۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۴۲۲
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (39)؛

مهم‌ترین عامل ارتکاب گناه نشناختن مقام انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد گفت: نشناختن مقام انسان و خدا‌نشناسی مهم‌ترین عامل ارتکاب گناه است.
حجت الاسلام محمد رضا صفايي بوشهري، استاد حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام محمدرضا صفایی بوشهری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مهم‌ترین عامل ارتکاب به گناه را نشناختن مقام انسان دانست و گفت: عدم خودشناسی و خداشناسی دو محور اصلی مشکلات انسان‌ است.

وی در ادامه افزود: افراد به جای توجه به بعد انسانی و روحی خود بیشتر بر بعد مادی و دنیوی مانند شهوات، شکم، غضب، میل نفسانی و نفس اماره توجه می‌کنند که از عوامل مهم در ارتکاب به گناه است.

این مشاور حوزوی سوره مبارکه «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» را مورد بررسی قرار داد و ابراز داشت: به گفته‌ی این سوره تمام افراد انسان در زیان هستند جز چهار گروه کسانى که ایمان آورده، کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی فرد می‌تواند جزء این چهار گروه باشد که در خود بعد خودشناسی، خداشناسی و توجه به دنیای بعد از مرگ را تقویت کرده و از جهان بینی غلط مادی و دنیوی خارج شود.

این مبلغ حوزوی تأثیرپذیری برخی افراد از فرهنگ غلط غرب در مورد خودشناسی و جایگاه انسانیت ابراز تأسف کرد و گفت: تنها اسلام مقدس است که می‌تواند جایگاه و مقام انسانیت را به انسان‌ها تعلیم دهد و تفکر برخی افراد مبنی بر شناخت انسانیت در پناه فرهنگ غرب اشتباه است.

وی یادآور شد: اسلام افزون‌بر مسائل انسانی ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بیان می‌کند که نشان از جامعیت و کاملیت این دین دارد به همین منظور تأثیرپذیری از فرهنگ غرب یک اشتباه آشکار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تهاجم سازمان یافته رسانه‌های تحت سیطره صهیونیزم را از عوامل مهم خارجی در تشویق افراد به گناه دانست و گفت: مسائل سمعی و بصری در ضلالت و خوشبختی بسیار موثر بوده و دشمن با پخش سریال‌ها و فیلم‌ها در ماهواره به تفکرات قشر جوان جامعه حمله می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بهترین راه آلوده نشدن افراد به گناه را شناخت اسلام حقیقی عنوان کرد و ابراز داشت: رسانه‌ها باید مطابق اسلام حقیقی نه آمریکایی پیشروی کنند و بابرگزاری سمینارها، اسلام حقیقی و ارزش‌های آن را به دانشگاهیان و حوزویان تبیین کنند.

وی تاکید کرد: مبلغان با نشر مطالب در رسانه‌‌ها و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی پرچم‌دار دین در جهت شناساندن آن و جایگاه انسان در آن باشند.

این استاد اخلاق حوزه جهل به خدا، قیامت، گناه، ضعف اراده و پیروی هوای نفس را از دیگر عوامل تشویق به گناه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری دنیا طلبی را بهترین ابزار شیطان برای وسوسه مردم دانست و گفت: شیطان ضد معنویت و ترویج کننده رذائل اخلاقی برای بدبختی و بیچارگی است و برخی افراد خواه و ناخواه او را کمک می‌کنند که به«شیاطین انسی» یا «دوست ناباب» تعبیر می‌شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به اثرات مخرب گناه پرداخت و گفت: گناه در تمام ابعاد فردی اجتماعی اثر دارد و سبب نابودی هویت انسانی، آرامش، مشکلات روحی و روانی، کم شدن عمر، سختی مرگ را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: افت اقتصادی، تحصیلی، از بین رفتن محبت بین خانواده، اقوام و افزایش طلاق از گناه سرچشمه می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در پایان ناامیدی از رحمت خدا را بزرگترین گناه و عامل اصرار به آن برشمرد و گفت: شخص هرقدر هم گناه کرده باشد نباید از رحمت خدا ناامید شود و با توبه به درگاه خدا برگردد، خداوند در قرآن می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ»« اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به درگاه خدا توبه‌اى راستین کنید، امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید»./993/ت302/ن

ارسال نظرات