۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۷۱۷
حجت الاسلام ذوالنور:

برخی برای حذف رقیب مصالح ملی و منافع مردم را زیرپا می گذارند

خبرگزاری رسا ـ یک فعال سیاسی با انتقاد از آن دسته افرادی که برای دستیابی به قدرت و موقعیتی خاص،‌منافع ملی و مصالح عموم جامعه را زیرپا می گذارند، گفت: پوشاندن مسائل اصلی، منحرف کردن افکار جامعه از مسائل مهم و تأثیر پذیری از رسانه‌های بیگانه از مهم‌ترین عوامل حاشیه سازی در کشور است
حجت الاسلام ذوالنور

 

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تجلیل از یاد و خاطره دولت‌مردان شهید جمهوری اسلامی ایران، شهیدان رجایی و باهنر درباره فلسفه نام‌گزاری هفته دولت به این نام گفت: فلسفه نامگذاری، الگوسازی و یک اقدام نمادین در جهت‌دهی به دولت‌ها از منظر مکتبی است.

وی افزود: از ویژگی های منحصر به فرد شهید رجایی در بین سایر دولت‌ها، مکتبی بودن و وجه تمایز او با دیگران تدین، اخلاق و ولایت‌مداری بود همچنین بارها اعلام می‌کرد که «من مقلد امام هستم» و اختلاف اصلی ایشان هم با بنی‌صدر در همین مسأله بود. 

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که شهید رجایی از قشر ضعیف، زحمت‌ کشیده و زجر دیده جامعه بود، اظهار داشت: رجایی به دلیل این که طعم فقر را چشیده بود وقتی چیزی را می‌گفت حتی یک نفر روستایی پا برهنه‌ نیز با آن آشنا بود، امیداوریم دولت‌مردان ما به این دو بعد به عنوان الگو نگاه و این را عملا محقق کنند.

وی در ادامه با اشاره به انجام خدمات شایسته دولت‌ها با فراز و نشیب و کم و زیاد در طول انقلاب، ابراز داشت: در فضای فعلی در شرایط خاصی قرار داریم، در بعد فرهنگی که استکبار جهانی با تمرکز بر باورهای دینی و ارزش‌ها، حساسیت خود را افزایش داده است، دولت باید به عنوان مروج فرهنگ دینی طبق فرموده خداوند متعال که می‌فرماید «ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه، اگر به آنها در زمین قدرت دادیم اقامه نماز می‌کنند» فرهنگ نماز و ارزش های آن را حاکم کند. 

حجت الاسلام ذوالنور در این‌باره گفت: طبق کلام خداوند «ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر»، یکی از آثار نماز این است که اگر در جامعه‌ای نماز اقامه شود فحشا یا منکر از آن جامعه دور خواهد شد و راستی، درستی، اخلاص، همزیستی درست، ایثار و قانون‌مداری در جامعه حاکم می‌شود، بنابراین امروزه بیش از هر مقطع دیگری نیاز به ترویج و توسعه فرهنگ دینی در بین مردم و اقشار مختلف جامعه داریم.  

نهادینه کردن فرهنگ دینی در جامعه در گرو تعصب دولتمردان و اقدام عملی است

وی با بیان این که بسیاری از مراکز عمومی از جمله ارگان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش با دستگاه اجرایی ارتباط مستقیم دارند، تصریح کرد: قوه مجریه می‌تواند در تقویت فرهنگ دینی و ملی مردم و حاکم کردن معیارهای ارزشی مؤثر بوده و این مهم در صورتی محقق می‌شود که خود دولت‌مردان نسبت به این مسائل اعتقاد و تعصب داشته و در کنار اسوه بودن در این زمینه، اقدام عملی نیز صورت دهند.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فشار دشمنان بر جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصادی، در بیان اهداف آنها ابراز داشت: همان گونه که خود آنها بارها اقرار کرده‌اند می‌خواهند ملت ایران تحت فشار سنگین و اذیت قرار گیرد تا در نتیجه به فروپاشی نظام بیانجامد یا مردم بر دولت فشار آورده و دولتمردان را مجبور به تغییر رفتار در مقابل استکبار جهانی کنند تا آنها نیز سر سازش و تسلیم فرود آورده و از اصول عدول نمایند.

وی با بیان این که بار سنگین این فشارها بر دوش ملت و دولت است، اظهار داشت: طبیعتا دولت باید با اقداماتی شایسته از این فشارها بکاهد که از جمله این اقدامات توسعه رفاهیات برای مردم و اعمال اقتصاد مقاومتی با ویژگی‌های خاص آن است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان تنها رمز عبور از این مرحله تأکید کردند. 

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: دستگاه اجرایی باید این را در عمل با کم کردن هزینه‌های زاید و اولویت بندی در مصرف اعتبارات انجام دهد، همچنین در اجرایی کردن برنامه‌هایی که به رفع نیازهای اساسی و اصولی مردم مربوط می‌شود جدیت بیشتری به خرج داده و آنها را در اولویت‌های قرار دهد.  

وی بیان داشت: دولت باید تا حدی در بحث کنترل هزینه‌های خود جدیت لازم را به خرج دهد، به عنوان مثال چشم و هم چشمی های اداری، ساختن ساختمان‌های بی‌مصرف و توسعه‌های بی‌مورد در بدنه اجرایی و عدم تحقق شعار اصولی کم کردن حجم دولت هزینه‌ها را بالا برده است.

جانشین پیشین نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: هنوز بسیاری از مراکز اقتصادی در سلطه دولت است که این باعث از بین رفتن یا کمتر شدن سود دهی و گاهی عامل زیان‌دهی اقتصاد دولتی شده است؛ همچنین یکی از مهم ترین کارها، بحث نظارت بر وضع بازار است و باید گفت علت بسیاری از این مسائل تحریم نیست بلکه شاید به دلیل عدم نظارت و کنترل یا نبود برخورد جدی با متخلفان است. 

وی ابراز امیداوری کرد در بحث فرهنگی و اقتصادی با جدیت لازم و الگو پذیری از شهیدان رجایی و باهنر و تسری آن در طول تمام دوران خدمت،‌ همانگ ونه که آن دو شهید بزرگوار در طول عمر کم دولت خود باعث شیرینی کام مردم شدند، رضایت خاطر ملت ایران فراهم شود. 

مرز بین نقد و تخریب

حجت الاسلام ذوالنور در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم رعایت مرز بین انتقاد و تخریب پرداخت و گفت: در ادبیات دینی بر نصیحت ائمه مسلمین، مسؤولان و کارگزاران تأکید فراوان شده و حضرت امیر(ع) نیز بر این نکته توجه خاصی داشتند، بنابراین انتقاد یک مقوله مفید و بسیار حیاتی برای جامعه است و در صورت نبود آن، شاهد انحراف در بدنه مدیریتی، اجرایی و سایر بخش‌ها خواهیم بود، لکن نقد درست با شرایطی از تخریب متفاوت می‌شود.  

وی درباره این شرایط بیان داشت: در مرحله اول باید ببینیم چه نیتی داریم؟ آیا می‌خواهیم یک دستگاه را تخریب کرده یا جلوی انحراف و اضمحلالش را بگیریم؟ بسیاری از نقد‌ها در زبان سیاسیون برای تضعیف یا ساقط کردن یک دستگاه است، بنابراین باید نیت را دلسوزانه کرد. 

این فعال سیاسی با اشاره به آیه شریفه «لاتقف ما لیس لک به علم»، با نهی از بیان کردن ندانسته‌ها، اظهار داشت: چیزی را که به آن اشراف نداریم تأکید و سماجت نکنیم، بلکه باید کارشناسانه آسیب‌پذیری‌ها را شناخت، حال آن که بسیاری از انتقادهای موجود فقط شنیده‌ها و مسائل بی‌اساس، غیر متقن و غیر کارشناسی است، که در این صورت تخریب خواهد بود.

وی افزود: گاهی دیده می‌شود انتقادی باعث تخریب و تضعیف و یا تعمیق بیشتر مشکلات است که در  اینجا باید از بدتر فرار کرده و دامنه نقد را محدودتر نمود و به جای خود واگذار کنیم تا فضای عمومی تحریک نشود، زیرا هر موضوعی کانال خاصی برای بیان دارد و نمی‌توان از هر نشریه و تریبونی استفاده کرده و ذهن مردم را آشفته کنیم.

حجت الاسلام ذوالنور بیان داشت: اگر موضوع نقدی، آسیب شناسی دردهای جامعه است باید بر ارائه راه حل نیز اشراف داشته باشیم یعنی اگر دردی را مطرح می‌کنیم درمان کارشناسی شده را نیز پیشنهاد دهیم در نتیجه باید در کنار نقد درست، نکته اجرایی و عملی نیز جایگزین شود.

از حاشیه سازی های بی مورد اجتناب کنیم

وی در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اشاره به تأکید بر لزوم پرهیز از حاشیه‌ سازی از سوی مقام معظم رهبری، درباره علل اختلافات اظهار داشت: تصور می‌شود عدم اشراف بر مسائل کشور و همچنین عدم تشخیص مسائل فرعی از اصلی و فضاسازی‌ها و یارگیری‌ها علت‌های اصلی این اختلافات هستند، البته ممکن است گاهی نکاتی از مسائل و معضلات اصلی کشور نباشد ولی به علت علاقه به گروه‌هی و پیدا کردن جایی در دل آن گروه و نه برای حل مسائل کشور بر این نقاط فرعی دست گذاشته شود.  

جانشین پیشین نماینده رهبری در سپاه پاسداران در پایان پوشاندن مسائل اصلی، منحرف کردن افکار جامعه از مسائل مهم و تأثیر پذیری از رسانه‌های بیگانه را علل دیگر این حاشیه‌ سازی‌ها دانست و ابراز داشت: متأسفانه برخی برای دست یابی به قدرت و حذف رقیب توجهی به منافع ملی و مردم نداشته و به مسائل جزیی دامن می‌زنند و افکار عمومی را دچار مشکل می‌کنند که امیدواریم با رعایت تقوای الهی و نصب العین قرار دادن فرمایشان نایب امام زمان نسبت به رعایت این مسائل جدیت کافی را به دست آوریم./908/ت301/ج

ارسال نظرات