۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۴۰۸
آیت‌الله سبحانی:

طاغیان و فرعون‌ها بدانند سرانجام حساب‌شان با خدا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که خدا به بندگان مهلت می‌دهد اما آنها را واگذار و رها نمی‌کند، گفت: طاغیان و فرعون‌ها بدانند که سرانجام حسابشان با خدا است و اگر خدا به آنها مهلت می‌دهد برای آنها روز حسابی را نیز در نظر گرفته است.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره علق، در تفسیر آیه «کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَىٰ» بیان داشت: کلا در لغت عرب برای ابطال ماسبق می‌آید و در اینجا کلام باطلی قبل از آن نبوده، اما مفسران از معنای آیات منطوق این گونه استفاده می‌کنند که بشر با این همه نعمت خدا را پرستش نمی‌کند و لغت «کلا» به این مطلب اشاره دارد.
این مرجع تقلید با بیان این‌که طغیان تجاوز از حق است، ابراز کرد: انسان وقتی از حد خود تجاوز می‌کند دچار طغیان می‌شود و فکر می‌کند که بی نیاز شده است.
توبه فرعونی مورد قبول واقع نمی شود

حضرت آیت‌الله سبحانی توبه فرعونانه و از روی ترس به درگاه پروردگار را بی ثمر دانست و اظهار داشت: طاغیان خیال می کنند بی نیاز هستند اما در موقع بدبختی و گرفتاری به یاد خدا می‌افتند و فرعون وار ایمان می‌آورند.

وی ادامه داد: طاغیان هنگامی که عذاب پروردگار را می بینند آنگاه به فکر ایمان به خدا می‌افتند اما این ایمان سودی برای آنها ندارد و اعتقاد آنها به خدا باید همراه با برهان و منطق باشد.
این مفسر برجسته قرآن با بیان این‌که خدا به بندگان مهلت می‌دهد اما آنها را واگذار و رها نمی‌کند، گفت: طاغیان و فرعون‌ها بدانند که سرانجام حسابشان با خدا است و اگر خدا به آنها مهلت می‌دهد برای آنها روز حسابی را نیز در نظر گرفته است.
حضرت آیت‌الله سبحانی به تفسیر  آیه «أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَىٰ» پرداخت و با اشاره به جلوگیری از نماز خواندن پیامبر(ص) از سوی ابوجهل گفت: خداوند می‌فرماید از این کار ابوجهل تعجب کنید در حالی که پیامبر نمازگذار است به فکر اذیت ایشان هستند.
این مرجع تقلید ابراز کرد: عبد بودن برای پیامبر اکرم(ص) افتخار است و مقتضای عبد بودن پرستش پروردگار است، اگر کسی وظیفه عبودیت را انجام داد دارای مقامی والا خواهد شد.
اگر خدا را ناظر بر اعمال مان بدانیم دچار لغزش نمی شویم
وی در ادامه با بیان این‌که تمام آیات این سوره منعکس کننده دوران بعثت است و مشکلات پیامبر(ص) در راه هدایت مردم را بیان می‌کند،‌گفت: ایشان در شرایطی به تبلیغ دین مشغول بوده که در حال نماز در مسجدالحرام نیز مورد اذیت قرار می‌گرفت، اما هیچ گاه در این راه از دشمن نترسید چون به وعده الهی که بعد از سختی، آسانی می‌آید و مشکلات حل خواهد شد، ایمان داشت.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان با بیان این‌که افراد طاغی و گناهکار به خاطر این‌که خیال می‌کنند خدا ناظر بر اعمال آنها نیست هرگونه که می‌خواهند رفتار می‌کنند، اظهار داشت: اگر خدا را ناظر بر اعمال خود بدانیم دچار گناه و لغزش نمی‌شویم.
وی با اشاره به روایاتی، خداوند را آگاه از صدای وحوش، حرکت آرام ماهیان در دریا و اعمال گناهکاران در خلوت دانست و به جوانان توصیه کرد: آیه «أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّـهَ یَرَىٰ» را همیشه مد نظر و نصب العین خود قرار دهید./927/پ202/ج
ارسال نظرات