۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۸۲۳۸
وزیر امور خارجه:

گروگان‌های ایرانی در لیبی در سلامت کامل هستند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اطلاع داریم که گروگان های ایرانی ربوده شده در کشور لیبی در سلامت کامل بسر می برند و به یقین در فرصت های آینده آزاد خواهند شد.
علي اكبر صالحي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران، با تشریح وضعیت سیاسی خارجی و شرایط حاکم بر دستگاه دیپلماسی کشور اظهار داشت: پیشنهاد اخیر رییس جمهور مصر برای حل بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت که آقای احمدی نژاد نیز دو کشور دیگر را به آقای مرسی پیشنهاد داد که قرار است امروز کارشناسان در قاهره برای حل مشکلات سوریه هم اندیشی کنند.

 

وی با بیان این‌که یکی از کشورهای مورد پیشنهاد رییس جمهور عراق به عنوان رییس اتحادیه عرب بوده است، خاطرنشان کرد: قرار است وزرای امور خارجه شش کشور در جلسات مشترکی شرکت کنند که به دلیل برخی مسائل قرار شد اولین جلسه با حضور کارشناسان کشورها تشکیل شود.

 

صالحی افزود: این جلسات با حضور وزرای ایران، مصر، عربستان و ترکیه، عراق و یک کشور دیگر برگزار خواهد شد تا در خصوص وضعیت سوریه بررسی های لازم و راهکارهای برون رفت از بحران اندیشیده شود.

 

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که برقراری رابطه دوستانه و حسنه با تمام کشورهای جهان به جز رژیم اشغالگر قدس، مورد تاکید دستگاه دیپلماسی کشور است، اظهار داشت: هدف اصلی و اساسی وزارت امورخارجه در تعاملات بین المللی گسترش روابط حسنه با کشورهای همسایه است.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران 15همسایه آبی و خاکی دارد، چنین ویژگی در جغرافیای سیاسی یکی از نادرترین موارد است؛ از این رو به دنبال گسترش روابط در ابعاد مختلف به‌ویژه با همسایگان  هستیم.

 

صالحی با تاکید بر این‌که هیچ گونه تنشی میان ایران و کشورهای همسایه وجود ندارد، افزود: اگر اختلافاتی نیز با کشورهای همسایه وجود داشته باشد، بسیار ناچیز است و با رایزنی و گفت وگو در سطح کارشناسی و وزرای خارجه در سریع ترین زمان حل می شود.

 

وی همچنین با اشاره روابط ایران با جمهوری آذربایجان، گفت: آذربایجان به دلیل اشتراکات فراوان دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی جزو همسایگان و دوستان ایران به شمار رفته و در این زمینه روسای جمهوری دو کشور اراده و علاقه ویژه ای برای بسط و توسعه همکاری ها در عرصه های گوناگون دارند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال یکی از  خبرنگاران مبنی بر رد برخی از کمک‌های بین المللی در زلزله اخیر آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ما از تمامی کشورهای دوست که اظهار همدردی کردند، تشکر کردیم، اما باید توجه داشت که جمهوری اسلامی در شرایطی است که به خوبی می تواند از عهده چنین مسؤولیت هایی برآید.

 

صالحی در پایان با بیان این‌که گروگان هایی ایرانی در لیبی در سلامت کامل هستند، گفت: از لحظات اول با وزیر امور خارجه لیبی تماس داشتیم و هفته پیش با وساطت ایشان گروگان‌ها توانستند برای اولین بار خانواده های شان تماس بگیرند و اطلاع داریم همه آنها در سلامت کامل بسر می برند و به یقین در فرصت های آینده آزاد خواهند شد./935/پ203/ج

ارسال نظرات