۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۷۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

ضربه‌ای که اسلام از منافقان خورده، از هیچ دشمنی نخورده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، خطر منافقان برای جوامع اسلامی و مسلمانان را به مراتب بیش از دشمنان دانست و با تاکید بر هوشیاری مردم در این باره، گفت:‌ ضربه ای که در طول تاریخ اسلام و مسلمانان از منافقان خورده‌اند از هیچ دشمنی نخورده اند.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیات وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا  وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ یَا أَهْلَ یَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَیَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِّنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَةٍ إِن یُرِیدُونَ إِلَّا فِرَارًا  وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا یَسِیرًا پرداخت و از منافقان به عنوان افرادی که در قلب و دل شان مرض است یاد و شان نزول آیات فوق را بیان کرد. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که وسوسه منافق در هر جامعه‌ای اثر می گذارد، خاطرنشان کرد: منافقان توی دل مردم را خالی می کنند و در جنگ احزاب نیز این کار را انجام دادند، الان نیز عده ای از منافقان دل مردم را خالی می کنند و می گویند فردا ممکن است آمریکا و اسرائیل حمله کند بیایید با آنها کنار بیاییم؛ در این شرایط مؤمنان بابید بیدار باشند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: گروه سوم که به دنبال عدم همراهی پیامبر(ص) و حضور نیافتن در میدان جنگ بودند و در این آیه به آنها اشاره شده است عذر تراشان دروغگو بودند که به پیامبر(ص) می گفتند خانه ها ما آسیب پذیر است،‌ اجازه بدهید ما برویم و مراقب زن و بچه خود باشیم و با این بهانه می خواستند در میدان جنگ حاضر نشوند، این نشان می دهد که این گونه افراد ضعیف الایمان بودند.
 وی بیان داشت:‌ متاسفانه برخی از افراد به بهانه تامین مایحتاج و معاش خانواده خود به کارهای حرام از جمله ربا خواری، احتکار و کم فروشی دست می زنند و وقتی هم به آنها اعتراض می شود می گویند برای تامین معاش زندگی زن و بچه مجبورم این کار را بکنم. 
این مرجع تقلید با بیان این‌که منافقان در هر زمانی هستند و این گونه نیست که بگوییم در زمان ما منافق نیست،‌ ابراز داشت: ظاهر و باطن انسان باید یکی باشد و اگر دو تا بود معلوم می شود که انسان درستی نیست. 
وی خطرمنافقان برای اسلام و مسلمانان را بسیار زیاد دانست و گفت:‌ ضربه ای که دیروز و امروز اسلام و مسلمانان از منافقان خورده‌اند از هیچ دشمنی نخورده اند.
پاسخ به نظریه عدالت صحابه پیامبر(ص)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بسیاری از برادران اهل سنت معتقد به عدالت تمام صحابه پیامبر(ص) هستند، در رد این نظریه خاطرنشان کرد:‌ ما در پاسخ آنها می گوییم برخی از منافقان نیز جزو صحابه پیامبر(ص) بودند و حتی از ایشان حدیث شنیده بودند آیا آنها نیزعادل هستند؟
این مرجع تقلید افزود: ما می گوییم صحابه پیامبر(ص) متفاوت بودند و افراد مختلف در میان شان بود و نمی توان همه آنها را عادل و افراد شایسته نامید؛ امیدواریم همان گونه که در برخی مسائل علمی تجدید نظر کردند در این مساله نیز تجدید نظر کنند، البته برخی از اهل سنت در این باره کتاب نوشتنه و گفته اند عدالت صحابه محرز نیست و ان شاءالله این مساله عقیده همه باشد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با استناد به سه حدیث، علائم و نشانه های منافقان را تشریح کرد و گفت:‌ مخالفت عمل با زبان و قلب با عمل از مهم ترین نشانه های شخص منافق است و طبق احادیث معصومین(ع) کسی که مردم و دیگران را از معاصی بازد دارد و در عین حال خودش مرتکب معصیت شود منافق است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود خواستار بهره گیری آحاد مردم از فرصت ماه مبارک رمضان برای انجام اعمال نیک و دوری از ناخالصی ها شد و بیان داشت: ماه رمضان ماه خلوص است، امیدواریم همه با بهره گیری درست از این فرصت مؤمن واقعی و بدور از درویی و هرگونه نفاق باشیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات