۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۴۰۳۶۴

مرجعیت علمی امیر مؤمنان از دیدگاه وهابیت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس وهابی شبکه نور جایگاه و مرجعیت علمی‌امیرمؤمنان علی(ع) را که در قرآن و سنت از دیرباز در میان مذاهب اسلامی‌مطرح بوده و همواره در عرض مرجعیت دینی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته است را زیر سؤال برد.
اميرالمومنين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، منصور حسینی کارشناس وهابی شبکه نور جایگاه و مرجعیت علمی‌امیرمؤمنان علی(ع)  که در قرآن و سنت از دیرباز در میان مذاهب اسلامی‌مطرح بوده و همواره در عرض مرجعیت دینی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته است را زیر سؤال برد.

بر اساس این گزارش، وی جایگاه و شخصیت علمی‌امیرمؤمنان(ع)  راکه قرآن در آیه «قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب» درصدد بیان آن است کتمان کرد و این در حالیست که  بسیاری از بزرگان اهل سنت به آن اعتراف کرده‌اند.

ثعلبی در« تفسیر الثعلبی، ج 5 ، ص 303»  درباره این که منظور از «من عنده علم الکتاب» کیست روایتی را از ابی‌جعفر(ع)   ذکر می‌کند که منظور از این آیه امیرمؤمنان(ع)   است، و در این‌باره می‌نویسد: از ابی‌جعفر(ع)   درباره آیه سوال شد که « من عنده علم الکتاب » در این آیه عبدالله ابن سلام است؟ امام باقر(ع)   فرمودند: خیر، کسی که علم کتاب در نزد او است علی(ع) ‌است.

حاکم الحسکانی در «شواهد التنزیل، ج 1، ص402 »  نیز چندین روایت را نقل می‌کند که مراد از کسی که علم کتاب در نزد او است، حضرت علی(ع) است.

حاکم از طریق ابن عباس و محمد ‌‌‌‌حنفیه ‌روایتی را نقل می‌کند به این که آیه مزبور درباره امیرمؤ‌‌منان(ع) نازل شده و در این باره می‌نویسد: عن ابن عباس فی قوله تعالى: « ومن عنده علم الکتاب » قال هو علی بن علی طالب. عن ابن الحنفیة فی قوله تعالى: « ومن عنده علم الکتاب » قال: هو علی بن أبی طالب(ع) .

از ابن عباس و ابن حنفییه راجع به آیه مزبور سؤال شد گفتند: کسی که علم کتاب در نزد او است علی بن ابیطالب(ع) است.

عن أبی عبد اللّه علیه السّلام: «أنّ المراد بمن عنده علم الکتاب علی بن أبی طالب و أئمّة الهدى علیهم السلام »

امام صادق(ع) فرمود: مراد از « من‌ عنده‌ علم‌ الکتاب » ‌‌علی ابن ابی طالب و ائمه هدی علیهم السلام است .

روى برید بن معاویة عن أبی عبد اللّه(ع)  أنّه قال: « إیّانا عنى، و علی أولنا، و أفضلنا، و خیرنا بعد النبیّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم »

برید‌ بن معاویه از امام صادق(ع)  نقل می‌کند که: منظور از این آیه ما اهل بیت هستیم که اول ‌و افضل ما بعد از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، امیرمؤمنان(ع) است.

و در ادامه می‌نویسد: و یؤیّد ذلک ما روی عن الشعبی أنّه قال: ما أحد أعلم بکتاب اللّه بعد النبیّ من علیّ بن أبی طالب علیه السلام.

مؤید این ‌مطلب‌ روایت شعبی است که فرمود: هیج کس‌ داناتر از علی(ع) به کتاب خدا بعد از پیامبر(ص)  نیست.

 سلیمان قندوزی از اباسعید خدری در تفسیر آیه « من‌ عنده ‌علم الکتاب » روایتی را نقل می‌کند که مراد از این آیه ‌علی(ع) بوده وی در این باره می‌نویسد:

عن عطیة العوفی عن أبی سعید الخدری قال: سألت رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم عن هذه الآیة « الذین عنده علم من الکتاب » قال: ذاک أخی سلیمان بن داود علیهما السلام. وسألته عن قوله الله عز وجل « قل کفى بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب » قال: ذاک أخی علی بن أبی طالب.

ابى سعید خدرى گوید از رسول خدا راجع به آیه « عنده علم من الکتاب » سؤال کردم ، فرمود:‌ او وصى برادرم سلیمان ‌‌‌‌‌بن داود بوده است: گفتم: یا رسول اللَّه در گفتار دیگر خداى عز و جل « بگو بس است به خدا گواه میان من و شما و کسى که نزد او است علم کتاب » فرمود مقصود از آن برادرم على بن ابى طالب است.

در «ینابیع الموده القندوزی، ج1، ص307 » روایتی دیگری آمده است، که آیه مزبور درباره امیرمؤمنان(ع) نازل شده است.

علاوه بر آنچه گذشت، روایات دیگری نیز درباره جایگاه علمی‌امام علی(ع) در منابع روایی اهل سنت وجود دارد و به عنوان شواهد و مؤیدات این مطلب که مصداق قطعی « و من عنده علم الکتاب » امیرمؤمنان(ع) بوده است،  به برخی از این روایات اشاره می‌شود:

الف: أنا مدینة العلم و علی بابها ...

 حاکم نیشابوری در «المستدرک على الصحیحین » روایتی را از ابن عباس نقل می‌کند که پیامبر(ص)  فرمودند: من شهر علم هستم و علی(ع) دروازه آن است و هرکسی بخواهد وارد این شهر شود باید از دروازه آن وارد شود.

حاکم تصریح به صحت این روایت کرده و در این باره می‌نویسد: از ابن عباس نقل می‌کند که رسول خدا(ص)  فرمودند: من شهر علم و دانش هستم و دروازه آن علی است  و کسی بخواهد وارد شهر شود پس باید از دروازه آن وارد شود. این حدیثی صحیح السند است اما بخاری و مسلم آن را در کتب روایی نیاورده اند در صورتی که اباصلت هروی ثقه و مأمون از کذب بوده است.

یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر در« الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج3، ص 1102»  می‌نویسد: عمر بن خطاب گفته است که علی(ع) از همه صحابه در مقام داوری و بیان مقررات الهی آگاه و داناتر است. /9161/ت302/ن

 

ارسال نظرات