۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۳۱۷۷۳
دادستان کل کشور خواستار شد؛

بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای مبارزه با مواد مخدر

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور گفت: مجلس، دولت، دستگاه قضایی، رسانه‌ها، هنرمندان، مردم و همه نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی باید برای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد و جرائم مواد مخدر پای کار بیایند.
حجت الاسلام محسني اژه اي دادستان کل کشور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور،صبح امروز در همایش فصلی دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در همسایگی ما بیشترین مواد مخدر دنیا تولید می‌شود و پس از حضور ناتو در منطقه، کشت خشخاش ده ها برابر شده و با این‌که اشغالگران وظیفه دارند که با این جرم سازمان‌یافته مقابله کنند اما نه تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه موجب تشدید تولید مواد مخدر نیز شده‌اند.

وی با بیان این‌که موضوع مواد مخدر در ایران افزون برجنبه تجاری آن، یک قضیه سیاسی نیز هست، گفت: کشورهایی که با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارند پشت پرده این قضیه هستند و در کنار آنها مافیای مواد مخدر نیز فعال هستند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: متاسفانه هزاران جوان ایرانی در معرض ابتلا به مواد مخدر سنتی و صنعتی هستند و ده‌ها نفر از مردم ما نیز جان خود را در این راه از دست می دهند و به طور مشخص نسل ما در معرض خطر جدی مواد مخدر است.

وی با اعلام این‌که امروز بر اثر مواد مخدر کانون خانواده‌ها در حال فروپاشی جدی قرار دارد، گفت: خانواده ها و جوانان ما در معرض خطر جدی مواد مخدر هستند و درصد بالایی از طلاق ها بر اثر تاثیرات مواد مخدر است و این مساله سبب شده که بسیاری از جرایم خشن به وجود بیاید، تعدادی از قتل‌های فجیع و خطرناک، قمه کشی ها و دیگر جرایم بر اثر استعمال مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی است.

دادستان کل کشور مواد مخدر را سلب کننده آرامش خانواده ها دانست و خاطرنشان کرد: امروز مواد مخدر و به خصوص مواد صنعتی جوان‌های ما را به روزی انداخته است که از تحصیل، کار و زندگی افتاده‌اند و حتی برخی خانواده‌های متدین و خوب جامعه نیز از آلوده شدن فرزند، همسایه و یا دیگر آشنایان به مواد مخدر رنج می‌برند.

وی با اشاره به حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر تصریح کرد: ما مجبوریم که برای اصلاح جامعه و جلوگیری از آسیب دیدن آن برخی مجرمین مواد مخدر را طبق قانون اعدام کنیم و چاره‌ای جز این نداریم و لازم است این کار انجام شود، اما همین اعدام هم به ضرر ما ست و برای جامعه هزینه دارد و باعث آسیب دیدن خانواده‌ها می‌شود و ما باید برای ریشه‌کن کردن این مشکل اقدامات جدی انجام دهیم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با مطرح کردن این سؤال که آیا به میزان اهمیت مواد مخدر و تهدیدی که از جانب آن متوجه کشور و جوانان است، آسیب‌های مواد مخدر در جامعه و در بین مسؤولان مطرح شده است؟ گفت: به اعتقاد من به میزان اهمیتی که موضوع مواد مخدر دارد نظام پای کار نیامده، درست است که اقدامات وسیعی انجام شده است و همه دستگاه‌ها فعال هستند اما باید کل نظام با همه توانش پای کار بیاید.

دادستان کل کشور تاکید کرد: مجلس، دولت، دستگاه قضایی، رسانه‌ها، هنرمندان، مردم و همه نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی باید برای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد پای کار بیایند، چراکه این موضوع دارای اهمیت فراوانی است و معتقدم به میزان اهمیت مواد مخدر از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز همه نظام پای کار نیایند و از همه ظرفیت‌‌ها استفاده نشود به طور حتم در آینده نه چندان دور پشیمان خواهیم شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که آمار سرقت در بین جرایم دیگر زیاد است، گفت: بسیاری از سرقت‌ها بویژه سرقت‌های خرد ناشی از مواد مخدر است و بسیاری دیگر از جرایم نشأت گرفته از این مواد است و سؤال اساسی این است که آیا به میزان اهمیت و حجم مشکل مواد مخدر سرمایه‌گذاری، فکر، برنامه و بودجه اختصاص داده‌ایم؟

دادستان کل کشور با بیان این‌که خطر مواد مخدر به جامعه گوشزد نمی شود، تاکید کرد: باید خطر و تهدید مواد مخدر را به اندازه اهمیت آن جدی گرفت و همه دستگاه‌ها و بخصوص ستاد مبارزه با مواد مخدر که دادستان کشور نیز یکی از اعضای آن است خطرات ناشی از مساله مواد مخدر را برای آحاد جامعه و مدیران ما گوشزد کند تا همه احساس مسوولیت کنند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تاکید کرد: اگر چه شاید در چند سال گذشته در مقابله با درمان و پیشگیری اعتیاد نتیجه مطلوبی نگرفته‌ایم، اما نباید تصور شود که این کار بی فایده و عبث است و از مبارزه دست برداریم.

وی با بیان این که ما باید برای مبارزه و پیشگیری از مصرف مواد مخدر ابتکار عمل داشته باشیم، افزود: با ارزیابی گذشته طرحی نو و روشی جدید اتخاذ کنیم اما نباید این گونه فکر کرد که مبارزه ما فایده‌‌ای ندارد و قاطعانه می‌گویم که اگر این مبارزه و مجازات نبود وضعیت فعلی بسیار بدتر و خطرناک‌تر می‌شد.

حجت الاسلام اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر نسبت به کار خود اعتقاد و ایمان نداشته باشیم حتما ناموفق خواهیم بود و این هدف و کار شیطان صفتان و دشمنان ما است که می‌خواهند ما را از رسیدن به هدف‌مان ناامید کنند و کار ما را بی‌فایده جلوه دهند.

وی ادامه داد: دشمن در همه عرصه‌ها به دنبال این است که ما را در انجام وظیفه خود سست کند اما ما باید به اهداف خود ایمان داشته باشیم و به مبارزه خود ادامه دهیم.

ریشه کنی جرائم مواد مخدر نیازمند بسیج همگانی است

در ادامه این گردهمایی حجت الاسلام شریعتی، رییس کل دادگستری استان خراسان گفت: بدون تعارف اقداماتی که تاکنون از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دستگاه قضایی و انتظامی در بحث پیشگیری از جرایم مواد مخدر صورت گرفته، بسیار کمرنگ بوده که این مسأله نیازمند بسیج همگانی است.

وی تأکید کرد: دادستان‌های عمومی و انقلاب به لحاظ وظیفه قانونی محوله، نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از وقوع جرایم مربوط به مواد مخدر و برخورد با مرتکبان جرایم مواد مخدر دارند.

حجت الاسلام شریعتی ادامه داد: دادستان ها ضمن اینکه در حوزه قضایی خود نسبت به رسیدگی به جرائم مواد مخدر باید با قاطعیت و سرعت و صحت عمل کنند، یک وظیفه الهی و سازمانی نیز در این خصوص دارند که با رعایت این مسائل می توانند نقش مؤثری را در پیشگیری از مواد مخدر ایفا کنند.

رییس کل دادگستری استان خراسان با بیان این‌که دادستان نقش محوری در ارتقا و کارایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دارد، اظهار داشت: ما در استان خراسان رضوی در جریان فتنه 88 و همچنین انتخابات با میدان داری دادگستری استان با کمترین مشکل در این خصوص مواجه شدیم و این نشان دهنده نقش محوری دادستان است.

وی افزود: امید است به برکت این جلسات دادسراها در سطح کشور با رویه واحد و جدی در پیشگیری و در برخورد با جرایم مربوط به مواد مخدر وارد عمل شوند./930/پ201/ج

ارسال نظرات