۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۴۳۲۲۸
حجت الاسلام و المسلمین عالمی:

تحلیل‌های خلاف واقع شایسته رسانه اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خبرنگار باید با مردم سخن بگوید، نقل خبر و حقیقت‌ها و جوهرهای گذشته را حکایت کند، اما در این حکایت و نقل خبر نباید هیچ خلاف واقعی صادر نشود، زیرا ویژگی خبرگزاری اسلامی در نگاه دینی این گونه است.
مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عالمی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، در گردهمایی سالانه مدیران خبرگزاری فارس که امروز در هتل گلستان مشهد برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 146 سوره آل عمران می فرماید«خداوند عالم هیچ پیامبری را برای هدایت و سعادت انسان ها و ارشاد آنان نفرستاده الا این که همراه این ها خداجویان فراوانی وجود داشتند» این آیه سنت دیرینه الهی را معین و مدون می کند، یعنی یک گزاره خبری است که از تاریخ گذشته زندگی انسان از ابتدا تا آخر است و پیام و مفهوم این گزاره این است که این خداجویان در کنار پیامبران از اهداف پیامبران دفاع می کردند و در دفاع از این پیامبران به خاک و خون کشیده می شدند و در حقیقت در هدف احیای مکتب توحید به شهادت می‌رسیدند.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی ابراز داشت: سرنوشت این شهیدان به جایی می رسد که خدا را دوست دارند و خداوند آنان را دوست دارد و این حب پروردگار عالم به شهیدان گوارا باد.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی که دوره احیای مجدد اسلام به رهبریت پیامبرگونه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بود، شهیدانی این نقش خداجویانه را ایفا کرده اند. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان این که حضرت رضا(ع) به نقل از از پدران بزرگوارش می فرمایند «کسی که در میان مردم مراوده دارد در این مراوده باید با مردم رفتاری عادلانه داشته باشد و رفتاری ظالمانه نداشته باشد» بنابراین لازم است که خبرنگار با مردم سخن بگوید، نقل خبر و حقیقت‌ها و جوهرهای گذشته را حکایت کند، اما در این حکایت و نقل خبر نباید هیچ خلاف واقعی صادر نشود، زیرا ویژگی خبرگزاری اسلامی در نگاه دینی این گونه است.

وی با طرح این پرسش که حقیقت خبرگزاری چیست، پاسخ داد: حقیقت خبرگزاری پیوند دادن گذشته زندگی بر آینده زندگی به گونه‌ای که کسانی که در این بستر زندگی می کنند از گذشته برای آینده بهترین نصیب را ببرند و بهترین رشد را داشته باشند. آن کسی که گذشته را برای مخاطبان حکایت می کند و می گوید بایستی به نوعی رسالتش را ایفا کند که در آینده مردم به صورت بهتر از گذشته استفاده و بهره بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی عنوان داشت: اعتبار خبر چیست؟ حجیت خبر واحد چیست؟ چه زمانی خبر برای دیگران حجت است؟ زمانی خبر اعتبار پیدا می کند که بر این مطلب استدلال فراوانی از سوی اصولییون و فقها شده است و نگاه بنده به خبر و خبرگزاری این چنین است؛ خبرگزار در نفسش، حقیقتش و در شرایط مربوط به خبرگزاری‌اش باید آن چنان زندگی کند که زندگی در بین مردم از او شکل گیرد و از او تعریفی در ذهن مردم شکل گیرد که مردم به آن اعتماد کنند.

وی تصریح کرد: اصل فرد خبرگزار باید به نوعی زندگی صحیح و سالمی داشته باشد که از او یک شخصیت مورد اعتماد در بین مردم شکل گیرد؛ خبرگزار و خبرنگار باید خبر را عالمانه و بدون عیب بر دیگران عرضه کنند. آن کسی که مردم می خواهند حقیقت را از او بفهمند، باید خود اهل ذکر باشد، معنای اهل ذکر بودن این است که خود به خوبی آن را بفهمد، درک و تحلیل کند و محتوا و حقیقت و جوهره حقیقی مطلب را به مخاطب القا کند، اینجا است که بر مخاطب لازم است که آن مفهوم را بپذیرد./968/پ203/س

ارسال نظرات