۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۱۹۵
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

نواقص موجود در جامعه ناشی از عدم پایبندی به احکام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفت: نواقص موجود در جامعه نه تنها هیچ ارتباطی به دین و قرآن ندارد، بلکه همه‌ از ناحیه عمل نکردن به قوانین شرع مقدس و عدم پایبندی به احکام است.
ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه رضوي با آيت الله صافي گلپايگاني
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از مسؤولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کردند.
این مرجع تقلید در سخنانی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: انتظار است که این دانشگاه مرکزی جهانی به نام حضرت رضا عالم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین باشد، دانشگاهی با این اسم بزرگ، باید مرکزی جهانی برای علوم اسلامی باشد و آوازه آن در بین دانشگاه ها در شعب مختلف تفسیر، حدیث، رجال، اصول، فقه و علوم دیگر، بیشتر اسباب افتخار عالم اسلام باشد. 
وی بیان داشت: همه ائمه از جهت علم «کلهم نور واحد» بودند اما حضرت رضا از لحاظ موقعیت ها و فرصت‌ها‌یی که برای ایشان فراهم شد، توانستند بسیاری از مطالب و علوم اسلامی را که تا آن زمان مخفی مانده بود به مردم برسانند و تبلیغ کنند. بحمدلله اوضاع و احوال هم نسبتاً فراهم است، باید قدر دانست و روز به روز بر ترقی و استکمال در رشته‌های علمی مختلف افزود و باید کسانی در اینجا تربیت شوند که بتوانند در تبلیغ دین جوابگوی شبهات باشند. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که ما از جنبه ذخائر علمی هیچ چیز کم نداریم و همه مایه های علمی از جمله قرآن، نهج البلاغه، کتب اربعه و سایر آثاری که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده، در اختیار شیعه است، اظهار داشت: مهم این است که اینها را به عرصه ظهور برسانیم و مراکزی همچون دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید این رسالت را بر عهده گیرند؛ امیدوارم این مرکز، در این زمان بتوانند برای خدا و به قصد ترویج دین و تعظیم شعائر و رساندن پیام های قرآن به دنیا به نحو احسن انجام وظیفه کند.
وی در ادامه با بیان این‌که حیثیت بشر به علم است؛ تخلق به دو صفت علم و اخلاق را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: هر چه بروز این دو صفت در جامعه بیشتر باشد، آن جامعه بیشتر حیات دارد، مخصوصاً در جنبه علم و مایه های علمی، البته واضح است که علوم حقیقی و انسان ساز علومی است که از محمد و آل محمد به ما رسیده است.
این مرجع تقلید با اشاره به این که ما مسلمانان از دیگران بی نیازیم و دیگران به معارف ما نیازمند هستند و باید از ما کسب علوم و معرفت کنند، افزود: امروز اوضاع دنیا بسیار خاص است؛ انتظار از مسلمانان و کسانی که در رشته های علوم اسلامی وارد هستند این است که به احسن وجه آماده شوند برای اینکه اسلام، معنویت و اخلاق را به همه دنیا برسانند.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اضافه کرد: ‌دشمنی ها و هجوم های مختلفی که الان علیه دین اسلام مطرح شده، زیاد است، باید در دانشگاه ها جواب همه اینها مطرح شود، باید برای این دین ستیزی و دین گریزی که در بعضی جوانان پیدا شده است فکری کرد، البته نمی خواهیم بگوییم تحت چه عواملی این ایجاد شده است و طوری شده که برخی به اشتباه بعض نواقصی که مثلاً در بنده وجود دارد را مربوط به اسلام می دانند و نمی دانند که در واقع این نواقص از روی عمل نکردن به اسلام است؛ هر کجا نقصی باشد، از جهت این است که ما به اسلام و هدایت های ائمه علیهم السلام عمل نکرده ایم. اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دین و قرآن روی می‌آورند. نواقص موجود در جامعه نه تنها هیچ ارتباطی به دین و قرآن ندارد، بلکه همه‌ از ناحیه عمل نکردن به قوانین شرع مقدس و عدم پایبندی به احکام است.
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که وظایف روحانیت، دانشگاه و اساتید و دانشجویان بسیار سنگین است و باید تمام تلاشمان این باشد که علم و قدرت جامعه را افزایش دهیم، افزود: علمی که انسانیت انسان را کامل می کند، فضایل معنوی انسان را بالا می برد، دوستی و همکاری بین بشر را ارتقا می دهد. اصلاً اساس دعوت اسلام و هدایت های اهل بیت علیهم السلام بر تعاون در بقا است، یعنی بشر همه با هم باشند، و نباید تنازع در بقا داشته باشند. خلاف این چیزی که الان بر بشریت و دنیا حاکم است که همه برای بقا تنازع دارند؛ طوری است که بقای همدیگر را نمی خواهند و بقای دیگران را منافی با بقای خودشان می دانند. این اوضاع ناامن برخی کشورها برای این است که همه تنازع در بقا دارند؛ ولی اسلام این را نمی گوید. شعار اسلام «تَعَاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی» است.
انتقاد از برگزاری یک همایش
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: متأسفانه الان دنیای اسلام و بلاد مسلمانان به این مکتب و شعارها توجه نمی کنند و راه های دیگری پیش گرفته اند؛ راه هایی که نهایتش ضلالت و گمراهی است.
 این مرجع تقلید به طور مثال همین چند روز ملتفت شدم که قرار است همایشی در شاهرود به عنوان عرفان ملّی شرق برای ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی برگزار کنند. شما اگر تذکرة الاولیاء را ببینید، متوجه خواهید شد که اینها چه عقایدی دارند. اگر ما بخواهیم مثل بایزید را معرفی کنیم و بگوییم سابقه ما این است واقعاً اسباب خجلت می شود؛ حرف هایی در تذکرة الاولیاء از قول او نقل شده است که انسان واقعاً خنده اش می گیرد، و هیچ توجیه و تأویلی نمی پذیرد، ما هیچ وقت، خودمان را به این سوابق معرفی نمی کنیم. همه از اطراف و اکناف بیایند و در این معرفی ها چه چیزی را ببینند؟! 
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفت: اگر بخواهید کسی را مثلاً در منطقه شرق؛ طوس و خراسان معرفی کنید شیخ طوسی را معرفی کنید که آن همه علوم و خدمات داشته است. در مورد ابوالحسن خرقانی هم بزرگترین کاری که توانسته انجام دهد این است که می گوید با خدا چند مرتبه کشتی گرفتم و در مرحله آخر خدا بر من غالب شد. اینها حاکی از جوّ جهل و جهالتی است که وجود دارد.
وی بیان داشت: شما اگر واقعاً به دنبال علم و معرفت هستید، نهج البلاغة را ترویج کنید. مکتب «تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً» و «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» را تبلیغ کنید و به مردم بشناسانید. مکتب اهل بیت علیهم السلام که مغفول عنه واقع شده است را معرفی کنید. همین عهدنامه مالک اشتر را که نمی شود برایش قیمتی تعیین کرد به مردم بگویید.
این مرجع تقلید عهدنامه مالک اشتر را منشوری جامع ارزیابی کرد و گفت: اینهایی که منشور حقوق بشر را نوشتند اول کسی که به آن عمل نمی کند خودشان هستند و اوضاع دنیا گواه آن است، اما این که امیرالمؤمنین عهدنامه را نوشتند اول کسی که متعهدتر از همه به آن بود به شهادت تاریخ زندگانی حضرت، خود ایشان بود، غرض اینکه قدر اهل بیت و هدایت های آن را ندانستیم و نشناختیم و به همین خاطر به حرف های دیگر که گمراهی است دچار شدیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات