۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۱۳۴۷۲۵
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

رعایت مصالح دین و مردم از اصول تقوای سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تقوای سیاسی بستر سایر تقواها است، گفت: تنها با تقوای عبادی انسان به جای نمی رسد.
2/ حجت الاسلام احمد مبلغي

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، رعایت مجموعه تقوا در همه شؤون زندگی برای دست یابی به جامعه متقی را ضروری دانست و افزود: تقوای سیاسی بستر تقواهای دیگر است؛ اگر کسی تقوای سیاسی نداشته باشد با تقوای عبادی، تقوای اخلاقی و سایر تقواها راه به جایی نمی برد.

وی تقوا را  تقید و خوف نسبت به خداوند تعریف کرد و گفت: تقوا یعنی از اموری که مورد رضایت خدا نیست اجتناب کنیم؛ به دلیل گستردگی دین تقوا را می توان به تمام امور مرتبط با آن نسبت داد، بنابراین تقوا در فرهنگ، اخلاق، اجتماع، سیاست، اقتصاد و مباحث دیگر معنا پیدا می کند.

مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تأکید بر این که با رعایت تقوا در تمام موضوعات از سوی اشخاص می شود به یک فرد یا جامعه ای صفت متقی داد، ابرازداشت: اگر جامعه ای تنها تقوای عبادی داشته باشد ولی در بخش های دیگر تقوا را رعایت نکند، نمی توان آن را جامعه متقی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی رعایت برخی از شؤونات تقوا را نسبت به سایر آنها سخت تر دانست و تصریح کرد: تقوای اقتصادی از جمله مواردی است که نیاز به مواظبت خاص دارد چراکه انسان باید مطامع خود را مهار کند تا حقوق مردم در اموالش داخل نشود.

تقوای سیاسی پیچیده ترین و سخت ترین نوع تقوا است

وی با بیان این که سخت ترین و پیچیده ترین نوع تقوا، تقوای سیاسی است، گفت: باید مراقب باشیم در عرصه سیاست دچار بدگمانی نشویم زیرا سیاست یک جایگاه اجتماعی است؛ اما در برخی از کشورها اصل بر سوء ظن است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در تعریف تقوای سیاسی گفت: تقوای سیاسی یعنی فرد در عرصه سیاست جهت گیری مفید برای خدا، اسلام و مردم داشته باشد؛ رعایت این نکته آگاهی دقیقی می خواهد و عملی کردن آن بسیار دشوار است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، افزود: لازمه تقوای سیاسی این است که نگاه و وظایف سیاسی بر اساس دین تعریف و شناخته شود تا انسان به بیراهه کشیده نشود.

وی گفت: تقوای سیاسی یعنی داشتن ورع در مسایل اجتماعی و سیاسی به عبارت دیگر یعنی سیاستی که برخاسته از خوف خداوند است؛ کسی که خوف از خدا ندارد و تنها به فکر جاه و مقام است تقوای سیاسی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اجتناب از لغزش گاه ها و گناهان سیاسی را لازمه تقوای سیاسی دانست و اظهارکرد: باید از کارهای پرخطری که ممکن است ما را به گناه بیاندازد پرهیز کنیم و در حیطه چنین مسائلی وارد نشویم.

مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آگاهی سیاسی را از ملزومات تقوای سیاسی برشمرد و گفت: برای مراقبت از لغزش و گناه شناخت فضاهای سیاسی ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، یکی از لوازم مهم تقوای سیاسی را پرهیز از حزب گرایی کورکورانه عنوان کرد و ابرازداشت: در رفتار سیاسی نباید حزب گرایی اصل باشد و نباید تقید و تعصب بی جا داشت؛ اگر می بینید حزب شما راه اشتباهی می رود مسیر خود را از آن جدا کنید.

وی رعایت حداکثری مصلحت دین و رعایت حال مردم را از اصول مهم در تقوای سیاسی برشمرد و گفت: اگر این اصول را به کار نگیریم ندانسته و ناخواسته دچار بی تقوایی می شویم.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، با اشاره به ظرفیت عظیم معنوی ماه مبارک رمضان خطاب به سیاست مداران، گفت: این ماه بهترین فرصت برای کسب تقوای اجتماعی و سیاسی است؛ از عواقب عدم رعایت تقوای سیاسی باید ترسید./928/ت302/ج

 

ارسال نظرات