۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۲۵۱۹
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

رسانه‌ها در راستای ترویج مکارم اخلاقی فعالیت کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این‌که متأسفانه جامعه ما امروز از مکارم اخلاقی فاصله گرفته و برخی از جوانان ما به دنیای غرب گرایش پیدا کرده‌اند، راه خودسازی را پیروی از معارف الهی دانست و از کسانی که در راه رسیدن به خودسازی از راه‌های غیر متعارف استفاده می کنند، انتقاد کرد.
آيت الله صافي گلپايگاني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از طلاب و فضلا در مشهد مقدس، با بیان این‌که ثواب، آثار و برکاتی که برای نشستن در جلسات درس و حضور در مدارس علمیه مترتب است، قابل تصور نیست، گفت: در شب‌های قدر با آن عظمت و با آن همه اعمال و ادعیه، بهترین اشتغالات مباحثه مسائل اسلامی، معارف دین، تفسیر قرآن و مبحث فقهی است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) فضیلت حضور در مجالس علمی را یادآور شد و ابراز کرد: یک ساعت علم آموزی و نشستن در مجلس علم نزد خداوند دوست داشتنی تر است از قیام هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود.

 

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی اضافه کرد: علم آموزی سبب می‌شود که حلال و حرام خدا شناخته شود و مردم نیز از این علم بهره‌مند خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که کشور ما از لحاظ علم و معرفت غنی و بی نیاز است، ابراز کرد: هدایت‌های قرآن و اهل بیت(ع) که در کتاب‌های روایی به دست ما رسیده، همه معرفت و علم است.

 

این مرجع تقلید به عالم آل محمد(ص) بودن امام رضا(ع) در روایات اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند تمامی ائمه اطهار(ع) عالم و در علم مساوی بودند، اما بواسطه ظهور علومی که از امام رضا(ع) ظاهر شد به ایشان این لقب را دادند.

 

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ادامه داد: خطبه‌ها و بیاناتی که از امام رضا(ع) بویژه در باب خداشناسی و توحید بیان کرده‌اند مانند بیانات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه و با همان زمان است.

 

وی با بیان این‌که معارف دین را باید از اهل بیت(ع) کسب کرد، ابراز داشت: اگر انسان بخواهد ‌در اصول و فروع دین و خداشناسی مطالعه کند باید از طریق اهل بیت(ع) باشد، آن بزرگواران به هر سؤالی که بشریت با آن مواجه شود جواب داده‌اند.


این مرجع تقلید مقام و جایگاه ناقلان حدیث را والا عنوان کرد و با اشاره به روایاتی در این باره، اظهار داشت: کسی که حدیث اهل بیت(ع) را روایت و دل شیعیان را محکم می کند از هزار عابد و فاضل بالاتر است.

 

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: امثال کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی که کتب اربعه را نوشتند یا کتاب عیون اخبار الرضا(ع) و یا کتاب کمال الدین که مربوط به امام زمان(عج) است، این عالمان دارای مقام و مرتبت والایی هستند و انسان باید همه این‌ها را مطالعه کند.

 

وی با بیان این‌که به دست آوردن این معارف در اخلاق، تربیت و ادب انسان را از همه جا بی نیاز می کند، به طلاب توصیه کرد تا دعای مکارم الاخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند و اظهار داشت: همه این‌ها درس و معرفت است و تمام این فضایل و مناقب در وجود ائمه اطهار(ع) است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که اگر پیام اخلاقی اسلام را به گوش جهانیان می‌رساندیم توجه دنیا به اسلام بیشتر می‌شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) برای رساندن مکارم اخلاق مبعوث شدند و وظیفه ما است که این رسالت را به گوش جهانیان برسانیم.

 

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه متأسفانه جامعه ما امروز از مکارم اخلاق فاصله گرفته است، ابراز کرد: برخی از جوانان ما به دنیای غرب گرایش پیدا کرده و به افعال منافی با عفت افتخار می کنند، باید همه رسانه‌ها، نویسندگان و دانشمندان در راستای ترویج مکارم اخلاقی در جامعه گام بردارند.

 

وی راه خودسازی را در گرو پیروی از معارف الهی و دستورات قرآن و اهل بیت(ع) توصیف کرد و از کسانی که در راه رسیدن به خودسازی از راه‌های غیر متعارف اسفاده می کنند، انتقاد کرد و گفت: ما باید معارف و هدایت‌ها را مستقیم از اهل بیت(ع) بگیریم و به آنها عمل کنیم.

 

 این مرجع تقلید خواستار توجه و درک بیشتر مفاهیم خطبه همام در نهج البلاغه شد و اظهار کرد: این خطبه شامل کلمات حکمت آمیز اهل بیت(ع) است که باید به گوش همه در داخل و خارج کشور برسد.

 

 حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان گفت: ما باید به تشیع و و ولایتی که نصیب مان شده است افتخار کنیم البته هرچه انسان در اوج فهم و معرفت باشد نمی تواند قدردان آن باشد اما باید در حدی که می‌شود شکرگزار این نعمت الهی باشیم و در وجود خود اظهار کنیم و به مردم نیز انتقال دهیم./927/ پ202/ج

ارسال نظرات