۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۱۶۵
آیت‌الله سبحانی:

حضرت خدیجه تمام هستی و سرمایه خود را در راه اسلام و پیامبر صرف کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با تبیین فضائل و مناقب حضرت خدیجه(س) این بانوی بزرگ جهان اسلام را مصداق بارز«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات» دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) جان و مال خود را در راه خدا انفاق و تمام ثروت خود را برای اعتلای نام اسلام خرج کرد.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره تین، به احتمالات وارد شده درباره «احسن تقویم» پرداخت و گفت: برخی مراد از احسن تقویم را آفرینش انسان به عنوان مستقیم القامه که همراه با زیبایی است در نظر گرفته‌اند که با قبول این معنی قسم یاد کردن خدا وجهی ندارد.
این مرجع تقلید ادامه داد: مراد از احسن تقویم این است که خداوند انسان را مستقیم القامه آفرید و به او تکامل بخشید و حدی در این تکامل وجود ندارد و با اهدای فطرت چیزهایی را که نیاز به معلم ندارد و بوسیله عقل قدرت تشخیص خوبی‌ها و بدی‌ها را به او آموخت.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که درباره «اسفل السافلین» دو نظریه وجود دارد، ابراز کرد: برخی ورود اسفل السافلین را برای انسان‌هایی که مسن شده‌اند و چشم، گوش، حافظه و عقل خود را از دست داده‌اند، می‌دانند و مراد از آن را خروج انسان از فطرتی که با آن خلق شده است و به پرستش غیر خدا می‌پردازند منطبق می‌دانند.
وی ادامه داد: معنی نخست، سنتی الهی است که بر مؤمن و کافر به صورت مساوی جاری می‌شود، اما کسانی که به اسفل سافلین می‌روند افرادی هستند که از جهت عقیده و اخلاق مشکل پیدا می‌کنند و با زیر پا گذاشتن کرامات انسانی به رذائل اخلاقی دچار می‌شوند.
حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: در این صورت می توان آیه را استثنا زد و گفت مگر کسانی که ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که این افراد دارای اجر و پاداش پیوسته و غیر مقطوع خواهند بود.
این مفسر برجسته قرآن با بیان این‌که منظور از دین در آیات پایانی این سوره اطاعت و شریعت نیست، اظهار داشت: در اینجا دین به معنای جزا آمده است، یعنی ما این همه کمالات و چراغ‌های راهنما به بندگان عطا کردیم تا از آنها در راه شناخت مسیر حق استفاده کنند اما در مقابل آنها روز جزا را تکذیب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در روز قیامت همه مردم چه کسانی که ایمان آورده‌اند و چه کسانی که مستحق اسفل السافلین هستند در پیشگاه خدا یکسان هستند و خداوند بهترین داوران است و هر کس را متناسب با اعمالش حسابرسی می‌کند.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، ایشان را مصداق بارز «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات» دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) جان و مال خود را در راه خدا انفاق کرد و تمام ثروت خود را برای اعتلای نام اسلام خرج کرد.
این مرجع تقلید فداکاری های حضرت خدیجه(س) را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: بزرگ ترین بازرگان عربستان در راه دین سه سال در شعب ابی طالب همراه پیامبر اکرم(ص) سختی کشید و گاهی در یک روز حتی یک خرما هم به او نمی‌رسید./927/پ202/ج
ارسال نظرات