۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۴۷۷۲
آیت‌الله سبحانی:

علمای اسلام به سکوت خود در قبال مسلمان‌کشی پایان دهند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت ‌الله ‌سبحانی با محکوم کردن کشتار مردم در کشورهای اسلامی، خواستار برخورد جدی علمای جهان اسلام و شکستن سکوت آنها در برابر مسلمان کشی شد و گفت: این عمل که مسلمان، مسلمان را با زبان روزه بکشد و فکر کند کار خیری انجام داده است مصداق شر است.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره قدر، با اشاره به آیه «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» گفت: شأن نزول آیه این است که وقتی پیامبر اکرم(ص) در خواب دید که بنی امیه از منبر او بالا می‌روند و هزار ماه بر مسلمانان حکومت خواهند کرد، خداوند این آیه را نازل کرد و شب قدر را که برتر از هزار ماه ست به ایشان عنایت فرمود.


این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی مدت حکومت بنی امیه را یکهزار و 92 ماه عنوان کرده و به این روایت خدشه وارد می‌کنند، بیان داشت: بنی امیه در سال 41 روی کار آمد و در سال 132 سقوط کرد، اگر 8 سال حکومت عبدالله بن زبیر که در اواسط حکومت بنی امیه بود را از آن کم کنیم این روایت مشکلی نخواهد داشت.


حضرت آیت ‌الله ‌سبحانی با بیان این‌که برخی به دلیل کروی بودن زمین این شبهه را وارد می‌کنند که بخشی از زمین روز  و بخشی از آن شب است و قطعاً آن قسمت که روز است نمی‌توانند شب قدر را درک کنند، گفت: شب قدر 24 ساعت است و همه می توانند آن را درک کنند.


این مفسر برجسته قرآن در ادامه به تفسیر کلمه «روح» در این سوره پرداخت و با رد نظریه جبرئیل دانستن روح، ابراز کرد: با توجه به آیات دیگر قرآن مشاهده می‌کنیم که جبرئیل در همه جای قرآن با پسوند آمده اما در اینجا این گونه نیست و بعید است که مراد از آن جبرئیل باشد.


وی ادامه داد: در روایات آمده است که روح بالاتر از جبرئیل امین و فرمانده کل ملائک است که از حقیقت او آگاه نیستیم و خداوند تبارک و تعالی برای برکت او را در شب قدر به زمین می‌فرستد.

تقدیر انسان در شب قدر بستگی به آمادگی او دارد


حضرت آیت ‌الله ‌سبحانی بر ضرورت تهجد، شب زنده داری و امید به بخشش از سوی خداوند در شب‌های قدر تأکید کرد و در پاسخ به این شبهه که برخی می‌گویند اگر در شب قدر مقدرات همه تعیین می‌شود پس نیازی به عبادت ما نیست، گفت: تقدیر خداوند تابع استعدادهای بندگان است و تقدیر انسان در گرو آمادگی او است. در روایات نیز آمده است؛ اگر از اشقیا هستم من را در این شب از سُعدا قرار بده.


وی در پایان با محکوم کردن کشتار مردم در کشورهای اسلامی، ابراز داشت: امروز در کشورهای اسلامی چه می‌گذرد؟  این عمل که مسلمان، مسلمان را با زبان روزه بکشد و فکر کند کار خیری انجام داده، مصداق شر است.


حضرت آیت‌الله سبحانی خواستار برخورد جدی علمای جهان اسلام و شکستن سکوت آنها در برابر مسلمان کشی شد و تصریح کرد: این جنگ به نفع اسلام نیست و دشمنان از آن بهره‌برداری می‌کنند، امروز کشورهای اروپایی در آرامش هستند اما در کشورهای اسلامی جنگ و خونریزی جریان دارد./927/پ202/ج

ارسال نظرات