۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۳۴۰۶۵
کارشناس مسائل آمریکای لاتین:

وهابیت در منطقه آمریکای لاتین فعال شده است /تصمیم غرب برای ایجاد اغتشاش در انتخابات ونزوئلا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به هماهنگی وهابیت برای حضور در آمریکای لاتین گفت: پول ساخت مسجد و مبلغ عرب زبان از عربستان و کتاب‌های اسلامی از ترکیه به این منطقه فرستاده می شود.
وهابيت
 
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست اول «تحلیل اوضاع محیطی ونزوئلا» با حضور حجت‏الاسلام سید مجتبی حسینی‌نژاد، نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) قم برگزار شد.

در این جلسه که جمعی از محققان پژوهشگاه و کارشناسان معاونت پژوهشی، امور بین الملل و دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزارشد، محمد قربان پور، دبیر گروه اروپا و آمریکا پژوهشکده، ضمن خیر مقدم به استاد مدعو و پژوهشگران حاضر به معرفی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) و پژوهشکده مطالعات منطقه‏ای و گروه های فعال آن پرداخت و در ادامه یاسر عسگری، کارشناس پژوهشکده، درباره اهمیت شناخت منطقه آمریکای لاتین سخن گفت.
 
سپس حجت الاسلام حسینی نژاد، نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا، به شناخت جدید از آمریکای لاتین پرداخت و گفت: آمریکای لاتین، منطقه‌ای یک دست و یکپارچه نیست. ما می‌توانیم آمریکای لاتین را به 3 دسته تقسیم کنیم: 1.کشورهای پیشرفته: که خودشان را اروپایی می‌دانند. مثل آرژانتین، شیلی، پرو. ساختار فرهنگیشان هم در سطح بالاتری قرار دارد. 2.کشورهایی که هنوز حالت و فرهنگ گذشته خود حتی قبیله‌ای را حفظ کردند و بیشتر بومی هستند و از لحاظ اقتصادی جزو کشورهای ضعیف و از لحاظ منابع قوی‌اند. مثل بولیوی، اروگوئه و اکوادور. 3. کشورهای بینابین که هم به فرهنگ سنتی پایبندند و هم مدرنیته را پذیرفته اند مانند ونزوئلا. در ونزوئلا اختلاط ملیت‌ها فراوان است.
 
این کارشناس آمریکای لاتین به تبیین عنوان حوزه دریای کارائیب پرداخت و افزود: اولین نقاط مهاجرپذیر آمریکای لاتین جزایر و کشورهای حوزه دریای کارائیب مانند ونزوئلا، گویان، ترینیداد و توباگو و کلمبیا است. لذا اختلاط نسل و ملیت فراوانی در این منطقه صورت گرفته است. دورگه‏ها هم در این منطقه زیاد و اختلاف فرهنگ‌ها در ونزوئلا فراوان و در نتیجه تساهل و تسامح فرهنگی هم در این کشور زیاد است.
 
وی در ادامه گفت: در ونزوئلا تمام مظاهر تمدن غرب وجود دارد. شاید یک تفاوت داشته باشد و اینکه در غرب آزادی ارتباط جنسی تعریف شده است و در مقابلش هم یک بازدارندگی اجتماعی وجود دارد. یعنی هر مرد و زن برای خودش یک حریمی قائل است، اما روابط جنسی در ونزوئلا خیلی راحت و آزاد است. این پدیده در ونزوئلا و کشورهای حوزه دریای کارائیب رایج است. لذا یک سری تحصیل‌کرده‌ها از این اوضاع ناراحتند.
حجت الاسلام حسینی نژاد اظهار داشت: در فرهنگ عمومی ونزوئلا، پسرها و دخترها تعهد خانوادگی جدی ندارند. در این زمینه جنوب ونزوئلا با شمال و مرکز فرق می‌کند. جنوب کمی سنتی‌تر و بومی‌تر است و این آداب و رسوم و فرهنگ غربی کمتر وجود دارد.
 
نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا گفت: این کشور به صورت فدرالی اداره می‌شود و 9  فدرال دارد که بعضی از این فدرال‌ها با دولت مرکزی همسو نیستند یا حتی مخالف آن هستند. از جمله کاپریلس رادونسکی، رقیب چاوز، رئیس یکی از فدرال‌هاست که به شدت مخالف روابط با جمهوری اسلامی ایران است. کارشناسان می‌گویند او یک یهودی است که به دروغ می‌گوید من مسیحی هستم و به این طریق می‌خواهد از بین مردم و کلیسا رأی و حمایت بگیرد.
 
این کارشناس آمریکای لاتین افزود: تعصب دینی در ونزوئلا خیلی کم است. به اصطلاح خودمان غیرت دینی ندارند. خود مردم هم منتقد کلیسا هستند. لذا تبلیغ ادیان دیگر در ونزوئلا به راحتی صورت می‌گیرد. در قانون اساسی ونزوئلا، آموزش هیچ دینی در دوران مدارس ضروری نیست. این قانون در زمان چاوز تصویب شد. این یک فرصت است. مسیحیت دین استعماری و اجباری منطقه است. چون همراه مهاجمان یک کشیش بوده است. در اشغال این منطقه، شمشیر و کتاب مقدس کنار هم بودند.
 
وی گفت: هم اکنون بزرگترین کلونی مسیحیت کاتولیک، در آمریکای لاتین است. پاپ در آنجا بسیار اقبال عمومی دارد و استقبال عجیبی از ایشان صورت می‌گیرد، اگر چه مردم منطقه غیرت دینی ندارند. آنجا، دین مسیحی را از آن خودشان نمی‌دانند. این دین مسیحیت را تحمیلی می‌دانند. لذا به مسیحیت تعصب ندارند.
 
نماینده جامعه المصطفی(ص) در ونزوئلا به اوضاع سیاسی ونزوئلا پرداخت و گفت: چاوز خودش را یک مسیحی سوسیالیست قرن 21 می‌داند. از الهیات رهایی بخش هم خیلی متأثر است. چاوز خیلی روی تعالیم اجتماعی دین صحبت کرده است. انتقاد چاوز به کلیسای کاتولیک ونزوئلا است که چرا لباس زربافت می‌پوشید، در حالی که مردم مثل شما لباس نمی‌پوشند و نمی‌خورند. چگونه معتقدند پیرو حضرت عیسی(ع) هستید در حالی که با فقرا و محرومان نیستند. اگر عیسی(ع) بیاید او پیش ماست نه پیش شما.
 
حجت‏الاسلام حسینی نژاد اظهار به اوضاع مسلمانان در این کشور پرداخت و اظهار داشت: وهابیت در منطقه آمریکای لاتین فعال شده است حتی ونزوئلا. چهار نفر دانش‌آموختگان ونزوئلا از دانشگاه مدینه در ونزوئلا دارند فعالیت می‌کنند. الان 17 ونزوئلایی در عربستان درس می‌خواندند. اخیراً هم گردهمایی فارغ التحصیلان دانشگاه مدینه در آمریکای لاتین در برزیل بود. اهل سنت در کنار مسجد، مدرسه اسلامی و فروشگاه غذای حلال دارند. این شیوه جدید مراکز اسلامی عربستان است که مسجد در کنار مدرسه و بعد کتابفروشی و غذای حلال و ورزشگاه و... باشد.
 
وی افزود: یک تقسیم‌بندی و هماهنگی بین کشورهای اسلامی در منطقه است.‌ پول ساخت مسجد از عربستان می‌آید. برای جوامع عرب، روحانی عرب می‌آید. ماهی 8 هزار دلار حقوق می گیرند. وظیفه‌اش ایراد خطبه و قرآن، فقط برای جوامع عربی است. مبلغ دینی از عربستان و پاکستان می‌آیند. انتشارات کتاب‌های اسلامی از ترکیه می‌آید که بسیار زیباست. قرآن از عربستان می‌آید ولی بقیه کتاب‌ها از ترکیه می‌آید. عربستان برای دانش پژوهان امکانات رفاهی بسیاری فراهم می کند مثلاً هزینه می‌پردازد و سه ماه تابستان آنها را به کشورهای خودشان می‌فرستد تا با قوت بیشتری برای سال تحصیلی جدید به عربستان برگردند.
این کارشناس آمریکای لاتین درباره تحلیل های نتایج انتخابات آتی ونزوئلا گفت: در شرایط عادی همه تحلیلها از پیروزی چاوز حکایت می کند. حتی خود مخالفان هم می‌گویند که چاوز حدود 55% رأی دارد. اما کشورهای غربی برنامه هایی در زمینه درگیری ها و شورشهای خیابانی در این کشور دارند./
916/د102/ع
ارسال نظرات