۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۲۲۳
گذری کوتاه بر نخستین محل تحصیل شیخ فضل الله نوری؛

حجره ای که عالمی تاریخ ساز را در خود پرورش داد

خبرگزاری رسا ـ حوزه علمیه شهر بلده نور از قدیمی ترین مراکز حوزوی مازندران محسوب می شود که روحانی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری تحصیلات ابتدایی خود را در این حوزه گذرانده است.
بازسازي و مرمت حوزه علميه شيخ فيض الله نوري و محل تحصيل وي در شهر بلده مازندران بازسازي و مرمت حوزه علميه شيخ فيض الله نوري و محل تحصيل وي در شهر بلده مازندران بازسازي و مرمت حوزه علميه شيخ فيض الله نوري و محل تحصيل وي در شهر بلده مازندران بازسازي و مرمت حوزه علميه شيخ فيض الله نوري و محل تحصيل وي در شهر بلده مازندران بازسازي و مرمت حوزه علميه شيخ فيض الله نوري و محل تحصيل وي در شهر بلده مازندران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، یازدهم مرداد هر سال یادآور شهادت روحانی برجسته‌ای است که خواستار «مشروطه مشروعه» بود و مشروطه‌ای را که بنای آن بر‌پایه قوانین کشورهای غربی و الگوبرداری از تمدن و فرهنگ غربی بود را رد می‌کرد.

 

او از نخستین عالمان اسلامی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام‌ز‌دایی و جایگزین کردن حکومت لائیک زیر پوشش مشروطه و قانون اساسی پی‌برد و سعی کرد تا اجازه ندهد ملی‌گرایی به جای اسلام‌گرایی بنشیند و به نام آزادی و دموکراسی‌، بی‌بندوباری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود.

 

شیخ فضل‌الله نوری از رهبران اصلی مشروطیت و از نخستین قیام‌کنندگان برای ایجاد عدل و برچیدن بساط ظلم بود. این روحانی برجسته در طول دوران مبارزه خود با ظلم و استبداد همواره شعار «اسلام زیر بیرق کفر نمی‌رود» را سر می‌داد.


این بار و در آستانه سالروز شهادت آن روحانی شهید در سفری یک روزه به زادگاه این عالم فقید از حجره ای که نخستین جرقه های انقلاب مشروطه برای مقابله با استبداد و استعمار در آنجا زده شد از نزدیک دیدن کردیم.


بعد از خروج از شهرستان آمل وارد جاده معروف هراز می شویم و سی کیلومتری این جاده و پس از گذر از تونل های عریض این منطقه پر پیچ و خم کوهستانی، به جاده ای فرعی می رسیم که فاصله را تا زادگاه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری، 50 کیلومتر اعلام می کند.


پس از گذر از یک منطقه کوهستانی خوش آب و هوا به شهری که در حد فاصل 53 کیلومتری جاده هراز و 55 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد، می رسیم.

 

این شهر در طول تاریخ، شخصیت ها، مبارزان و علمای بسیار بزرگی همچون آیت الله علامه محدث نوری، شیخ فضل الله نوری، علامه شیخ یحیی نوری، آیت الله سید محمد تلیکسری نوری، آیت الله سید اسماعیل عقیلی نوری را به جامعه اسلامی و جهان تشیع معرفی کرده است.

 

حوزه ای به قدمت 183 سال


حوزه علمیه شهر بلده که روزی مهد پرورش عالمان و فقهای بزرگ دینی نظیر شیخ فضل الله نوری بوده،
 امروز به عنوان یک میراث ماندگار و تاریخی همچون خورشیدی بر تارک استان عالم پرور مازندران می درخشد. این حوزه که بر اساس اسناد ارائه شده، قدمتی 183 ساله دارد، متأسفانه تا چند سال اخیر بدون توجه مسؤولان میراث فرهنگی به حال خود رها شده بود و این بی توجهی تا جایی ادامه یافت که این میراث ارزشمند دینی و فرهنگی به خرابه ای مبدل گشت، اما پیگیری های امام جمعه نور و مسؤولان شهر بلده، مسؤولان میراث فرهنگی را برآن داشت تا برای مرمت و بازسازی این میراث ماندگار دست به کار شوند.

 

مرمت و بازسازی محل تحصیل شیخ فضل الله نوری


تلاش های دلسوزان شهر بی پاسخ باقی نماند و زمینه آغاز کارهای مطالعاتی و اجرایی بازسازی این بنای تاریخی از اواخر سال 89 آغاز شد و در مراحل مختلفی به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب عملیات اجرایی آن متوقف می شد. اما این بار تأکید استاندار مازندران و تلاش مسؤولان محلی نتیجه داد و در سال جاری، 150 میلیون تومان اعتبار برای ادامه کار مرمت و بازسازی این حوزه تاریخی تخصیص یافت.


حوزه علمیه بلده که امروز بیشتر به عنوان محل تحصیل روحانی شهید شیخ فضل الله نوری معروف
 است، در یکی از خیابان های شهر بلده و پشت مسجد جامع این شهرستان واقع شده است. با نگاهی گذرا بر معماری این مدرسه علمیه به قدمت طولانی این بنای تاریخی پی خواهیم برد. مهم ترین ویژگی حوزه علمیه بلده که آن را با دیگر مراکز حوزوی کشور به ویژه مازندران متمایز کرده، وجود حجره شیخ فضل الله نوری در آن است که زیبایی و جایگاه ویژه ای به این حوزه بخشیده است.


این حوزه علمیه دارى دو درب ورودى چوبی، حیاط اندرونى، اتاق هاى بسیار پیرامون این حیاط با کاربرى مدرسه با 12 حجره و چهار کلاس درس است.

 

پایان عملیات مرمت و بازسازی حوزه علمیه بلده در آینده ای نزدیک


حجت الاسلام عبدالرحمن باقرزاده، امام جمعه نور در گفت و گویی با خبرنگار رسا، احیاء حوزه علمیه بلده و حجره شیخ فضل الله نوری را اقدامی شایسته در جهت پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند عملیات اجرایی کار مرمت و بازسازی این میراث تاریخی در انجام است و به زودی شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود.

 

رونق فعالیت حوزوی در زادگاه شیخ فضل الله


وی با بیان این که در آینده ای نزدیک شاهد رونق فعالیت های علمی در حوزه علمیه بلده خواهیم بود، خاطرنشان کرد: منطقه عالم پرور بلده در طول تاریخ از ظرفیت بالایی جهت پرورش عالمانی دینی برخوردار بوده و امروز نیز این پتانسیل در آن وجود دارد.


امام جمعه نور با تأکید براین که حراست از میراث ماندگاری چون حوزه های مقدسه علمیه یک تکلیف و ضرورت در نظام دینی است، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در تاریخ اسلام همواره مهم ترین مراکز تولید علوم دینی بوده اند و امروز نیز نقش حوزه در بسط و گسترش اندیشه های دینی در جامعه بسیار پررنگ است.

 

حجره شیخ فضل الله میراثی ماندگار


امام جمعه نور، حجره شیخ فضل الله نوری در حوزه علمیه بلده را یکی از میراث های تاریخی استان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با همت همه مسؤولان، این اثر تاریخی نیز احیاء و بازسازی شد.


امام جمعه نور به جایگاه علمی و فقهی شیخ فضل الله نوری اشاره کرد و با بیان این که این روحانی شهید از حیث آگاهی های اسلامی و دانش فقهی هیچ کمبودی نداشت، خاطرنشان کرد: دوست و دشمن به مقام اعلای علمی وی معترف بودند.


وی با بیان این که مقام علمی آیت الله شیخ فضل الله نوری زبانزد خاص و عام بود، تصریح کرد: حتی مخالفان سرسخت او ن
یز هیچ گاه منکر جایگاه علمی و فقهی این عالم برجسته نشده بودند.


امام جمعه نور در ادامه سخنان خود به ویژگی های شخصیتی شیخ فضل الله نوری اشاره کرد و بصیرت عمیق را یکی از شاخص ترین ویژگی های این عالم برجسته دانست و گفت: شیخ شهید با بصیرت عمیق خود ظاهر سازی های گسترده ای که از سوی منافقان بدخواه در قالب دفاع از حاکمیت ملی به عنوان مشروطه ارائه می شد را شناسایی و خطرات ناشی از اندیشه های انحرافی آنها را تشخیص می دادند.

 

تخصیص اعتبار 150 میلیون تومانی برای بازسازی حوزه علمیه بلده در سال 91

 

محمد رضا رودگر، بخشدار شهر بلده نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، بلده را یکی از شهرهای تاریخی استان مازندران معرفی کرد و گفت: وجود امامزادگان، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی تاریخی در این شهر نشان دهنده جایگاه دینی این شهر است.

 

وی با اشاره به این که کار بازسازی حوزه علمیه شیخ فضل الله نوری از اواخر سال 89 آغاز شد، افزود: سال گذشته اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان برای مرمت و بازسازی این میراث ماندگار اختصاص یافت.


بخشدار بلده همچنین از اختصاص 150 میلیون تومان اعتبار برای ادامه مرمت و بازسازی حوزه علمیه شیخ فضل الله نوری خبر داد و گفت: خوشبختانه روند کار بازسازی این اثر تاریخی ماندگار در حال اجرا است.

 

وی با بیان این که تا یک ماه آینده شاهد پایان عملیات مرمت و بازسازی این مجموعه ارزشمند تاریخی خواهیم بود، بیان داشت: حفظ و حراست از میراث علما و بزرگان دینی یک وظیفه مهم است که با مورد توجه قرار گیرد.

بخشدار بلده، آیت الله شیخ فضل الله نوری را افتخار جهان اسلام دانست و با بیان این که احیاء میراث ماندگار علمای دینی یک تکلیف مهم است، خاطرنشان کرد: احیاء حجره شیخ فضل الله نوری در حوزه علمیه تاریخی بلده یک کار ارزشمند و ماندگاری است که خوشبختانه با همت همه مسؤولان و امام جمعه شهرستان نور صورت گرفته است.


وی بلده را شهری عالم پرور معرفی کرد و با بیان این که در طول تاریخ شاهد نقش آفرینی علما و فقهای دینی در این دیار بودیم، تصریح کرد: شهر تاریخی بلده همواره خاستگاه علمای دینی بوده است.


رودگر با بیان این که بنیه علمی و تاریخی شهر بلده ضرورت فعالیت حوزه علمیه در این منطقه را بیشتر می کند، بیان داشت: خوشبختانه این شهر ظرفیت بسیاری خوبی  برای پرورش عالمان دینی داشته و دارد.

 

علما و فقها مهم ترین ثروت های یک ملت هستند


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزای رسا در ساری، فرزانگان، مشاهیر و شخصیت های وزین و وثیق را از مهم ترین ثروت های یک ملت دانست و گفت: فقهای دینی در شکل دادن آن جامعه به سیمای الهی و آسمانی، نقش اساسی و حیاتی را ایفاء می کنند.


وی با بیان این که عمق فرهنگی و فرهنگ عمیق دینی و برخورداری از فرهیختگان و دانشمندانی که بر تاریخ تمدن بشری حق حیات دارند، از ویژگی های ملت ایران است، افزود: به همین دلیل شورای فرهنگ عمومی استان، معرفی چهره های نامور و تاریخ ساز نظیر علامه سعید العلماء و علامه ملامحمد اشرفی، آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری و آیت الله کوهستانی را در دستور کار خود دارد.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به تأثیر آشنایی بیشتر جامعه به ویژه نسل جوان با علمای دین خاطر نشان کرد: مهم ترین امتیاز و دستاورد مبارک معرفی فرزانگان و علمای طراز اول و مشاهیر، شناسایی عقبه غنی فرهنگی و هویتی به نسل جوان به منظور خود باوری و آگاهی نسبت به ریشه های عمیق و قویم شخصیتی و تمدنی، همچنین الگو دهی به جامعه جهانی است.


حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که تاثیرگذار‌ترین شخصیت های دینی، نظیر شیخ فضل الله نوری با عمری از تلاش و مجاهدت ایثارگرانه و آسمانی متعلق به پیشینه های الهی ملت ایران است، خاطرنشان کرد: دریغ ورزیدن از معرفی چنین چهره های پر فروغ برای جهانیان، ظلم و بی عدالتی نسبت به بشریت معاصر است.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر این که باید زمینه شناخت بیشتر نسل جوان با علما و فقهای دینی نظیر شیخ شهید بیشتر فراهم شود، تصریح کرد: امروز سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو برای جوانان کشورمان است.


وی با اشاره به این که با تحقیقی هر چند مختصر و گذرا در جستجوی عوامل سرنوشت ساز در حیات طیبه و تمدنی جهان و به خصوص ملت ایران، نقش برجسته و تاریخ ساز علمای ربانی و دانشمندان دینی در تحولات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کاملا مشهود، ملموس و انکارناپذیر است، تصریح کرد: در سده‌های اخیر، این حضور پر فروغ‌تر و سر‌شار از درس‌ها و عبرت‌ها است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، با بیان اینکه عدم بهره‌گیری از تجارب گران سنگ علما و فقهای دینی سده اخیر بزرگ‌ترین جفا و بی مهری است، گفت: باز خوانی و بازبینی دقیق رهبری علما در عرصه‌های مختلف و مقاطع گوناگون، نقش سازنده ای در سود آفرینی‌های آینده دارد./950/ز501/ر

ارسال نظرات