۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۷۰۱
حجت الاسلام رفیعی:

خرج کردن از آبرو برای دیگران یکی از مصادیق صدقه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که بحث انفاق فقط مخصوص دارا نیست، گفت: در انفاق، مهمتر از کمیت، کیفیت است، صدقه فقط مخصوص مال نیست، آبرو هم می تواند یکی از مصادیق صدقه باشد.
رفيعي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد ناصر رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی در برنامه سمت خدا با اشاره به آیه 200 سوره آل عمران و فراز «اصبروا» در این آیه گفت: مظهر صبر، امام حسن(ع) است، کسی که در شرایط عدم صلح به او جسارت شد ولی صبر کرد.
وی ادامه داد: در ادامه آیه می فرماید «اصبروا و صابروا» یعنی علاوه بر اینکه صبر می‌کنید دیگران را نیز به صبر دعوت کنید و در ادامه سفارش می کند مرزها و حریم ها را حفظ کنید و حد نگهدارید . اهل پیوند با هم باشید و ایجاد اختلاف نکنید.
حجت الاسلام رفیعی توصیه به تقوا را در کنار همه توصیه های قرآنی دانست و گفت: تقوا گونه های مختلفی مانند تقوای سیاسی، اجتماعی و ... دارد لکن در این آیه، منظور تقوای اخلاقی است به این معنا که اساس صبر و حفظ حریم، خویشتن داری و تقوا و نتیجه همه اینها، رستگاری است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم امام حسن(ع) را دقیق تر بشناسیم می توانیم ایشان را از زبان جدشان بشناسیم که می فرماید: ایشان پسر من است، در آیه مباهله «ابنائنا» حسن و حسین خوانده شده است. نور چشم من است و باعث روشنایی چشم من است و میوه دل من است و حرف او حرف من است و فرمانش فرمان من است و هر کس از او تبعیت کند از من تبعیت کرده است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی با بیان این که زندگی امام حسن(ع) بخاطر شرایط صلح کمی تحت شعاع قرار گرفته است، تاکید کرد: این در حالی است که ایشان خیلی شجاع بودند و شجاعت ایشان در جنگ جمل مشهود بود، در قضیه صلح، ایشان مجبور به صلح بودند والا اگر در شرایط امام حسین(ع) بودند قیام می کردند.
وی افزود: امام حسن(ع) می فرمایند: کسی که به یکی از این سه شکل بتواند به دیگران کمک کند با انبیا و صلحا و شهدا محشور می شود، نخست این که بتواند با پول خود به مردم کمک کند و اگر توان مالی ندارد باری از دوش مردم بردارد. دوم اینکه با آبرو و اعتبارش به دیگران کمک کند، چرا که زکات آبرو، شفاعت و واسطه گری است. و سوم با  سخن زیبا دیگران را به راه راست هدایت کند.
وی با اشاره به این که بحث انفاق در اینجا فقط مخصوص دارا نیست، گفت: مهمتر از کمیت، کیفیت است، صدقه فقط  مخصوص مال نیست، آبرو هم می تواند یکی از مصادیق صدقه باشد.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: گاهی اوقات ما برای فرار از مسولیت فاصله خود را از اهل بیت(ع) زیاد می کنیم در حالی که خداوند در قرآن پیامبر را الگو قرار داده و الگو پذیری از پیامبر محال نیست از این رو خداوند به آن امر کرده است. اگر نمی توانیم شبیه ایشان باشیم لااقل تلاش کنیم از او الگو بپذیریم و به اندازه‌ای خود را به ایشان نزدیک کنیم.
وی یکی از ویژگی های زندگی امام حسن(ع) را نماز ایشان دانست و گفت: حضور قلب در نماز با مقدمات آن فراهم می شود و بهتر است قبل از نماز متوجه خدا باشیم تا حضور قلب حاصل شود./916/پ202/ن
ارسال نظرات