۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۳۴۱۵۴
18 آبان ماه؛

کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله گلپایگانی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره بزرگداشت مقام شامخ حضرت آیت الله گلپایگانی 18 و 19 آبان ماه در شهرهای قم و گلپایگان برگزار می شود.
حضرت آيت الله گلپايگاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اعضای ستاد برگزاری کنگره فقیه آگاه صبح امروز با مدیران مسئول نشریات تخصصی استان قم در سالن جلسات این اداره کل دیدار و گفت و گو کردند.


در این نشست سید مرتضی اسماعیلی طبا در سخنانی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با هدف شناسایی، تجلیل و ارائه آثار مفاخر استان قم، برگزاری کنگره بزرگداشت مقام حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) را در دستور کار خود قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه گفت: این کنگره با عنوان « فقیه آگاه » 18 و 19 آبان ماه در استان قم و همچنین گلپایگان صورت می گیرد.


وی در ادامه به برنامه های این کنگره اشاره کرد و افزود: فراخوان مقالات توسط اندیشمندان، جمع آوری اسناد نایافته و منتشر نشده از آن مرجع فقید و چاپ آن به صورت کتاب، تجدید چاپ یکی از آثار ارزشمند این فقیه وارسته و توزیع آن در میان شرکت کنندگان، تولید چندین نرم افزار نفیس از آثار، فیلم و همچنین دروس ایشان، جمع آوری و تهیه آلبوم عکس و چاپ آن در قالب کتاب، رونمایی از تمبر یادبود ایشان، ساخت فیلم مستندی از زندگی نامه و آثار آن مرجع تقلید و چاپ چندین خبرنامه از برنامه های انجام شده و همچنین در دست اقدام این کنگره است.


اسماعیلی طبا افزود: برپایی دو نمایشگاه همزمان با برگزاری کنگره و همچنین برپایی مراسم بزرگداشت مقام حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره ) در نماز جمعه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور همزمان با این کنگره از دیگر برنامه های در دستور کار است.


وی در پایان از مدیران مسئول نشریات تخصصی استان قم خواستار همکاری در خصوص درج مقالات و مطالب مربوط به حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره ) در نشریه خود و همچنین چاپ ویژه نامه با این موضوع شد.


محسن مسچی عضو ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) نیز در این نشست در سخنانی گفت: به منظور پاسداشت جایگاه فقه شیعه و تکریم از مقام مرجعیت شیعه و تبیین جایگاه فقه سنتی در مرجعیت عصر حاضر، کنگره بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) در دستور کار قرار گرفت.


مسچی ادامه داد: در این راستا بهمن‌ماه سال گذشته دبیرخانه کنگره در قم و گلپایگان فعالیت خود را آغاز کرد و مراحل اولیه کار از قبیل جمع آوری و آماده سازی اسناد، تجمیع اطلاعات، مصاحبه ها، راه اندازی و بارگزاری سایت فقیه آگاه، تولید خبر نامه و... آغاز شد.


وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه برگزاری این کنگره ابراز داشت: در این مدت تلاش کردیم با کار علمی متقن زوایای مختلف زندگی این عالم بزرگوار را تبیین کنیم.


وی افزود: این کنگره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با همکاری نهادهایی از قبیل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، استانداری قم، حوزه علمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار می‌شود که مجری برگزاری این کنگره نیز موسسه فرهنگی هنری ولاء منتظر است.


حضرت آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی(ره) هشتم ذی‌القعده 1316 هجری قمری در روستای گوگد شهرستان گلپایگان متولد شد و پس از تحصیل در گلپایگان و قم به مقام فقاهت رسید.


وی از محضر اساتیدی مانند علامه نائینی، آیت‌الله بروجردی و محقق عراقی استفاده کرد و در دوران شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی یکی از شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه قم بود که با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد.

این عالم گرانقدر شاگردانی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله علوی گرگانی و شهید مفتح را تربیت کرد./924/د102/ج

ارسال نظرات