۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۷۹۴
حجت الاسلام عالی:

امیدوار کننده ترین آیه قرآن مربوط به شفاعت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر(ص) و ائمه(ع) سرپرست مومنان هستند و از آنجا که ایشان پدران امت محسوب می‌شوند برای خانواده‌شان هزینه و سرمایه گذاری می کنند و قدم به قدم در زندگی از ما دستگیری می کنند.
حجت الاسلام مسعود عالي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که شفاعت اصلی از آن خداست گفت: این فیض از جانب خدا به پیامبر(ص) و از ایشان به ائمه و اولیا و صلحا منتقل می شود لکن مرتبه های پایین‌تر از پیامبر(ع) همه محتاج شفاعت ایشان هستند و همه چشمشان به اوست. مقام ایشان مقام محمود است و در سوره اسرا به این نکته اشاره شده است.

وی با بیان این که همه پیامبران در سایه پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند، ادامه داد: شخصی از امام باقر(ع) پرسید امیدوار کننده ترین آیه قرآن کدام آیه است، امام فرمود به نظر شما کدام آیه است؟ گفت: ای کسانی که در گناه زیاده روی کردید از رحمت خدا مأیوس نباشید که خداوند همه را می بخشد، امام فرمود: ولی ما اهل بیت این را امیدوارکننده ترین نمی دانیم، از نظر ما امیدوارکننده ترین آیه این است: ای پیامبر ، خدا در روز قیامت آنقدر افراد را به تو می بخشد تا خشنود شوی و این بخشیدن همان شفاعت است.

حجت‌الاسلام عالی افزود: پیغمبری که اینقدر نسبت به دشمنش دلسوز بود امکان ندارد نسبت به مسلمان و مومنی که خطا یا گناهی کرده و در عذاب است بی تفاوت باشد.

وی با اشاره به این که هر سال قیامت، به اندازه سال ها و قرن های دنیا طول می کشد بنابراین عذاب کشیدن در آن بسیار سخت است، اظهار داشت: آنچه امیدوار کننده است دستگیری قطعی پیامبر و ائمه است، شفاعت  اهل بیت گسترده و همین امر باعث امیدواری ماست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) سرپرست مومنان هستند و از آنجا که ایشان پدران امت محسوب می‌شوند برای خانواده‌شان هزینه و سرمایه گذاری می کنند و قدم به قدم در زندگی از ما دستگیری می کنند. آنها سپر بلای امتشان هستند.

وی بیان داشت: در اصول کافی از امام صادق آمده که به مردم می فرماید: چرا کاری می کنید که پیامبر ناراحت شود اصحاب می گویند، یابن رسول الله ما چه کردیم؟ حضرت فرمود: مگر نمی دانید که پیغمبر پدر امت است و اگر گناه کنید او ناراحت می شود. این نشان دهنده این است که در صورت معصیت پدر امت حتی اگر در دنیا نباشد ناراحت می شود.

حجت‌الاسلام عالی افزود: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در روز قیامت برای کسانی که معصیت کردند حق الله یا حق الناسی را ضایع کردند پادرمیانی می کنند و آبرو گرو می گذارند. پس ایشان هم در دنیا متحمل زحمت و سختی بودند و هم در آخرت بر ما ناظرند و آبرو گرو می گذارند.

وی ادامه داد: در روایات زیادی آمده است که اهل بیت(ع) می فرمایند اگر می خواهید به ما کمک کنید تقوی پیشه کنید عفت بورزید و پاک بمانید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که شفعای روز قیامت 20 دسته هستند، اظهار داشت: خدا، پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و انبیاء چهار دسته از این شفیعان هستند. دسته پنجم علما هستند که امام صادق(ع) می فرماید: روز قیامت به شخصی که عابد بود می گویند وارد بهشت شو ولی به عالم می گویند بمان و شاگردانت را شفاعت کن، شهدا و ملائکه الهی از دیگر شفیعان روز قیامت هستند. دسته هشتم قرآن است. در روایت آمده قرآن را یاد بگیرید تا در روز قیامت شما را شفاعت کند. قرآن برای کسانی که با آن مانوس بودند شفاعت می کند.

وی افزود: مومنین دسته نهم هستند. آنها کمترین تعدایی که شفاعت می کنند 30 نفر است. خویشاوندان مومن، امانت (عمل صالح)، همسایه مومن و جنینی که سقط شده و فرصت زندگی پیدا نکرده از دیگر گروه هایی هستند که در روز قیامت از انسان دستگیری می کنند.

حجت‌الاسلام عالی در پایان گفت: دوست مومن در حق دوستش می تواند شفاعت کند، فقرایی که با آبرو و عزت زندگی کردند می توانند شفیع خانواده خود باشند، اعمال صالح چون توبه، صلوات، صدیقان، مجاهدان، دانشجویی که علم مفید و خداپسندانه ای یاد میگیرد اینها میتوانند در قیامت شفیع باشند./916/پ202/ن

ارسال نظرات