۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۳۲۶۰۱

560 نسخه کتاب خطی و سنگی در کتابخانه علامه رفیعی قزوین نگهداری می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کتابخانه علامه رفیعی قزوین از جمع آوری و دسته بندی 560 نسخه کتب خطی و سنگی در این کتابخانه خبر داد.
560 نسخه کتاب خطی و سنگی در کتابخانه علامه رفیعی قزوین نگهداری می شود

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم حاجی فتحعلی، مسؤول کتابخانه علامه رفیعی قزوین امروز درجمع خبرنگاران از جمع آوری و دسته بندی 560 نسخه کتب خطی و سنگی در این کتابخانه خبرداد.

 

وی با اشاره به این که کتابخانه علامه رفیعی قزوین در سال 1346 راه اندازی شده است، ادامه داد: این منبع عظیم علمی وفرهنگی کشور به عنوان قدیمی ترین کتابخانه استان مورد توجه شخصیت های دینی وفرهنگی استان وکشور بوده است.

 

مسؤول کتابخانه علامه رفیعی قزوین با بیان این که کتابخانه علامه رفیعی آثار مرجع ارزشمند و گرانبهایی را به صورت آرشیوی در این کتابخانه دسته بندی گرده است، خاطرنشان کرد: این منبع عظیم، مرجعی مهم برای محققان و حوزویان است.


حاجی فتحعلی با بیان این که تعداد کتب خطی و سنگی کتابخانه علامه رفیعی قزوین در حال حاضر به 347 عنوان رسیده است، تصریح کرد: این عناوین کتاب در زمینه های فقه، اصول، عقاید، منطق، ادعیه، زبان شناسی، تاریخ و علوم است و در کمتر نقاط کشور چنین منابع ارزشمندی در یک آرشیو جمع آوری شده است.


وی با بیان این که در حال حاضر مجموعه ای از دستنویس های ارزشمند برخی بزرگان و عالمان دینی دراین کتابخانه جمع آوری شده است، گفت: الحاشیه محمدتقی حسینی تبریزی که در سال1306ق نگاشته شده که در مورد منطق و کلام است در این مجموعه نگهداری می شود.


مسؤول کتابخانه علامه رفیعی قزوین نسخه های خطی را مهم ترین شاخصه و ویژگی اصالت و پیشینه دینی و فرهنگی یک ملت دانست و خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از این نسخ خطی و سنگی یک ضرورت مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با بیان این که متأسفانه بسیاری ازنسخه های خطی کتب دینی که از بزرگان دینی و دانشمندان گذشته برجای مانده در حال نابودی است، تصریح کرد: نباید از گنجینه های ارزشمند به همین راحتی در معرض نابودی قرار گیرند، بلکه باید درمراکز دینی و فرهنگی ما مورد بهره برداری قرار گیرند.


حاجی فتحعلی با اشاره به این که متأسفانه برخی کتب ارزشمند دینی ما به دلیل عدم آرشیو بندی و اصول نگهداری مناسب کتاب در معرض نابودی کامل قرار گرفتند، ادامه داد: حفاظت از این منابع ارزشمند علمی نیازمند یک شرایط مناسب جهت نگداری است که اصولاً در سطح کشور این اصول رعایت نمی شود و این نسخ تنها در یک کتابخانه ساده نگهداری می شود.


وی تهیه اسکن، میکرو فیلم و عکس دیجیتالی از این نسخ خطی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این اقدامات به منظور افزایش بقای عمر نسخ خطی و چاپ سنگی و امکان استفاده آسان آنها صورت می گیرد./950/پ203/ب

ارسال نظرات