۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۳۴۶۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

امتحانات الهی ماهیت انسان را روشن می کند/ مسؤولان در معرض امتحان هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، فلسفه امتحانات الهی را روشن شدن ماهیت انسان ها دانست و با بیان این‌که خداوند تبارک و تعالی همه افراد را به نوعی آزمایش می کند، گفت:‌ این امتحان در مورد دفاع از اسلام، انقلاب و کشور نیز وجود دارد و باید سعی کنیم از این امتحانات سربلند خارج شویم.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تبیین و تفسیر آیات دهم و یازدهم سوره مبارکه احزاب پرداخت.
وی با بیان این که میدان جنگ احزاب میدان عجیبی بود، گفت:‌ از سویی جمعیت لشکر دشمنان بیش از سه برابر مسلمانان و تجهیزات نظامی آنان به مراتب بیش از مسلمانان بود، ویژگی دیگر این جنگ این بود که پنج نفر از قوی ترین شجاعان عرب که در راس آنها عمروبن عبدود بود در این جنگ شرکت داشتند و حضرت علی(ع) جواب دندان شکنی به این فرد داد. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: عامل دیگری که در این بین مؤثر بود تبلیغات منفی منافقان بود، این جنگ مهم ترین آزمون برای مسلمانان بود، در این جنگ صف ‌مسلمان راستین از دیگران جدا شد و منافقان و ترسوها نیز شناخته شدند. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که چنین آزمونی برای مسلمانان لازم بود، به بیان فلسفه آزمون های الهی پرداخت و گفت:‌ تصور نکنیم آزمایش تنها برای مسلمانان میدان احزاب و مسلمانان صدر اسلام بود، بلکه همه آزمایش می شویم و آیات متعددی در قرآن کریم و روایات فراوان این مساله را تایید می کند.
وی با اشاره به آیات نخستین سوره مبارکه عنکبوت و فرازهایی از بیانات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه، به تبیین فلسفه امتحانات الهی پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ امتحان الهی غیر از امتحانات ظاهری و دنیوی است.  
این مرجع تقلید اموال و فرزندان را از جمله وسیله آزمایش انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند با نیت کسی را عذاب نمی کند، انسان وقتی عذاب می شود که فعلی از او ظاهر و نیات تبدیل به عمل شود و متعاقب آن خداوند ثواب و عقاب می دهد.
وی افزود: انسان ها ادعای شان بسیار است و تا امتحانی پیش نیاید ماهیت شان روشن نمی شود، خداوند به روش های مختلف انسان ها را امتحان می کند تا هیچ کس نتواند ادعایی داشته باشد، این امتحان در مورد دفاع از اسلام، انقلاب و کشور نیز وجود دارد و باید سعی کنیم از این امتحانات سربلند خارج شویم.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم فلسفه سوم امتحانات الهی را پرورش انسان ها دانست و گفت: امتحانات کورانی است که انسان ها را آبدیده می کند، افرادی که در جنگ هشت ساله تحمیلی حضور داشتند، الان افرادی هستند که در مسائل نظامی ورزیده اند. 
این مرجع تقلید افزود: امتحانات الهی برای این نیست که مجهولات برای خدا ضاهر شود، خداوند به پیدا و پنهان انسان عالم است، ذات اقدس اله به هر وسیله ای انسان را امتحان می کند و این گونه نیست که اسباب امتحان الهی از پیش تعیین شده باشد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: الان نیز کوره امتحانات الهی داغ است، همه بایستی امتحان پس دهند، مسؤولان ما باید امتحان بدهند، جوانان باید امتحان شوند؛ امروزه محیط آلوده شده است اگر جوان توانست خود را حفظ کند و در مسیر انبیا و اولیای الهی گام بردارد از امتحانات الهی سربلند بیرون آمده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: خداوند برخی را با پول امتحان می کند، برخی را با نداری، ‌برخی را با سلامتی  و بعضی دیگر را با بیماری، بعضی نیز با پست و مقام امتحان می شوند. 
وی با بیان خاطره ای گفت: رضا خان یک وزیر درباری داشت که به خاطر مقامش بسیار قلدر و مغرور شده بود، این فرد یک وقت گفت می خواهم با علما دیدار داشته باشم، بعد گفت من هزار دلیل دارم که خدایی وجود ندارد، بعد از مدتی رضا خان به او بدبین شد و او را به زندان انداختند، یکی از علما گفت می خواهم به دیدن او بروم بعد مشاهده شد که پشت میله های زندان شعر توحیدی می خواند و این عالم به او گفت من می خواهم با یک دلیل هزار دلیل تو را باطل کنم.
این مرجع تقلید اظهار داشت: در ایام پر خیر و برکت ماه مبارک رمضان باید از خدا بخواهیم ما را در بحبوحه های امتحانات از لغزش ها محافظت کند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات