۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۸۷۱۹
آیت الله مشکینی:

صبر، ملکه‌ قوت و صلابت نفس است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مشکینی بیان داشت: اینکه انسان پس از هرگناهی، برای پوشاندن و پاک کردن نفس از پلیدی حاصل از آن گناه عمل نیکی انجام دهد، نشان‌دهنده‌ یک حالت بیداری و صلاح در نفس است.
آيت الله مشكيني
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بخشی از درس اخلاق حضرت آیت الله مشکینی که در روزنامه رسالت بازنشر شده بدین شرح است: صبر، ملکه‌ قوت و صلابت نفس است که درنتیجه‌ آن، نفس در برابر ناملایمات متأثر نمی‌شود و در برابر هوس‌ها تسلیم نمی‌گردد و اقدام به مقتضای عقل و مطلوب شرع برایش آسان می‌شود و نیز نگاه داشتن نفس از اضطراب قلب و شکایت زبان و حرکات ناشایسته‌ اعضاء هنگام مصائب و ممانعت آن از وقوع در گناه و همچنین واداشتنش بر اطاعت و انقیاد برای شخص صابر،آسان می‌شود.
انسان عاقل،آگاه و باتجربه، قبل از هرکاری در همه‌ جوانب آن ازقبیل: مقدمات، شرایط، موانع، ملازمات، پیامدها و آثار آن کار،کاملاً می‌اندیشد تا اینکه از غرض و هدف خود آگاه شود و به دلیل کوتاهی، دچار ضرر و پشیمانی نگردد. نتیجه این اندیشیدن، این است که اگر زمان کار فرا نرسیده باشد، در آن شتاب نمی‌کند و اگر زمان فرا رسیده باشد و احتمال از دست رفتن فرصت باشد، در آن شتاب می‌نماید. ممارست بر این عمل، موجب حصول ملکه‌ نیکویی درانسان می‌شود که در نتیجه‌ آن، وی را عاقل وحکیم و دوراندیش و با تدبیر می‌نامند که یکی از کامل‌ترین مراتب انسانیت است.
 اینکه انسان پس از هرگناهی، برای پوشاندن و پاک کردن نفس از پلیدی حاصل از آن گناه، عمل نیکی انجام دهد، نشان‌دهنده‌ یک حالت بیداری و صلاح در نفس است. این حالت، مانع گرفتارشدن نفس به غفلت و قساوت می‌شود. مواظبت بر این نظافت و پاکی، ملکه‌ مراقبت و تزکیه‌ نفس را در انسان پدید می‌آورد که از برترین ملکات است./971/د102/ع
ارسال نظرات