۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۴۱۹۰۵
محسن رضایی:

سیاست یک جانبه گرایی آمریکا در منطقه جواب نداده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در منطقه را محکوم به شکست دانست.
دکتز محسن رضايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در کنگره جغرافیدانان جهان اسلام که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: رییس جمهور سابق آمریکا سیاست یک جانبه گرایی را با هدف جلوگیری از حضور قدرت های دیگر در خاورمیانه پیش گرفت اما راه به جایی نبرد.


وی با اشاره به این‌که این سیاست طی سال های اخیر با دادن حداقل امتیاز برای اروپا و روسیه در حال کمرنگ شدن است، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال آن است که از شکل گیری یک واحد سیاسی مشابه اروپای واحد در این منطقه جلوگیری کند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح توطئه‌های ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه، تصریح کرد: آمریکا برای تحقق این هدف خود سیاست نزاع منطقه ای و تفرقه را گسترش داده و سعی در ایجاد اختلاف میان کشورهای این منطقه دارد که امروز شاهد سیاست ایران‌هراسی میان کشورهای عربی هستیم.


وی با بیان این‌که انزوای ایران جزو مهم ترین اهداف آمریکا در منطقه بوده است، گفت: باید میان انزواگرایی و حضور در منطقه یکی را انتخاب و برنامه ریزی های کشور در دهه آینده را ترسیم کنیم، در غیر این صورت حتی ممکن است امنیت کشور نیز به خطر افتد.


رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که خاورمیانه محصول نظام دوقطبی روس تزاری و انگلیس و سپس شوروی و آمریکا بوده است، اظهار داشت: منطقه ژئوپلوتیک با تغییر در ساختار قدرت می تواند تغییر کند، آسیای جنوب غربی در چشم انداز 1404 دارای جایگاه ویژه بوده و نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد.


وی تامین امنیت رژیم صهیونیستی، مهار قدرت های جهانی، مهار ایران اسلامی و تامین انرژی مورد نیاز خود را از دیگر اهداف آمریکا در خاورمیانه و آسیای جنوب غربی دانست و ادامه داد: چهار کشور عراق، سوریه، ایران و افغانستان مدیترانه را به چین و روسیه را به اقیانوس هند متصل می کنند و به دلیل اهمیت این منطقه طی سال های اخیر مهم ترین حوادث جهانی در رابطه با همین کشورها صورت گرفته است.


بنا بر این گزارش، پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام با حضور مهندس محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و  بیش از 350 محقق داخلی و خارجی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.


رییس دانشگاه تبریز در آیین آغاز به کار این کنگره با اشاره به پیشینه درخشان تبریز در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه های علمی گفت: این شهر در تاریخ کهن خود دانشگاه جامع ربع رشیدی را به ثبت رسانده و به شهر شهدای محراب و سه علامه مشهور گشته و مهد قهرمانان تاریخ ساز است که مقبره الشعرایش مدفن بیش از 400 شاعر و عارف نامدار می باشد.


پرویز آژیده موضوع توسعه علمی در جمهوری اسلامی ایران را یک اولویت  اساسی خواند و گفت: برای نمونه برخی از شهرهای تابعه استان آذربایجان شرقی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند اسلامی فاقد دبیرستان بودند ولی امروز  دارای چندین مرکز آموزش عالی هستند.


آژیده با بیان این که تا سال گذشته 96 رشته کارشناسی، 147 رشته گرایش کارشناسی ارشد و 98 رشته گرایش دکتری در دانشگاه تبریز دایر شده است، در حالی که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها دو رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه برقرار بود و هیچ رشته دکتری وجود نداشت، گفت: قطعا توفیقات به دست آمده در این عرصه ها از یک سو مرهون حاکمیت علما، فقها و اندیشمندان در جمهوری اسلامی و از طرف دیگر به خاطر الهام جوانان از درس خودباوری معلم و معمار بزرگ و الهی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر  انقلاب اسلامی ایران بوده است.


وی به اهمیت و ضرورت توسعه و تحکیم ارتباطات و پیوندهای علمی و پژوهشی در جهان به ویژه با کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کنگره حاضر یکی از مصادیق این امر است اسلام عزیز مشوق نشر دانش بوده و مرزهای جغرافیایی و سیاسی را نه تنها مانع آن نمی داند بلکه کسب علم را ورای مرزهای جغرافیایی و سیاسی یک فریضه شمرده و همگان را به آن تشویق می کند.


همچنین دکتر کامران رییس انجمن جغرافیای ایران در سخنانی به فعالیت های خانواده جغرافیا و تلاش برای فراهم آوردن امکانات برای ارتقای جایگاه عنوان توضیح جغرافیا اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات در قالب برنامه پنجم توسعه در 2 بند از ماده 18  اعمال شده و بر اساس آن انجمن های علمی می توانند برای کشور تصمیم ساز باشند./935/پ202/ج

ارسال نظرات