدیل از کلمات مولا علی‌‌(ع) را جمع آوری‌‌ کرده و در اختیار ما مسلمانان بلکه در اختیار جامعه بشری‌‌ قرار داده است.
این مرجع تقلید می‌افزاید: «درباره نهج البلاغه هر چند بگوییم کم است و به یقین ادای‌‌ حقّ آن برای‌‌ ما غیر ممکن می‌‌باشد، بهتر آن است که این سخن را رها کرده به سراغ مطلب دیگری‌‌ که هدف اصلی‌‌ تحریر این سطور بوده است، برویم و آن این که در طول تاریخ اسلام شروح متعدّدی‌‌ بر نهج‌البلاغه نوشته شده، و علمای‌‌ عالی‌‌ قدری‌‌ چه در گذشته و چه در عصر ما برای‌‌ تبیین و تفسیر و کشف گنجینه‌های‌‌ آن کوشیده‌اند و خدمات پرارزشی‌‌ انجام داده‌اند، اما انصاف این است که نهج البلاغه هنوز دست نخورده است، هنوز مظلوم است، هنوز تلاش‌های‌‌ فراوان و فراوان دیگری‌‌ را می‌‌طلبد.
این مفسر قرآن تاکید می‌کند: به خصوص در عصر و زمان ما که عصر مشکلات پیچیده جوامع انسانی‌‌، عصر ظهور مکتب های‌‌ مختلف فکری‌‌، و عصر تهاجم بر اعتقادات و اخلاق و تقوا و فضیلت از سوی‌‌ دنیاپرستان و جهانخواران است، تا راه را برای‌‌ رسیدن به منافع آلوده و نامشروعشان هموار سازند، آری‌‌ در این عصر، نهج البلاغه تلاش و کوشش و کار بیشتری‌‌ را می‌‌طلبد. کار تحقیقاتی‌‌ و گروهی‌‌ برای‌‌ یافتن راه غلبه بر مشکلات معنوی‌‌ و مادّی‌‌ و فردی‌‌ و اجتماعی‌‌ و مقابله با مکتب های‌‌ ویرانگر فکری‌‌ و اخلاقی‌‌ به وسیله آن.
وی تاکید کرده است: «به همین سبب پس از توفیقی‌‌ که در «تفسیر نمونه» و «پیام قرآن» به حمدالله نصیب این حقیر و جمعی‌‌ از یاران باوفا شد که سبب حرکت جدیدی‌‌ درباره کارهای‌‌ قرآنی‌‌ و نفوذ بیشتر قرآن و تفسیر در مجامع علمی‌‌ بلکه غالب خانه ها گردید، گروهی‌‌ از اهل فضل اصرار داشتند که اکنون «نوبت نهج البلاغه فرا رسیده است» و باید کاری‌‌ مشابه تفسیر نمونه روی‌‌ آن انجام گردد، بلکه با استفاده از تجربیات گذشته، کاری‌‌ پخته تر و جالب تر صورت گیرد».
لازم به ذکر است، این کتاب از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن به قم ـ ابتدای خیابان شهدا ـ کوچه شماره 22 (آمار) ـ پلاک 15 مراجعه کنند و یا با شماره 7732478 تماس بگیرند./917/ن602/ی
ارسال نظرات