۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۳۲۷
آیت‌الله سبحانی:

عقب ماندگی برخی جوامع اسلامی ناشی از کم‌کاری خودشان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهتمام دین مبین اسلام بر ضرورت تحصیل علم و دانش، عقب ماندگی و جهالت برخی از مسلمانان در برخی از بلاد را ناشی از کم کاری خودشان دانست و گفت: این امر را نباید به پای اسلام نوشت، چراکه دین اسلام، دین دعوت به علم و دانش است.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره علق، با بیان این‌که خداوند بوسیله قلم به بشر علم آموخت، گفت: قلم برای بشر وسیله آموزش و حفظ علم است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بشر در جهل محض فرو رفته بود و پنج آیه نخست سوره علق در صدر بعثت بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و به اهمیت علم و دانش در میان مسلمانان تأکید کرد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که تمامی سیاستمداران دنیا در نخستین سخنان خود برنامه‌ها و چشم انداز خود را مطرح می‌کنند، ابراز داشت: در پنج آیه نخست این سوره فهرست اقدامات پیامبر(ص) در آینده آمده و از سیاق این آیات مشخص می‌شود که دین اسلام، دین خواندن و نوشتن است.
وی ادامه داد: اگر مسلمانان در مقطعی دچار عقب ماندگی و جهالت شدند به خاطر کم کاری خودشان است و این امر را نباید به پای اسلام نوشت زیرا دین اسلام از ابتدا دعوت به علم آموزی و تحصیل دانش کرده است.
این مرجع تقلید به تعداد اندک افراد با سواد در زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی آیات وحی بر پیامبر نازل شد از این‌رو مشخص می‌شود که ایشان میوه این اجتماع نبودند و برای دعوت به علم و دانش همراه این جمعیت شدند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان‌ این‌که هیچ ملتی به اندازه ملت اسلام از خود آثار علمی بر جای نگذاشته است، ابراز داشت: آثار تمامی تمدن‌های بشری از بین رفته، اما بسیاری از آثار مسلمانان تا کنون باقی مانده است و مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.
این مرجع تقلید ادامه داد: در کتابخانه سید مرتضی 81 هزار جلد کتاب بود و کسانی که به اسلام دروغ می‌بستند که مخالف با پیشرفت و علم است باید به این نکات توجه کنند.
وی به حدیثی از صحیح بخاری در نقل ماجرای بعثت پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در این حدیث آمده است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد و بعد از ناتوانی پیامبر در خواندن، ایشان را در آغوش گرفت و فشرد و بعد پیامبر شروع به خواندن کرد.
این مفسر برجسته قرآن افزود: با این تفاصیل نمی‌توان این گونه برداشت کرد که پیامبر(ص) بعد از فشردن از سوی جبرئیل قدرت خواندن را به دست آورده باشد و از طرفی این حدیث از جهت سند دارای مشکل است و به پیامبر اکرم(ص) نمی‌رسد و اگر هم برسد از کسی است که در زمان بعثت نبوده است./927/پ202/ج
 
ارسال نظرات