۳۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۳۹۵۰۳
آیت الله علم الهدی:

فیلم‌سازان دفاع مقدس با پرداختن به عشق‌ مجازی از واقعیت‌های جنگ دور شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ‌ نماینده مجلس خبرگان با اشاره به ضرورت ساخت صحیح فیلم و سریال‌های دفاع مقدس تصریح کرد: از هنرمندانمان انتظار داریم واقعیت‎های جنگ تحمیلی را به درستی به تصویر بکشند، نه این که به مسأله عشق میان یک زن و مرد خلاصه شود.
علم الهدي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به تقارن دهه کرامت با هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: این تقارن، یک راز و رمز باطنی دارد و حاکی از واقعیت خاصی است که حضرت معصومه(س) و احمدبن موسی الکاظم(ع) در دفاع از دین و ولایت داشتند.

 

پیام تقارن هفته دفاع مقدس با دهه کرامت، ضرورت دفاع بیش از پیش از ولایت است

وی، حضرت معصومه(س) را زینب ثانی اسلام خواند و افزود: ایشان پس از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س)، چهره سوم اسلام در دفاع از ولایت و اهل بیت(ع) هستند که همراه با برادران مجاهد خود جهت یاری امام زمانشان عازم ایران شدند و این همان واقعیتی است که در دفاع مقدس اتفاق افتاد.

 

آیت الله علم الهدی ابراز داشت: امروز در موقعیتی هستیم که تهاجم دشمن به اسلام و پیامبر مکرم اسلام(ص)، به اوج خود رسیده به گونه ای که در هیچ برهه ای زمان تاکنون چنین شدتی نداشته است و مسلمانان نیز در پاسخ به صورت یکپارچه به پا خاسته اند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این تقارن مبارک، در واقع بیانیه ای از سوی امام رضا(ع) صادر شده است مبنی بر این که امسال سالی است که دفاع از ولایت بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و آمادگی برای دفاع از اهل بیت(ع) واجب تر از همیشه است.

 

وی با بیان این که دشمن، امروز جان پیامبر(ص) و حریم شخصی ایشان را نشانه گرفته است، تصریح کرد: دیگر هجمه دشمن از نظام اسلامی و امت اسلام بالاتر رفته و شخصیت عظیم رسول خدا رسیده است، بنابراین دفاع، از همیشه ضروری تر است و الگوهای ما در این مسیر بزرگانی چون حضرت معصومه(س)، شاهچراغ و شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس هستند.

 

هدف بزرگداشت دفاع مقدس، تجدید و ترویج آموزه‌های این حماسه بزرگ است

امام جمعه مشهد با تأکید بر این که گرامیداشت هر سال دفاع مقدس تنها برای یادبود نیست، افزود: برخلاف همه ملت‌ها، هدف از بزرگداشت دفاع مقدس در نظام اسلامی ما، تجدید و ترویج آموزه‌های این حماسه بزرگ است که در رأس آن ولایت‌مداری قرار دارد.

 

وی ادامه داد: رزمندگان و ایثارگران ما در جنگ نشان دادند که با جسم جان خود به میدان نبرد آمده اند نه با اسلحه و تجهیزات، لذا با لب خندان زیر باران آتش می رفتند. البته خانواده های آنان نیز با صبر و برخورد زینب گونه ای که داشتند، به نوعی مجاهدت کردند. این رشادت ها را تنها در تاریخ اسلام می توان دید.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه به دو پیام دفاع مقدس برای مسؤولان نظام و دشمنان اشاره و تصریح کرد: نخستین پیام و باوری که در دفاع مقدس برای مسؤولان ایجاد شد این بود که مردم قوت و پشتیبان نظام هستند و باید با این پشتوانه عظیم در برابر زورگویی ها ایستاد و تن به ذلت نداد.

 

وی خاطرنشان کرد: دومین نکته این بود که دشمن به این باور رسید که قدرت نظام اسلامی در فناوری و تجهیزات نیست؛ بلکه همه قدرت ایران در نیروی ایمان مردم ان است که هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد و همین باور است که سبب شده است در سال های پس از جنگ، دشمن تا شت مرزهای ما بیاید اما جرأت ورود به خاک ایران را پیدا نکند.

 

در فیلم های دفاع مقدس واقعیت را برای نسل جوان به تصویر بکشید

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به فیلم و سریال های دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: توقع ما از هنرمندانمان این است که این واقعیت ها را در چنین سطحی به تصویر بکشند نه این که در مسأله عشق میان یک زن و مرد خلاصه شود و عرصه دفاع مقدس را برای جوانی که این دوره را درک نکرده است، عرصه عشقبازی یک زوج نشان دهد.

 

 وی گفت: چرا در سریالی که نیمه شب پخش می شود، سنگر فرماندهی جبهه را که معبد، مسجد و پایگاه عرفان و سیر و سلوک بوده است، محل همسریابی نشان می دهند؟ درست است که هنرمندان ما معتقد به اصول نظام و دفاع مقدس هستند و چه بسا قصد القای چنین مطلبی را ندارند اما برداشت مخاطب هم در کنار نیت سازنده فیلم مهم است. برای بیننده جوان صرفا این روابط محوریت پیدا می کند و سایر پیام های فیلم به حاشیه می رود.

 

توجه به روانشناسی دینی در تولید فیلم ها ضروری است

آیت الله علم الهدی با انتقاد از سریال «کلاه پهلوی» گفت: چرا برای نشان دادن مظالم رضاخان بی عفتی زنان او و روابط ناهنجارشان با عوامل بیگانه را نشان می دهید؟ با این روش، این سریال به جای تبیین ظلم رژیم ستمشاهی، تنها به توسعه ناهنجاری، بدحجابی و حرکت های ضداخلاقی کمک می کند.

 

وی خطاب به هنرمندان و کارگردانان تأکید کرد: اگر می خواهید کار هنری شایسته ارائه دهید از مشورت با صاحب نظران غافل نباشید. در کنار همه تخصص ها به تخصص روانشناسی دینی هم توجه کنید. چنان که کارگردان فیلم یوسف پیامبر، توانست با هنرمندی و کارشناسی، حساس ترین صحنه ها را با کمترین آسیب منتقل کند.

 

ریشه عمل نکردن در عین آگاهی، نداشتن باور است

امام جمعه مشهد در خطبه نخست نماز در تفسیر آیه پنجم سوره جمعه اظهارد اشت: بیشتر مفسران صفت «بئیس» و مذمتی که در پایان این آیه شریفه آمده برای کلمه قوم است نه مربوط به کلمه «مثل» و این بدان خاطر است که یهودیات تورات را قبول داشتند و پیشگویی های ان در مورد پیامبر اسلام(ص) را می دانستند اما با این وجود ایشان را انکار می کردند چرا که در واقع تنها حافظ تعالیم تورات بودند و باوری به آن نداشتند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه باور کردن امری جدای از دانستن و آگاهی داشتن است، گفت: ریشه عمل نکردن، نداشتن باور است و نداشتن باور، نوعی تکذیب خفی نسبت به تعالیم الهی است که در آن فرد با وجود آگاهی از معارف اسلام و حکم قرآن و پیامبر(ص)، آن را باور نداشته و عمل نمی کند.

 

وی تأکید کرد: در کنار هر گناهی که انسان مرتکب می شود، یک تکذیب خفی وجود دارد و با اصرار انسان بر گناه، این تکذیب خفی آشکار و تکذیب جلی منجر تبدیل می شود، تا جایی که انسان حتی آیات خدا را به استهزاء می گیرد./930/پ201/س

 

ارسال نظرات