۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۲۷۹۸۴
اندیشمند مصری:

انحصارگری سیاسی در مصر نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ یکی از اندیشمندان و فعالان سیاسی کشور مصر، انحصار گرایی سیاسی در مصر را دربردارنده نتایج نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: ضروی است احزاب و گروه های مختلف مصر با هم همکاری و تعامل داشته باشند و بر مبنای وحدت اسلامی از منطق سلطه جویی و تحمیل نظر خود بر دیگران بپرهیزند.
نشست مشترک هيئت مذهبي-سياسي مصر با انديشمندان حوزه در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد النفیس از فعالان سیاسی کشور مصر پیش از ظهر امروز در دیدار هیأت مذهبی و سیاسی این کشور با جمعی از اعضای جامعه مدرسین و معاون بین‌الملل حوزه، با اشاره به تحولات اخیر در کشور مصر، ابراز داشت: امکان ندارد حوادث موجود در صحنه سیاسی مصر را درک کنیم، مگر اینکه عمق سلسله حوادث به وجود آمده در سال‌های پیش را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم.

این اندیشمند مصری با بیان اینکه بررسی حوادث تاریخ گذشته نیازمند توجه به حوادث پیرامونی است، به بیان ارتباط بین حوادث مصر و ترکیه و کودتای آتاتورک بر علیه خلافت اسلامی در ترکیه و ممنوع سازی فعالیت احزاب سیاسی در پایان دهه چهلم میلادی پرداخت.

وی افزود: ما در آن دوره در مصر بهترین قانون اساسی دنیا را داشتیم، در آن دوران احزاب امکان فعالیت سیاسی به صورت آزادانه داشتند، در همان دوره اخوان‌المسلمین برای مسائل سیاسی تلاش کرد و اسلام گرایان در مصر حرکتی را شروع کردند که خلافت اسلامی را بازسازی نمایند.

النفیس اضافه کرد: احزاب ترکیه رویکرد واقع گرا داشتند، در مقابل احزاب سیاسی مصر تکثر سیاسی و تعدد را درک نکردند، اخوان‌المسلمین از همان ابتدا خواستار حذف سایر گروه‌ها شد و امروز نیز خواستار وجود حزب واحد هستند.

این فعال سیاسی مصر بیان داشت: متاسفانه امروز به نقطه شروع بازگشته ایم چراکه اخوان المسلمین خواستار انحصار سیاسی و به دنبال این است که خود تنها قدرت را به دست داشته باشد و این خوب نیست.

وی با تشریح تحولات کنونی مصر گفت: در همین دوره که مسیر بازسازی قانون اساسی را طی می کنیم، اخوان‌المسلمین بر این مسیر سلطه پیدا کرده و در گروه‌های تخصصی که مأمور این کار شده‌اند نیروهای اخوان حضور دارند.

این اندیشمند مصری با بیان اینکه انحصارگرایی سیاسی در مصر نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت، یادآورشد: مصر امروز وارد یک کانال و تونل تاریک شده است، ما قصد نداریم کسی را متهم کنیم اما اخوان‌المسلمین بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال پروزه بازسازی خلافت عثمانی هستند.

احمد النفیس بیان داشت: آنها از آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه استقبال کرده اند و شعارهایی را برای بازسازی خلافت عثمانی سر داده‌اند و البته این هدف دست نیافتنی است و کسی آن را نمی پذیرد.

این شخصیت مصری با بیان اینکه نیروهای سیاسی مصر بخشی از ملت و مردم مصر هستند که آینده سیاسی را ترسیم می کنند، تاکید کرد: ضروی است قوا با همدیگر بلکه همکاری و تعامل داشته باشند و بر مبنای وحدت اسلامی از منطق سلطه جویی و تحمیل نظر خود بر دیگران بپرهیزند.

وی ابرازداشت: نیروهای سیاسی مصر از هر جریانی که اکثریت مجلس را به دست آوردند باید به نظر مردم و گروه های سیاسی توجه کنند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات