۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۰۲۲
آیت الله ناصری:

فقر حقیقی احسان خدا به بندگان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله ناصری گفت: هرچه انسان نسبت به خداوند معرفت بیشتری داشته باشد بیشتر احساس فقر حقیقی می‎کنند و پیامبر اکرم (ص) در اوج معرفت و در نتیجه در اوج فقر حقیقی نسبت به خداوند قرار دارد.
آيت الله محمد ناصري
 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه سلسله جلسات شرح دعای مکارم اخلاق، به توضیح فرازی از این دعا پرداخت.
 
وی با بیان این که در این دعا حضرت سجاد (ع) از خداوند می‎خواهند که فقر را از ایشان دور نماید، گفت: فقر دو صورت دارد یکی فقر حقیقی و دیگری فقر اضافی؛ همه ما گدای خدا هستیم و هر چه داریم از خداوند تبارک و تعالی است، آنچه در زمین و آسمانها است مملوک خداست و این معنای فقر حقیقی است.
 
وی سپس در شرح مطلب فوق افزود: ما هیچ نداریم، هرچه هست اوست، مالک حقیقی اوست و ما فقیر حقیقی نسبت به او هستیم؛ ائمه (ع) این فقر حقیقی را با تمام وجود درک می‎کردند و برای خود هیچ چیز قائل نبودند؛ امام حسین (ع) در روز عاشورا هرچه به شهادت نزدیک تر می‎شدند برافروخته تر می‎شدند، زیرا به اجرای خواست الهی نزدیک تر می‎شدند.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‎فرماید ای مردم شما فقیر درگاه الهی هستید و خدا بی نیاز حمد شده است؛ اعمال ما نیز همه برای خودمان است و به نفع یا ضرر خودمان است زیرا خداوند غنی بالذات است؛ این روایت پیامبر که می‎فرمایند «الفقر فخری» به معنای همین فقر حقیقی است؛ هرچه انسان نسبت به خداوند معرفت بیشتری داشته باشد بیشتر احساس فقر حقیقی می‎کنند و پیامبر اکرم (ص) در اوج معرفت و در نتیجه در اوج فقر حقیقی نسبت به خداوند قرار دارد.
 
وی سپس به بیان فقر اضافی پرداخت و گفت: فقر اضافی آن است که فرد از لحاظ مالی دچار مشکل باشد و این فقر نیز نعمتی است که خدا به مقربانش اعطا می فرماید؛ البته درباره این فقر دو دسته روایات وجود دارد که در بعد معنوی آن را ستوده اند ‎اما در بعد اجتماعی آن را نکوهش کرده‎اند.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در روایت از پیامبر(ص) هست که پروردگارا حیات و ممات مرا در صفت فقرا ثبت بفرما و همچنین در روایت دیگری آمده است فقر برای فقیر زینت است، فقر همچون لجام برای اسب کنترل کننده فقیر است و این لطف الهی است؛ همچنین مضمون روایاتی از پیامبر آن است که فقر خزینه ای از خرائن الهی و احسانی از طرف خدا به بندگان است.
 
آیت الله ناصری در پایان گفت: انسان در هر حال باید شکرگزار خداوند باشد زیرا همواره خدا ما را در نعمات خویش غرق نموده است و در مضمون روایات آمده که خداوند می‎فرماید هر بنده ای را دوست داشته باشم سه چیز به او می دهم، به او حزن می‎دهم که این حزن حاصل از تفکر در اعمال است، بدن او را بیمار می‎کنم، دست او را از مال دنیا خالی قرار می‎دهم؛ همچنین در روایات آمده است که همه مردم مشتاق بهشت هستند و بهشت مشتاق فقرا است.
 
 
گفتنی است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی (ع) اصفهان برگزار می شود. /929/پ202/ج
 
ارسال نظرات