۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۴۲۶۷۰
آیت الله اراکی در دیدار شماری از علمای سودان:

برخی برای پوشاندن کمبودهای علمی خود به اختلاف بین شیعه و سنی دامن می زنند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله اراکی در دیدار شماری از علمای سودان گفت: مشکل اختلاف انگیزی بین شیعه و سنی ناشی از عملکرد عده ای جاهل است که می خواهند کمبودهای علمی خود را با بیان نکات اختلاف برانگیز بپوشانند زیرا حرفی برای گفتن ندارند.
آيت الله محسن اراکي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تقریب نیوز، آیت‌الله محسن اراکی روز گذشته در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قم میزبان شماری از علما و فضلای سودان بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار با اشاره به سفارش ائمه (ع) به نیکی با اطرافیان افزود: آنچه ائمه به آن سفارش کرده اند این است که با اطرافیان به نیکی معاشرت کنید و سیره ائمه(ع) بهترین الگوی رفتاری است.
آیت الله اراکی ادامه داد: اهل بیت (ع) با اهل سنت به گونه ای تعامل داشتند که موجب می­شد در بسیاری از مسائل اهل سنت به اهل بیت(ع) مراجعه کنند و واجب است که علمای ما دقیقاً به همان سیره عمل کنند.
این استاد حوزه خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمودند؛ ما دوست داریم که مردم ببینند شیعیان ما مانند ما هستند، در مسجد بنشین و به مردم فتوا بده. (احتمالأ مردمی که ابان بن تغلب برای آنها احکام شرعی را فتوا می داده است ، فقط شیعه نبوده اند بلکه برای اعم از شیعه بوده است.)
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اصحاب اهل بیت(ع) بگونه ای رفتار می کردند که اهل سنت به آنها مراجعه می کردند و با زبانی با آنها سخن می گفتند که آنها را از اهل بیت(ع) بیزار نکنند.
وی در ادامه افزود: معارف اهل بیت(ع) باید به گونه­ای برای عموم مردم بیان شود که قابلیت جذب عامه مردم را داشته باشد. اما مشکل اختلاف انگیزی ناشی از عملکرد عده ای جاهل است که می خواهند کمبودهای علمی خود را با بیان نکات اختلاف برانگیز بپوشانند زیرا حرفی برای گفتن ندارند.
این استاد دروس خارج حوزه اختلاف را از دیدگاه ائمه(ع) امری ناپسند برشمرد و افزود: اختلاف چیزی است که اهل بیت(ع) ما را از آن برحذر داشتنه­اند ، بگونه ای که حتی از دعوت مستقیم به تشیع نهی کرده اند بلکه فرموده اند؛ محاسن کلام ما را برای مردم نقل کنید همانا آنها از ما تبعیت خواهند کرد.
آیت الله اراکی در پایان گفت: به درستی که اگر در علوم مختلف مانند توحید و خداشناسی به کلام ائمه مراجعه شود در می‌یابیم که هیچ کس دیگر را یارای چنین بیانی نیست و علما و خطبا اعم از شیعه و اهل سنت در منابر و مواعظ نیازمند آن کلمات نغز می­باشند./916/د102/ع
ارسال نظرات