۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۹۸۶
از سوی انجمن قلم حوزه؛

کتاب اخلاق نگارش منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب اخلاق نگارش به همت انجمن قلم حوزه، با هدف تبیین و تشریح اخلاق، فرهنگ و اصول زیبا‌نویسی به قلم آفای محمد اسفندیاری منتشر شد.
اخلاق نگارش


به گزارش خبرگزاری رسا، آقای محمد اسفندیاری، نویسنده کتاب اخلاق نگارش هدف از نگارش این کتاب را اینگونه بیان کرد: در سده‌های گذشته نگارش کتاب درباره دستور زبان فارسی، چندان محل اعتنا نبود، اما در عصر حاضر و با رونق گرفتن نویسندگی، به این مهم اهتمام شد و چندین کتاب به قلم آمد تا این که روشن شد با دستور زبان فارسی هم نمی توان نویسنده تربیت کرد، به ناچار کتابهایی درباره آیین نگارش نوشته شد و بعد از گذشت مدت زمانی، اکنون آشکار شده که اینها نیز برای نویسندگی قابل اکتفا نیست لذا باید تدبیری دیگر اندیشید در همین رابطه، موضوع پیشنهاد شده از سوی نویسنده کتاب، «اخلاق نگارش» است.

وی در ادامه آورده است: اخلاق نگارش، متضمن مباحثی است که در کتاب های آیین نگارش، بررسی نمی شود. در این باب، سخن از کلمه و جمله و نثر و ادبیات نیست، سخن از اخلاق و فرهنگ و اصولی است که نوشته را بهداشتی و پاکیزه و سنجیده می کند.

محمد اسفندیاری در بخش دیگری از مقدمه کتاب خود با بیان ویژگی های اخلاق نگارش و آداب نویسندگی تأکید می‌کند که: در اخلاق نگارش سخن از «آداب نویسندگی» و «فرهنگ نگارش» است؛ یعنی از شایسته ها و ناشایسته های اخلاقی در نویسندگی، و بایدها و نبایدهای فرهنگی آن.

موضوع آیین نگارش، «ادب درس» است و موضوع اخلاق نگارش، «ادب نفس».

در آیین نگارش، از «ادبیّات نوشتن» سخن می رود و در اخلاق نگارش، از «ادب نوشتن».

وی به تعبیر دیگر گفت: موضوع آیین نگارش، «سخن درست گفتن» است و موضوع اخلاق نگارش، «درست سخن گفتن» است، در اینجا سخن از نثر نویسنده نیست، بلکه سخن از نویسنده نثر است

ادبیات ارتجالی، از بیشترنویسی تا بهترنویسی، بازنویسی بهتر از بسیار نویسی، دیکته و انشاء، مغالطه توسل به ادبیات و دیگر موضوعات سرفصل های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب «اخلاق نگارش» به قلم محمد اسفندیاری، در 250 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی انتشارات نور مطاف عرضه شده است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب، با انجمن قلم حوزه، به نشانی قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، انجمن‌های علمی حوزه مراجعه و یا با شماره تلفن: 2921314-0251 تماس بگیرند و یا با کانون نویسندگان قم، به نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 72 مراجعه و یا با شماره تماس: 7831388-0251 ارتباط برقرار کنند. /907/د103/ن

ارسال نظرات