۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۴۳۳۲۴
بروجردی:

غرب و آمریکا در سوریه دچار شکست شده اند

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وضعیت کنونی سوریه را مرحله عبور از جنگ و درگیری دانست و گفت: غرب و رژیم صهیونیستی درصدد خروج آبرومندانه از چنین وضعیتی هستند.
علاء الدين بروجردي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علاء الدین بروجردی، رییس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شب گذشته در نشست تخصصی «بررسی آخرین تحولات منطقه» که در مؤسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران برگزار شد، با اشاره به آخرین تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: وضعیت عمومی امروز در سوریه، بحرین، عراق و مصر به گونه ای است که بر خلاف خواست دشمنان، اندیشه های اسلامی هر روز در حال تقویت است.


وی خاطرنشان کرد: جبهه استکبار به منظور جبران شکست های گذشته همه تلاش خود را در سوریه به کار گرفته تا یکی از محورهای اصلی مقاومت را زمین گیر کند اما خوشبختانه وضعیت سوریه نشان می دهد دولت این کشور توانسته بر بحران های تحمیلی غالب آید.

 

بروجردی افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در یک مصاف نابرابر با آمریکا و هم پیماناناش بوده ولی با عنایات الهی خروجی این تحولات به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ این در حالی است که تحولات افغانستان، عراق و لبنان در سال های اخیر نیز همراه با شکست آمریکا و به خطر افتادن موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است.

 

وی افزود: با توجه به این که آمریکا در تحولات اخیر، مصر مهم ترین پایگاه خود در خاورمیانه را با فروپاشی رژیم مبارک از دست داد، به دنبال روی کار آمدن شورای نظامی یا ساختار باقی مانده رژیم مبارک بود، اما بار دیگر شکست خورد، در حقیقت می توان مصر را مادر تحولات منطقه و بیداری اسلامی بنامیم، این تحولات برای ما نیز بسیار مهم بود.

 

رییس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فروپاشی رژیم مبارک و بر هم خوردن موازنه قدرت در منطقه به ضرر آمریکا گفت: به دنبال این موازنه قدرت آمریکائی ها کوشیدند به گونه ای این معادله به هم خورده را به توازن برسانند.

 

بروجردی خاطرنشان کرد: با توجه به این که سوریه به عنوان کشوری که همواره خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی و هم پیمان ایران بود، آمریکا با سرمایه گذاری کلان سعی کرد از تمام ظرفیت جهان عرب استفاده کند و با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی، تقریبا تمام تحریم هایی که غرب طی سه دهه گذشته علیه ایران انجام داده بود، یکجا علیه سوریه اعمال کرد.

 

وی افزود: غرب با آموزش گروه های مسلح تروریستی در سوریه به دنبال آشوب و ناآرامی در این کشور بوده است، بیش از 30 کشور در سوریه نیروهایی تحت عنوان نیروهای داوطلب حضور داشته و سلاح می گیرند، برخی کشورهای عربی در سوریه میلیاردی هزینه می کنند، تمام طراحی های لازم را برای براندازی نظام حاکم بر سوریه را طراحی و اجرا کردند.

 

بروجردی، با اشاره به موضوع ترکیه و نظریه داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر به صفر رساندن بحران با همسایه ها افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می کردند سقوط حکومت سوریه به مثابه جاده صاف کن آنها در منطقه خواهد بود، که تاکنون در این زمینه نیز این دولت های استکباری به نتیجه ای نرسیده اند.

 

وی وضعیت کنونی سوریه را مرحله عبور از جنگ و درگیری برای حل و فصل مسائل ارزیابی کرد و گفت: کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد خروج آبرومندانه از چنین وضعیتی هستند که بر همین اساس تلاش دارند از راهکار مذاکره و راه حل سیاسی بحران سوریه را دنبال کنند.

 

بروجردی با اشاره به جنگ 33 و 22 روزه لبنان و فلسطین و پیروزی جبهه مقاومت، گفت: آمریکایی ها و صهیونیست ها که زخم خورده این دو جنگ بودند امیدوارند در سوریه این شکست ها را جبران و جبهه مقاومت را تضعیف کنند، اما تاکنون موفق به این امر نشده اند و با عنایت الهی در آینده نیز موفق به این کار نخواهند شد.

 

وی درباره پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه نیز تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی ایران پیشنهاد داده گروه های معارض با دولت سوریه برای ایجاد دولت انتقالی توافق کنند تا در سال 2014 انتخابات در این کشور برگزار شود.

 

رییس کمیسون امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های هسته ای کشورمان، اظهار داشت: برخی ها مدعی هستند چقدر ارزش دارد که در بحث هسته ای ما به این اندازه فشار اقتصادی را پذیرا باشیم و یا قطعنامه قبول کنیم؟ واقعیت این است که بسیار مهم است، ما با این که کشوری با منابع عظیم از قبیل نفت و گاز هستیم، ولی این منابع روزی به پایان خواهد رسید.

 

بروجردی ادامه داد: قابل پیش بینی نیست که نسل های ما در ایرانی زندگی بکنند که بدون سوخت فسیلی باشد، امروز غربی ها به ما نیاز دارند و دست نیاز به نفت و گاز ما دارند، ولی فشار وارد کرده و علیه ما قطعنامه صادر می کنند، حال اگر ایران زمانی بدون نفت شود و ما دست نیاز به سوی غربی ها دراز کنیم، حتما به ما پیشنهاد می کنند قرارداد صلح امنیت خاورمیانه را امضا بکنید، ما استقلال خود را از دست خواهیم داد.

 

وی در پایان با بیان این‌که جمهوری اسلامی تنها کشوری است افزون بر تعهدات ان پی تی یک فتوای شرعی و مهم را مبنی بر تحریم بمب هسته را نیز پیشنهاد داده ایم، گفت: انرژی هسته ای بهانه ای برای تحریم های خصمانه دشمنان نظام است./935/پ202/ج

ارسال نظرات