۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۲۷۰
آیت‌الله مرتضوی؛

درک فضائل اخلاقی نتیجه دوری از امیال شیطانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان گفت: انسان به برکت عقل، واقعیات را درک می‌کند و اگر عقل، دستخوش القائات شیطانی نشده و شیطان در آن اثری نگذاشت، به سراغ درک فوائد انفاق، جهاد، روزه، علم، شهادت، زکات و خوبی‌های دیگر می‌رود.
ايت الله مرتضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، امروز 29 شهریور در پایان درس خارج خود به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: امیر مؤمنان(ع) می‌فرمایند«سرمایه پر ارزش انسان که اختصاص به خودش دارد دو چیز است، اول عقل و دوم نطق».
 
وی افزود: انسان به برکت عقل، واقعیات را درک می‌کند و اگر عقل، دستخوش القائات شیطانی نشده و شیطان در آن اثری نگذاشت، به سراغ درک فوائد انفاق، جهاد، روزه، علم، شهادت، زکات و خوبی‌های دیگر می‌رود.
 
وی تصریح کرد: همچنین انسان با زبان خود توانایی انجام دادن بسیاری از کارها را دارد، مثل عبادت خدا، سخن گفتن از توحید، نبوت، امامت، فضائل امیرالمؤمنین(ع) و نجات دیگران از گمراهی که به فرموده معصومین، بهتر از تمام آنچه در دنیا موجود است، نصیبش می‌شود.
 
این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این‌که بدون اعتقاد به این مطالب، موفقیت حاصل نخواهد شد، گفت: اگر عالمی ترویج دهنده علمش شد، به درجات بالایی می‌رسد که نگاه به او نیز عبادت می‌شود و باید قدر او دانسته شود، بنابراین کسانی که به مراجع و علما توهین می‌کنند، به چیزی معتقد نیستند و عقلشان دستخوش القائات شیطانی شده است.
 
وی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) در کلامی به خطرات این دو نعمت اشاره کرده و دوای آن را بیان می‌کنند، گفت: حضرت، یکی از القائات شیطان در خصوص عقل را کشیدن انسان به وادی حسد می‌دانند که بدترین وادی‌هایی است که انسان را نابود می‌کند، همچنین سوء ظن و داشتن آرزوهای بی‌نهایت را نیز از خطراتی می‌دانند که انسان را به جهنم می‌کشاند.
 
وی خاطرنشان کرد: حضرت سجاد(ع) به خداوند عرض می‌کند: «پروردگارا به جای این حالات، قدرت تفکر در ذات خود را به من بده» و در ادامه به خطر زبان و القائات شیطان به وسیله زبان اشاره می‌کنند که فحش دادن و غیبت کردن دیگران از موارد آن است.
 
آیت‌الله مرتضوی ادامه داد: فحش دادن، خطر اول زبان است و در کتاب کافی، ج 2، ص 325، حدیث 8 آمده است که «مردم از نشستن با کسی که فحش داده و سخن زشت می‌گوید کراهت دارند»، همچنین در حدیث دیگری در همان صفحه دارد که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر کس فحش دهنده باشد از بهشت محروم می‌شود».
 
وی افزود: بسیاری از محققان در توجیه این درآمدند که این محروم شدن از بهشت را موقتی بدانند، اما تفاوتی ندارد زیرا محروم بودن اندک از نعمات الهی نیز خوب نیست و تبعات خود را دارد./932/پ202/س
ارسال نظرات