۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۹۶۷
در جلسه تفسیر قرآن کریم مطرح شد؛

تاکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر الگوگیری مسؤولان از سیره و روش عادلانه امام علی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت الگوگرفتن مسؤولان از روش و منش عادلانه امام علی(ع) گفت: کسانی که در پست های حساس هستید و ممکن است به خاطر پست و مقام شما را متزلزل کنند مراقب باشید و ببینید حضرت علی(ع) چگونه رفتار می کرد.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیه شریفه «قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا» پرداخت.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان دو نوع اجل حتمی و معلق دارد،‌ خاطرنشان کرد:‌ اجل حتمی تغییر ناپذیر است اما اجل معلق مشروط است و عواملی می تواند سبب تاخیر در وقوع آن شود و روایاتی نیز در این باره وارد شده است که سلسله عواملی وجود دارد که می تواند اجل مشروط را عقب بیندازد و عمر انسان را طولانی کند. 
اسباب و عوامل طولانی شدن عمر انسان
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در این باره، گفت: کسی که حسن نیت داشته باشد عمرش زیاد می شود، صله رحم از دیگر مسائلی است که سبب ازدیاد عمر انسان می شود. 
وی با بیان این‌که صلح رحم، احترام به والدین، بزرگ تر ها و محبت به افراد کوچک تر عمر انسان را زیاد می کند، گفت: در مقابل بد رفتاری به خویشاوندان و بی ادبی نسبت به والدین و ترک صله رحم عمر انسان را کوتاه می کند. 
این مرجع تقلید افزود: طبق روایات اهل بیت(ع) نیکی کردن به دیگران از دیگر عوامل طول عمر انسان است؛‌ تعلیمات اسلام بسیار حساب شده،‌ دقیق و پر معنا است و باید به آن توجه و عمل کنیم. 
وی زیارت قبر امام حسین(ع) را از دیگر عوامل طولانی شدن عمر انسان دانست و گفت: زیارت قبر امام حسین(ع) سه اثر دارد،‌ نخست رزق و روزی انسان را زیاد می کند، دوم عمر انسان را طولانی و سوم این‌که بلاها، بیماری ها، ‌مشکلات و آفات را از انسان دور می کند.
حضرت علی(ع) عدالت را قربانی مسائلی همچون خویشاوندی نکرد
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) به فرازهایی از بیانات این امام همام در خطبه نهج البلاغه پرداخت و گفت: ایشان در عمل رابطه را بر ضابطه مقدم نمی کرد و با عمل خود به عقیل نشان داد که عدالت را قربانی مسائلی همچون خویشاوندی نمی کند. 
این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که در هیچ کجای دنیا سراغ نداریم کسی تا این اندازه عدالت را رعایت کند، افزود: بسیاری به دلایل مختلف عدالت را مراعات نمی کنند، برخی نیز عذر و بهانه هایی برای خود درست می کنند تا بیت المال را به برادر و انسان های که با آنها ارتباط دارند بدهند.
مفسر برجسته قرآن کریم یادآورشد: عدالت امام علی(ع) در تاریخ بشریت بی سابقه است و جز در زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصومین نمی شود چنین نوع عدالتی پیدا کرد.
توصیه به مسؤولان
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان نمونه هایی از قضاوت و عدالت امام علی(ع) تاکید کرد: کسانی که در پست های حساس هستید و ممکن است به خاطر پست و مقام شما را متزلزل کنند مراقب باشید و ببینید حضرت علی(ع) چگونه رفتار می کرد، از ایشان درس و الگو بگیرید. 
وی با تاکید بر الگوگیری همگان از سیره و منش و روش زندگی فردی، ‌اجتماعی و سیاسی مولای متقیان، شب های قدر را فرصتی برای تدبر در این مساله دانست و گفت:  الگوی ما حضرت علی(ع) است که تاکید می کرد قسم به خدا اگر تمام دنیا را هم به من بدهند حاضر نیستیم پوست جویی را از دهان مورچه ای بگیرم.
این مرجع تقلید گفت: کسی که اقیانوس را می بیند قطره آب در نظر او چیزی نیست، کسی که خورشید عالم تاب را می بیند شمع کوچک در نظر او چیزی نیست. /924/پ202/ج
ارسال نظرات